ظهور اولیه نشانه‌های ریسک در بازارها؛ ریزش ۸ درصدی بیتکوین پس از پاسخ ایران

قیمت ارزهای دیجیتال پس از پاسخ ایران به حمله اسرائیل با کاهش مواجه شد که می‌تواند نشانه‌های اولیه از آشفتگی باشد که می‌تواند به بازارها وارد شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران، قیمت ارزهای دیجیتال شنبه آخرشب (یکشنبه بامداد) پس از پاسخ ایران به حمله اسرائیل کاهش پیدا کرد که نشانه‌های اولیه از آشفتگی است که می‌تواند به بازارها وارد شود، چراکه سرمایه گذاران باتوجه به احتمال گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه شروع به قیمت گذاری کردند.

براساس گزارشی از بلومبرگ، قیمت بیت‌کوین روز شنبه ۷.۷ درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش قیمت این توکن از مارس ۲۰۲۳ محسوب می‌شود. بیت‌کوین مقداری از این کاهش را امروز جبران کرد و ساعت ۱۱:۳۶ دقیقه صبح در سنگاپور حدود ۶۳ هزار و ۲۳۰ دلار معامله شد. اکثر رمرارزهای دیگر چون اتر، سولانا و دوج کوین نیز زیان ۲۴ ساعته را تجربه کردند.

ایران در پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری خود در سوریه که منجر به کشته شدن افسران ارشد آن شد، هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های تهاجمی را علیه اسرائیل پرتاب کرد که ممکن است بحران در منطقه را وارد مرحله جدیدی کند. دارایی‌های دیجیتال در تعطیلات آخر هفته معامله می‌شوند و به سرمایه‌گذاران دریچه‌ای از رفتار بالقوه بازارهای سنتی در زمان بازگشایی در روز دوشنبه را می‌دهند؛ اگرچه از حالا تا شروع مجدد، خیلی چیزها می‌تواند تغییر کند.

به گفته موسس صندوق رمزارز Split Capital، ادامه فروش ارزهای دیجیتال احتمالا مشروط به تشدید بیشتر بحران است؛ مردم منتظر هستند که بازارهای روز دوشنبه چگونه خواهند بود.

تشدید تنش سبب شد روز جمعه "سهام" آسیب ببیند و پناهگاه‌هایی چون "اوراق" و "دلار" تقویت شدند. داده‌های Coinglass نشان داد که حدود ۱.۵ میلیارد دلار تعهدات ارزهای دیجیتال روز جمعه و شنبه نقد شدند که یکی از سنگین‌ترین نقدسازی‌ها در طول حداقل شش ماه گذشته محسوب می‌شود.

بیت‌کوین حدود ۱۰ هزار دلار از رکورد ۷۳ هزار و ۷۹۸ دلاری خود در اواسط ماه مارس کاهش یافته است. تقاضا برای صندوق‌های قابل معامله در بورس به این توکن کمک کرد تا به بالاترین میزان خود برسد، ولی جریان خالص ورودی به این صندوق‌ها اخیر کاهش یافته است.

سفته‌بازان ارزهای دیجیتال در انتظار به اصطلاح "هاوینگ بیت‌کوین" هستند، که عرضه جدید این توکن را به نصف کاهش می‌دهد و انتظار می‌رود حدود ۲۰ آوریل اتفاق بیفتد. به صورت تاریخی، هاوینگ به افزایش قیمت‌ها کمک می‌کند، با این‌حال تردیدهایی وجود دارد از اینکه آیا این افزایش، دوباره بیت‌کوین را به اوج تاریخی خود می‌رساند یا خیر.

براساس گزارشی از نشریه فورچون، تصویر کامل‌تری از واکنش وال‌استریت به اولین حمله نظامی تمام‌ عیار ایران به اسرائیل، عصر یکشنبه، زمانی که معاملات آتی در ایالات متحده برای سهام، اوراق قرضه، کالاها و ارزها آغاز می‌شود، ارائه خواهد شد.

معاملات روز جمعه تا حدودی پیش‌نمایشی از انتظارات را ارائه کرد. گزارش‌ها در این روز نشان می‌داد که پاسخ ایران به اسرائیل در عرض دو روز پیش‌بینی می‌شد، قیمت نفت معیار ایالات متحده را تا ۳ درصد افزایش می‌دهد و به بالای ۸۷ دلار در هر بشکه می‌رسد.

اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده نیز به‌شدت افزایش یافت چراکه سرمایه‌گذاران به دنبال ایمنی بودند.

به طور مشابه، دلار آمریکا نیز تقویت شد چراکه افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی باعث شد که سرمایه‌گذاران از ارزهای پرخطر بازارهای نوظهور دور شوند.

یورو در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین حد پنج ماه اخیر سقوط کرد، زیرا بازارها چشم‌انداز کاهش نرخ‌های بانک مرکزی اروپا را ارزیابی کردند.

در همین حال، قیمت طلا، که به طور سنتی به عنوان یکی دیگر از دارایی‌های امن تلقی می‌شود به بالاترین حد خود به بالای ۲۴۰۰ دلار در هر اونس رسید، اما بعدا این افزایش‌ها را در اواخر جمعه معکوس کرد.

۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۹
کد خبر: 54380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha