باید بررسی شود که آیا کشور، نیازی به راه اندازی خودروسازی زرماکارون دارد؟ / زرماکارون تجربه ماشین سازی ندارد/باید اعطای مجوز به گونه ای باشد که شائبه رانت در آن نباشد

علی جدی گفت: مسائل مختلفی حول اعطای مجوز تولید خودرو به زرماکارون باید روشن شود، چرا که شرکت زرماکارون تجربه ماشین سازی ندارد، لذا باید توضیح دهد که آیا به واسطه سرمایه گذاری های بزرگ، به دنبال وارد کردن و کسب دانش فنی یا همکاری با شرکت های بزرگ خودروسازی برای کسب دانش فنی است؟

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رادار اقتصاد درخصوص توجه به مولفه هایی که در صدور مجوز برای خودروسازی باید رعایت شود، گفت: در این موضوع شکی وجود ندارد که سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش های مختلف اقتصادی موضوع مهمی است که مطلوب همه کشورها ودولتهاست، اما در مسائلی بخصوص و  درشرایط خاص اقتصادی مثل اقتصاد تحریمی ایران، ضمن اینکه اقتصاد ایران دولتی است و این مساله، حاشیه های برخی مسائل را دامن می زند و افزایش می دهد باید اعطای مجوز به گونه ای باشد که شائبه رانت در آن نباشد، چرا که دولت مجوز می دهد، ضمن اینکه سرمایه گذار، سرمایه خود را در کدام بخش که حائز اولویت است، سرمایه گذاری کند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: قطعا سرمایه گذاری که به دنبال مجوز برای تولید است مثلا درهمین بخش خودرو که موضوع اعطای مجوز به شرکت زرماکارون برای ساخت یک میلیون خودرو در سال داده شده، سرمایه گذار منافع خود را دنبال می کند، لذا قبل از هر موضوعی برای اعطای مجوز به شرکتی که ادعای ساخت یک میلیون خودرو در سال دارد باید آمایش صنعتی طبق شرایط خاص خود انحام شود تا ببینیم آیا نیازی به راه اندازی چنین مجموعه بزرگی داریم؟
وی در این باره توضیح داد: اینکه چنین مجموعه بزرگی در کجا باید احداث شود. سرمایه سنگین این شرکت و زمینی که کارخانه در آن احداث می شود از کجا و چگونه تامین می شود. آیا آورده بخش خصوصی بوده یا دولت حامی مالی بوده است؟ این موارد سوال های مهمی است که شرکت زرماکارون و دولتی که چنین مجوزی داده درباره آن باید روشنگری کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: مسائل مختلفی حول اعطای این مجوز روشن شود، چرا که شرکت زرماکارون تجربه ماشین سازی ندارد، لذا باید توضیح دهد که آیا به واسطه سرمایه گذاری های بزرگ به دنبال وارد کردن و کسب دانش فنی یا همکاری با شرکت های بزرگ خودروسازی برای کسب دانش فنی است؟ آیا به دنبال کسب علم و دانش لازم و حضور شرکت های بین المللی برای مشارکت در ساخت و صادرات است؟ با توجه به اینکه شرکت زرماکارون تا کنون در این موارد شفاف سازی نکرده و انگیزه خود را مشخصا توضیح نداده و تبیین نکرده، مشخص نیست این موضوع چه سرنوشتی خواهد داشت.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: به هر حال نمی توان گفت ورود بخش خصوصی به خودروسازی مطلوب نیست. در این موضوع نمی توان یک نسخه کلی پیچید، بلکه اگربخش خصوصی با سرمایه خود و بدون استفاده از رانت دولتی به چنین موضوعاتی برای کمک به تولید ملی ودر نهایت ارتقای کیفیت تولید ملی ورود کند خوب است.
وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: زمانی ورود بخش خصوصی به تولید خودرو خوب است که عملا بتواند دانش فنی روز دنیا را در این صنعت اجرا کند. بخش خصوصی باید در صنعت قطعه نیز سرمایه گذاری داشته باشد تا با ورود شرکت های جدید خودروسازی، قطعه سازان تحت فشار قرار نگیرند؛ بلکه سرمایه گذاری در بخش قطعه سازی و زمینه سازی برای واردات قطعه های مورد نیاز نیز موضوع مهمی است که اگر بخش خصوصی به خوبی در آن نقش آفرینی کند در تولید خودروی با کیفیت نسبت به محصولات کنونی می تواند مهم باشد.

۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷
کد خبر: 31541

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha