بانک‌های مرکزی به استفاده از پول دیجیتال تمایل دارند

مقامات بانک‌های مرکزی مختلف در جهان در فکر ورود به دنیای ارزهای دیجیتال هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از رویترز، بزرگ‌ترین بانک‌های مرکزی دنیا و حتی برخی از بانک‌های کوچک‌تر در فکر انتشار ارزهای دیجیتال هستند. به این ترتیب می‌توان پرداخت ها را از طریق اینترنت و حتی به صورت آفلاین انجام داد. استفاده از ارزهای دیجیتال با شیوه‌های موجود پرداخت‌های الکترونیک مثل کیف پول‌های دیجیتال، بانک‌های آنلاین و ارزهای مجازی در رقابت است.

یک ارز دیجیتال رسمی می‌تواند تحت پشتوانه بانک مرکزی بوده و مثل اسکناس و سکه از بسیاری از خطرها در امان باشد.

در حالی که بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال در مراحل اولیه به سر می‌برند، ولی اعلام طرح  فیس‌بوک برای ایجاد پول دیجیتال در سال گذشته و تقویت پرداخت‌های دیجیتال به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا، روند انتشار آن‌ها را تسریع کرده است.

گروهی از 7 بانک مرکزی با هدایت بانک تسویه بین‌المللی نحوه کار یک ارز دیجیتال را در روز جمعه مشخص کردند:

ارز دیجیتال بانک مرکزی معادل الکترونیک پول نقد است.

ارز دیجیتال مانند اسکناس یا سکه تحت حمایت بانک مرکزی قرار دارد و امنیت بیشتری برای بانک‌ها ایجاد می‌کند چون خزانه یک بانک مرکزی هرگز از پول نقدی که منتشر می‌کند خالی نمی‌شود.

دسترسی به پول بانک مرکزی فراتر از پول نقد تا به امروز محدود به مؤسسات مالی بوده است. گسترش این دسترسی به عموم مردم مخاطرات اقتصادی و مالی بسیاری دارد.

مقامات می‌گویند ارز دیجیتال بانک مرکزی یک سیستم پرداخت برای تمام زمان‌ها ایجاد می‌کند و جایگزین ایمن‌تری برای ارزهای خصوصی است. اصلی‌ترین نگرانی از دست رفتن کنترل بر سیستم‌های پرداخت در صورت همه‌گیر شدن ارزهای خصوصی مثل بیت‌کوین و لیبرای فیس بوک است.

انتشار ارزهای خصوصی ردیابی پول‌شویی و تروریسم مالی را برای مقامات سخت‌تر کرده و تسلط بانک‌های مرکزی بر عرضه پول را کاهش می‌دهد.

با وجود اینکه ایده ارز دیجیتال بانک مرکزی برای مقابله با ارزهای مجازی به وجود آمده ولی بدون شک باید از فناوری بلاکچین استفاده کند یعنی فناوری زیربنایی ارزهای مجازی.

۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
کد خبر: 2616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha