رکوردشکنی قیمت تتر در برابر روبل روسیه؛ کار معامله‌گران روس سخت‌تر می‌شود

قیمت تتر در بازارهایی که این ارز دیجیتال را در مقابل روبل، ارز ملی روسیه معامله می‌کنند، در طول چند روز گذشته به‌شدت افزایش یافته است. مقامات روسی به‌دنبال اجرای سیاست‌های پولی جدیدی هستند تا بتوانند با فشار تورم حاصل از تحریم‌های خارجی مقابله کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از کوین تلگراف، قیمت استیبل کوین تتر در برابر روبل روسیه، تنها در عرض ۵ روز، ۳۰ درصد افزایش یافته است؛ اتفاقی که به‌نوعی نشان‌دهنده تأثیر منفی و فوری جنگ بین روسیه و اوکراین بر سیستم مالی سنتی است.

داده‌های صرافی ارز دیجیتال بایننس نشان می‌دهند که روبل روسیه زیر فشار تورم قرار گرفته است و قیمت در بازار جفت‌ارز «تتر/ روبل»، برای اولین بار در تاریخ از ۱۰۵ واحد عبور کرده است.

عملکرد قیمت جفت ارز معاملاتی تتر/ روبل

نوسانات قیمت در بازار تتر/ روبل

پیش از این جهش، جفت ارز تتر/ روبل عملکرد قیمتی نسبتاً ثابتی زیر سطح ۸۰ واحد داشت. با این حال، با شروع جنگ روسیه و اوکراین، روز پنجشنبه قیمت تتر در برابر ارز ملی روسیه افزایش یافت و برای لحظه‌ای از قیمت هر تتر از ۹۰ روبل فراتر رفت.

با تشدید تنش‌ها، کمیسیون اروپا روز یکشنبه برنامه‌های خود را برای حذف بانک‌های روسی از سیستم مالی جهانی سوئیفت (SWIFT) اعلام کرد.

اورسولا ون درلین (Ursula von der Leyen)، رئیس کمیسیون اروپا، روز گذشته گفته بود:

در مرحله اول، باید مطمئن شویم که برخی از بانک‌های روسیه از سوئیفت حذف می‌شوند. این امر باعث می‌شود جلوی فعالیت‌های جهانی آنها گرفته شود و مانع صادرات و واردات آنها خواهد شد. در گام دوم، دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را مسدود می‌کنیم. این امر مانع از انجام تراکنش‌های آنها می‌شود و همچنین نقدکردن دارایی‌ها را برایشان غیرممکن می‌کند.

به‌موازات این اتفاقات، ارزش روبل روسیه کاهش یافت و همچنین به‌خاطر تورم، قدرت خرید دارندگان این ارز تا ۳۰ درصد کمتر شده است.

بانک مرکزی روسیه نیز به‌عنوان یک اقدام متقابل فوری در برابر تورم فزاینده ارز ملی خود، نرخ‌ بهره بانکی را روز دوشنبه دو برابر کرد و از ۹.۵ درصد به ۲۰ درصد رساند.

 بانک مرکزی روسیه در بیانیه‌ای گفته است:

افزایش نرخ بهره، افزایش نرخ سپرده‌گذاری تا سطوح موردنیاز برای جبران رشد تورم و کاهش ارزش روبل را تضمین می‌کند. این امر برای حمایت از ثبات مالی و قیمت‌ها و همچنین محافظت از پس‌انداز شهروندان در برابر کاهش ارزش پول ملی، ضروری است.

علاوه بر این، دولت از شرکت‌های روسی خواسته است ۸۰ درصد از درآمدهایی را که در قالب ارز کشورهای دیگر دارند، به‌دلیل تهدیدات مربوط به ممنوعیت کامل مالی بین‌المللی این کشور، بفروشند.

از طرف دیگر، حجم معاملات بیت کوین و آلت کوین‌ها در صرافی‌های ارز دیجیتال اوکراین، در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده در رابطه با ثبات ارز ملی این کشور، بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

صرافی اوکراینی کیونا (Kuna) که حجم معاملات آن در ۲۱ فوریه (۲ اسفند) کمتر از یک میلیون دلار بود، طی سه روز گذشته میزبان ۴.۱ میلیون دلار معامله ارز دیجیتال بوده است. بانک ملی اوکراین همچنین محدودیت‌هایی را از جمله تعیین سقف برداشت پول از بانک و خودپردازها و محدودیت خرید و برداشت برون‌مرزی ارزهای خارجی، اعمال کرده است.

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
کد خبر: 25751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha