واگذاری خودروسازی زمانی مطلوب است که دولت به اهلیت خریداران توجه کند/مراقب باشیم خصوصی سازی صنعت خودروسازی به مشکل دیگری برای دولت و اقتصاد تبدیل نشود!

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: صنعت خودروسازی ما به دلیل اتخاذ سیاست های غلط و سوء مدیریت در وضعیت نابسامان امروز به سر می برد که هم مردم یعنی مصرف کننده نهایی از این صنعت و تولیداتش راضی نیست و خود تولید کننده نیز دائما بر زیان انباشته تاکید دارد. واگذاری خودروسازی زمانی مطلوب است که دولت مولفه مهمی چون داشتن اهلیت را در خریداران رعایت کند.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، واگذاری صنعت خودروسازی موضوع مهمی است که به نظر می رسد همچنان بر سر آن در بین دولت، مجلس و حاکمیت اجماع وجود دارد اما در مساله مهمی با عنوان واگذاری به چه کسانی و با رعایت چه ویژگی هایی اجماعی دیده نمی شود. در حالی که این مولفه می تواند شرط اصلی توفیق بعد از واگذاری یا شکست کامل این صنعت به شمار رود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت وگو با رادار اقتصاد نظر خود را دراین موضوع ارائه داده که اصلی ترین ملاک برای واگذاری خودروسازی چیست؟

لطف اله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت وگو با رادار اقتصاد در واکنش به خبر واگذاری سهام دولت در دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا با تاکید براین موضوع که اولین مولفه اصلی واگذاری صنعت خودرو اهلیت داشتن خریداران است، گفت: صنعت خودروسازی ما به دلیل اتخاذ سیاست های غلط و سوء مدیریت در وضعیت نابسامان امروز به سر می برد که هم مردم یعنی مصرف کننده نهایی از این صنعت و تولیداتش راضی نیست و خود تولید کننده نیز دائما بر زیان انباشته تاکید دارد. واگذاری خودروسازی زمانی مطلوب است که دولت مولفه مهمی چون داشتن اهلیت را در خریداران رعایت کند در غیر این صورت این صنعت باز هم به مشکل ساز خواهد بود.

وی با ارائه یک راهکار برای واگذاری سهم خودروسازی دولت گفت: دولت می تواند سهم خود را در مزایده بگذارد البته به شرط توجه به داشتن اهلیت کسانی که برای خرید تقاضا می دهند. هر چند متقاضی منابع مالی قابل توجهی داشته باشد و در مزایده برنده شود اما این فاکتور به خودی خود نباید تنها ملاک دولت برای واگذاری سهم خود باشد، بلکه اهلیت یعنی برخورداری از توان فنی و تخصصی در این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

لطف اله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در سالهای گذشته شاهد افول، عقب ماندگی و تعطیلی کارخانه ها و بنگاه های تولیدی بوده ایم که بعد از واگذاری به بخش خصوصی مشکلات جدیدی برای دولت ایجاد کردند، ضمن اینکه بیکاران جامعه را نیز افزایش دادند. برای اینکه خصوصی سازی به مشکل دیگری برای دولت و اقتصاد تبدیل نشود، قطعا رعایت مولفه هایی که شرکت های خودروسازی را رشد می دهد  و به پیشرفت آنها و رشد اقتصاد کشور شتاب می دهد بسیار مهم است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سوال که نظرشما درباره واگذاری به شرکت هایی که در محصولات غذایی فعالیت می کنند چیست، گفت: به هیچ وجه این نوع واگذاری نمود خوبی ندارد چرا که امکان واگذاری به کسانی که در این فن دارای تخصص هستند و آشنا به این فن هستند وجود دارد.

لطف اله سیاهکلی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: دولتی بودن صنعت خودروسازی مشکلات این صنعت را به شدت افزایش داده است. واگذاری به بخش خصوصی نباید مشکلات دیگری برای دولت ایجاد کند چرا که به صلاح صنعت خودروسازی، دولت و مصرف کنندگانی نیست که به شدت از کیفیت و قیمت تولیدات داخلی آزرده خاطر هستند. قطعا واگذاری به بخش خصوصی اولین گزینه و اولویت اصلی است که دولت باید به آن سمت حرکت کند اما مشروط به رعایت همه مولفه های تاثیر گذار در واگذاری صحیح.

۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 26890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha