فضای حاکم بر تولید با برخورد دستوری شکل نمی گیرد/صنعت خودروسازی مثال روشنی از چرایی وضـــعیت نابسـامان تولید در ایران/ ذی نفعان بازار،سم مهلک اقتصاد هستند!

رئیس اتاق بازرگانی ایران وعراق گفت: ذی نفعان بازار، سم مهلک اقتصاد و تولید کشور به شمار می روند. عده ای که منفعت آنها درعدم سامان یافتن زنجیره تولید است تا از این وضعیت سودهای بزرگی به جیب بزنند، چرا که اگر بازار و تولید با قواعد اقتصادی پیش برود آنها نمی توانند مابه التفاوت های چند ده میلیونی کسب کنند.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حمایت از کار و سرمایه ایرانی به عنوان یکی از اهداف والای نظام اسلامی، موضوعی است که سال هاست مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار دارد. سال ۱۴۰۰ که آخرین ساعتهای آن راپشت سر می گذاریم نیز بی نصیب از اشاره رهبر انقلاب به بحث حمایت از تولید با عنوان تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نبود، چرا که هر گونه حمایتی از تولید ملی، به منزله حمایت از اقتصاد ایران و یکایک ایرانیان است. رادار اقتصاد در گفت و گو با رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق تحلیلی دارد بر این موضوع مهم که چرا علی رغم تاکید رهبر معظم انقلاب بر این موضوع که شعارهای سال نمایشی و تشریفاتی نیست، اما تولید آنگونه که ارزیابی می شود به نتیجه مطلوب نرسیده است.

یحیی آل اسحاق عضو اتاق بازرگانی و رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت و گو با رادار اقتصاد به موضوع چرایی عدم تحقق شعار سال ۱۴۰۰ وشعارهای مبتنی بر رشد، رونق و جهش تولید اشاره کرد ودر این باره گفت: برای اینکه تولید به سرمنزل مقصود برسد، فراهم سازی پیش زمینه های قبلی و بعدی تحقق تولید در اقتصاد کشور شرط اساسی است.  درغیر این صورت نمی توان امیدوار بود تولید سامان بیابد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در صورت هر گونه بی توجهی و غفلت به امور مهم و بستر سازی هایی که قبل و بعد از تولید باید انجام شود، قطعا اقتصاد کشور دچار وضعیتی می شود که امروز شاهد آن هستیم. آنچه دراین بین حائز اهمیت است، توجه به این نکته است که فضای حاکم بر تولید با دستوری برخورد کردن، شکل نمی گیرد، بلکه مهیا سازی الزامات این موضوع زمینه رشد تولید را فراهم می کند.

این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: دولتهای مختلف برای تحقق شعارهای اقتصادی مبتنی بر رشد، رونق، جهش، حمایت، پشتیبانی و مانع زدایی از تولید باید واقعیت های اقتصادی کشور را در نظر می گرفتند تا با رفع محدودیت ها و آماده سازی فضا، رشد و رونق یا حمایت و پشتیبانی از تولید را رقم می زدند. زمانی که دولت ها با عناوین سال به عنوان شعار برخورد کردند و برای تحقق رشد و جهش یا حمایت از تولید قوانین و مقررات، ضوابط، سیاست ها و رویکردهای مهم و تاثیر گذار در این موضوع را فراهم نکردند، فضای تولید کشور بسته می شود مانند آنچه در صنعت خودرو ایجاد شده است.

یحیی آل اسحاق صنعت خودروسازی کشور را مثال روشنی برای به تصویر کشیدن چرایی وضعیت نابسامان تولید قرار داد و در این باره تصریح کرد: به عنوان مثال، به دلیل باز نبودن فضای مناسب اقتصادی و رویکردهای غلطی که در تولید خودرو به آنها استناد شده وضعیت خودروسازی کشور روز به روز بدتر شده تا جایی که برای بهبود وضعیت و ایجاد تغییرات عمده، رهبر معظم انقلاب به این بحث ورود کردند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: وقتی دولتها رویکرد انحصاری در صنعت تولید خودرو دارند، همین  انحصار منجر به ایجاد شرایطی شده که خودروساز نتواند محصول با کیفیت و با قیمت مناسبی به بازار عرضه کند. هر چند انحصار با ظاهر حمایت از تولید کننده خودرو صورت گرفته، اما در باطن علی رغم هزینه کرد میلیاردها دلار پول در این صنعت و تخصیص اعتبارات عمده بانکی به تولید خودرو، شاهد شکل گیری بازاری انحصاری هستیم که کمترین توازنی در عرضه‌ و تقاضا وجود ندارد، ضمن اینکه خودروی تولیدی نیز فاقد کیفیت و استانداردهای بین المللی است.

عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: محصول هزینه های گزافی که به اقتصاد و مردم تحمیل شده تولید خودرویی است که با چندین برابر قیمت تمام شده به مردم عرضه می شود. خودرویی که بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تمام می شود اما به دلایل مختلف دربازار تا مرز ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است.

وی در ادامه افزود: خودروسازی که خودروی بی کیفیتی مثل پراید تولید می کند بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان به نظام بانکی و بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار است. با اینکه دولت تمام قد از خودروساز و تولید کننده این صنعت حمایت کرده اما باز هم این بازار و صنعت و تولید سامان نیافته است. علی رغم همه این موارد، خودروهایی بی کیفیت تولید می شود که بلای جان مردم شده در صورتی که با قیمتهای بسیار بالا به مردم فروخته می شود، چون رویکرد انحصاری دولت در تولید خودرو ام المصائب بزرگی برای این صنعت است.

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران وعراق درخصوص عوامل مخل رشد تولید گفت: وقتی بازارغیر رقابتی باشد وعدم شفافیت، عدم ملاحظه کیفیت، عدم بهره وری، عدم انضباط کاری و نبود قوانین و مقررات و رگلاتوری در فضای اقتصادی حاکم باشد قطعا عوامل و زمینه ها برای رشد تولید و خروجی های مناسبی که انتظار می رود از تولید کشور داشته باشیم، حاصل نمی شود. وقتی در اکثر بخش های تولید کشور چنین وضعیتی حاکم است به این معناست که رویکرد مطلوبی نسبت به مساله تولید نداشته ایم.

وی در ادامه افزود: به این دلیل رویکرد دولتهای مختلف به رشد تولید به بار ننشسته، چرا که استراتژی صنعتی مناسب با اقتضائات اقتصاد کشور تمهید نشده است. به دلیل نداشتن استراتژی مناسب، سیاست های غلطی اتخاذ شده که خروجی و آثار آن  تولید را از روند رو به رشد خود خارج کرده است.

یحیی آل اسحاق درخصوص تاثیرات نظام توزیع بر رشد تولید گفت: اتخاذ سیاست های درست در نظام توزیع نیز یک روی مهم سکه برای رشد وجهش تولید است. وقتی نظام توزیع به گونه ای عمل می کند که مثلا خودرو به جای اینکه وسیله ای مصرفی باشد به وسیله ای برای حفظ ارزش دارایی ها تبدیل شد، یعنی دولتمردان تلاش کرده اند تا متقاضیان غیر مصرف کننده و غیر واقعی را به بازار خودرو بکشانند! به همین دلیل است که تقاضای دلالی در بازار خودرو بسیار بالاتر از تقاضای واقعی است. بنابراین تنظیم درست نظام توزیع نقش ویژه ای در رشد و جهش تولید دارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران وعراق خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات تولید این است که در جایگاه خود قرار نگرفته یعنی به جای اینکه با تولید به عنوان یک اولویت مهم برخورد شود، اولویت های بعدی بوده، به همین خاطر است که مواد اولیه و محصول ذخیره می شود اما عرضه نمی شود. به همین خاطر است که نظام عرضه وارد فاز دلال بازی می شود  و شرایط غیر نظارتی و غیر قابل کنترلی در بازار ایجاد می شود. با وجود تخصیص ارز دولتی و اعطای تسهیلات بانکی و حتی ورود قوه قضاییه به بازار، چون در کلیات، خودرو به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده تا مصرفی، و توازنی بین عرضه و تقاضا وجود ندارد، تولید به شکل مطلوب رقم نمی خورد.

عضو اتاق بازرگانی درخصوص خطرات وجود ذی نفعان بازار گفت: ذی نفعان بازار، سم مهلک اقتصاد و تولید کشور به شمار می روند. عده ای که منفعت آنها درعدم سامان یافتن زنجیره تولید است تا از این وضعیت سودهای بزرگی به جیب بزنند، چرا که اگر بازار و تولید با قواعد اقتصادی پیش برود آنها نمی توانند مابه التفاوت های چند ده میلیونی کسب کنند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: اگر مجموعه نظامات و زنجیره عنوان شده، اصلاح نشود، علی رغم تاکیدات دائمی رهبر انقلاب، تولید  سامان نمی یابد، چرا که یکی از مشکلات این زنجیره، وجود ذی نفعان بازدارنده ای است که تامین منافع آنها در گرو عدم سلامت زنجیره تولید است.

۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۶
کد خبر: 26393

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha