تعارض بین تجارت و تولید در ایران جدی است/دنیا رفتاری شبیه ما با تجارت و تولید نداشته است/در کشورهای توسعه یافته سهم تجارت و خدمات در تولید ملی بیش از ۸۰ درصد است

رئیس اتاق بازرگانی ایران وعراق گفت: یکی از تعارضات جدی در نظام اقتصادی که همچنان لاینحل مانده تعارض بین تجارت و تولید است. لازم است مجمع تشخیص که مرکز تشخیص مصلحت نظام است این مسئله را حل کند که آیا بین تجارت و تولید تعارض وجود دارد؟ برای رشد اقتصاد کشور این موضوع مهم باید به سرعت بررسی شود تا قضیه فیصله داده شود و مشخص شود اتفاقاً تجارت و تولید مکمل همدیگر هستند.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق و فعال اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد با تاکید بر این موضوع که تحول در اقتصاد ایران نیازمند تحولی در مدیریت و نگاه به مسائلی است که چالش زا شده است گفت: برای اینکه اقتصاد ایران به ریل توسعه و ثبات بازگردد وشاهد رشد اقتصادی در بخش های مختلف باشیم که منجر به افزایش رضایت عمومی شود لازم است قبل از هر چیزی رویکردهای اقتصادی که تا کنون داشته ایم را متحول کنیم، در غیر این صورت موفق به توسعه و رشد اقتصادی آنگونه که در جهان امروز باید باشیم، نمی شویم.

وی در این باره توضیح داد: برای ایجاد تحول در بخش های مختلف اقتصادی باید مجموعه نظام تصمیم گیری، تصمیم سازی، راهبردها و مدیریت اقتصادی کشور تغییر کند چرا که شاهد هستیم رویکردها و راهبردهای قبلی تعارضات بسیاری ایجاد کرده که به عنوان معضل اقتصادی ریشه دار شده است.

این فعال اقتصادی معتقد است: اقتصاد ایران درگیر چالش هایی است که برخی از آنها به صورت اساسی ریشه دار شده اند، بنابراین برای رسیدن به رشد اقتصادی و توسعه این مسائل ریشه ای را به صورت اساسی حل کنیم تا تعارضات موجود در نظام اقتصادی که منجر به نارضایتی مردم و کاهش بهره وری شده اند به شدت کاهش و صفر شوند.

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به تعارضات بخش تولید و تجارت با انتقاد به این موضوع که سال هاست مسوولین برای رفع این تعارض مهم و تاثیر گذار در عدم رشد اقتصادی چاره ای نیاندیشیدند، گفت: به عنوان مثال یکی از تعارضات جدی در نظام اقتصادی که متاسفانه بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب همچنان لاینحل مانده تعارض بین تجارت و تولید است که بررسی این موضوع واقعا نیازمند به بحث مفصلی است .

وی در این باره توضیح داد: برای حل این تعارض اول باید علت را واکاوی کنیم و به دنبال پاسخ به این سوال باشیم که ریشه این تعارض چیست و آیا این گزاره درست است که حمایت از بخش تولید به مفهوم زیان و کار کردن برعلیه تولید است؟

آل اسحاق خاطر نشان کرد: متاسفانه در افکار عمومی اینگونه جا انداخته شده که لازمه رشد و توسعه تولید جلوگیری از تجارت است! متاسفانه در ۴۰ سال گذشته با اشتباهات و رویکردها و راهبردهای غلط فضایی ایجاد کرده اند به نفع ضدیت رابطه بین تولید و تجارت! به همین خاطر شاهد هستیم بخش قابل توجهی از تصمیمات و سیاست هایی که در مسائل واردات، صادرات، تولید، توزیع و نگاه به نهادها، وزارت بازرگانی و فعالین اقتصاد و سایر زیر مجموعه های مرتبط می شود درگیر این تعارض باشند و بین تولید و تجارت فاصله بیاندازند و آنها را علیه هم نشان دهند در حالی که اینگونه نیست.

آل اسحاق معتقد است: دنیا رفتاری شبیه ما با تجارت و تولید نداشته است، لذا لازم است مجمع تشخیص که مرکز تشخیص مصلحت نظام است این مسئله را حل کند که آیا بین تجارت و تولید تعارض وجود دارد؟ برای رشد اقتصاد کشور این موضوع مهم باید به سرعت بررسی شود تا قضیه فیصله داده شود و مشخص شود اتفاقاً تجارت و تولید مکمل همدیگر هستند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در این باره تصریح کرد: شاخص های عمده ای که نسبت تجارت و خدمات و درآمد حاصل از تجارت و خدمات را نشان می دهد، مشهود است که سهم کشورهای توسعه یافته از این رابطه بالای ۸۰ درصد است یعنی درآمد حاصل از تجارت نسبت به تولید ناخالص داخلی بیش از ۸۰ درصد است، در حالی که سهم کشورهای در حال توسعه بین ۴۰تا ۵۰ درصد است ودر کشورهای عقب افتاده بین ۲۰تا ۳۰ درصد، پس تجارت و تولید با هم همسو هستند و در دنیا یک شاخص تعیین کننده به شمار می روند، به این خاطر باید در نوع نگاه خود به این عرصه برای ایجاد تحول دراقتصاد، تولید و تجارت تغییرات اساسی ایجاد کنیم.

۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴
کد خبر: 43878

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha