کاهش نسبی خریداران «دروغ بزرگ»/جمهوری خواهان را می‌خواهید یا ترامپ را؟

در نظرسنجی‌های صورت گرفته از مردم در چند روز منتهی به انتخابات ۲۰۲۰ پرسش‌شوندگان در رویارویی با این سؤال که بیشتر طرفدار ترامپ هستید یا حزب جمهوری خواه، به نسبت ۵۴ درصد به این تاجر پوپولیست رأی داده بودند اما در نظرسنجی صورت گرفته در همین هفته آرایی برابر به‌دست آمد و ۴۶ درصد به ترامپ رأی دادند و به همین تعداد به حزب مذکور.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایران؛در یک سال و اندی اخیر دونالد ترامپ پیشرو بی‌قید و شرط حزب جمهوری خواه در صحنه سیاست امریکا به شمار می‌آمد، اما در اواسط دومین ماه از سال ۲۰۲۲ به نظر می‌رسد خلل‌هایی در حاکمیت او به وجود آمده است.
از یک‌سو بعضی نظرسنجی‌ها می‌گویند طرفداران سرسخت و پرشمار او قدری کاهش یافته‌اند و از جانب دیگر در بعضی میتینگ‌های مقدماتی برای انتخابات میان‌دوره‌ای مجالس نمایندگان و سنای امریکا حضور صرف ترامپ و کاراکتر ذاتاً پرسروصدای او برای قانع شدن حاضران کفایت نکرده است. ادعای جنجالی او مبنی بر وقوع تقلبی بزرگ در انتخابات ۲۰۲۰ و بی‌نصیب کردن وی از یک پیروزی قطعی و اهدای آن به رقیب دموکرات او (جو بایدن) هم که سلاح همیشگی و بسیار کارآمد او برای جذب توده‌ها بوده، تکراری و کم‌تأثیر شده است.
در نظرسنجی‌های صورت گرفته از مردم در چند روز منتهی به انتخابات ۲۰۲۰ پرسش‌شوندگان در رویارویی با این سؤال که بیشتر طرفدار ترامپ هستید یا حزب جمهوری خواه، به نسبت ۵۴ درصد به این تاجر پوپولیست رأی داده بودند اما در نظرسنجی صورت گرفته در همین هفته آرایی برابر به‌دست آمد و ۴۶ درصد به ترامپ رأی دادند و به همین تعداد به حزب مذکور. شاید یک سال بعد در گرماگرم رقابت درون‌حزبی این آمار باز به سوی ترامپ بلغزد اما در فوریه ۲۰۲۲ جایگاه او همان‌قدر رفیع نیست که در فوریه ۲۰۲۱ و حتی در اوج بلوای حمله بی‌شرمانه هواداران او به ساختمان کنگره در کاپیتول‌هیل بود. مخالفان ترامپ می‌گویند وقتی کمپین‌های تبلیغاتی برای انتخابات درون‌حزبی از ژانویه ۲۰۲۳ (دی‌ماه ۱۴۰۱) شروع شود، قدرت نفوذ ترامپ روی توده هوادارانش که جملگی سفیدپوستان افراطی و ناسیونالیست‌های ضد سیاهان هستند، در معرض تستی تازه قرار می‌گیرد و شاید او همان قدرت ربایندگی نظرها را نداشته باشد که تا امروز داشته است. ترامپ تا این لحظه از ۱۲ سیاستمدار حزبش که قرار است در انتخابات ایالات مختلف شرکت جویند، حمایت و رأی دادن به آنها را توصیه کرده اما واکنش‌های اولیه در این خصوص چندان مثبت و حمایتگرانه نبوده است. به عنوان مثال در ایالت جنوبی جورجیا که برایان کمپ همچنان بر آن حکم می‌راند و رویارویی او با ترامپ بر سر نتیجه آرای این ایالت در انتخابات ۲۰۲۰ به یک جنجال بزرگ سیاسی منجر شد. کمپ از فرد مورد حمایت ترامپ (دیوید پردیو) در جلب آرای مردمی قدری پیش افتاده است، البته در آرکانزاس فرد موردنظر ترامپ که سارا هاکابی ساندرز منشی مطبوعاتی سابق وی است، چنان از سایرین پیشی گرفته که انتخابش از حالا قطعی نشان می‌دهد و در کانزاس هم درک اشمیت دیگر سیاستمدار مورد حمایت ترامپ که دادستان کل این ایالت هم هست، حاکمیت محسوسی بر صحنه انتخابات اولیه درون حزبی دارد. در سایر ایالات اما قطعیتی از این دست وجود ندارد و شرایط به گونه‌ای است که کاندیداهایی متعدد و دارای ایده‌هایی تازه می‌توانند شگفتی خلق کنند و از پایگاه‌های ترامپ بکاهند. در اردوی مخالف و در میان جمهوری خواهانی که می‌گویند ادعای ترامپ درمورد وقوع تقلبی گسترده در شمارش آرای انتخابات ۲۰۲۰ صحت ندارد، لیز چنی یکی از پیشتازان بوده است ولی این حزب از این دست نفرات زیاد ندارد و اگر می‌خواهد در جریان انتخابات سال آینده صحنه را از دست ترامپ خارج کند، باید فعالیت بسیار بیشتر و مؤثرتری در ماه‌های آینده داشته باشد و «لیز چنی»های متعدد و تازه‌ای را بیافریند.
مخالفان ترامپ می‌گویند چون لیز چنی دختر دیک چنی، معاون سابق رئیس جمهوری امریکا است که فردی پرنفوذ در این حزب به حساب می‌آید، می‌تواند حوزه عمل ترامپ را در ایالات دیگر هم محدودتر کند. با اینکه خاندان چنی با این ابزار و وضعیت به سرکرده‌های مخالفان ترامپ تبدیل شده‌اند اما به اعتقاد بعضی محافل غربی پیش‌بینی شکست برای این تاجر روی آورده به سیاست قدری زودهنگام است. او میزان حمایت از خود را کمتر از گذشته می‌بیند اما هنوز محتمل‌ترین فرد انتخابی در حزبی نشان می‌دهد که بسیاری از سران آن چشم دیدن او را ندارند و قاطبه هوادارانش نه از میان سیاستمداران بلکه مردم عادی می‌آیند. مردمانی سفیدپوست و تندرو که هنوز ادعای «دروغ بزرگ» او (وقوع تقلب در انتخابات قبلی) را قبول دارند و خریدار چنین ایده‌ای هستند و می‌گویند برای نجات امریکا از دست جو بایدن ضعیف و کم‌کار باید بی‌رحمانه وارد کارزار شد و ترامپ را دوباره در رأس امور نشاند.
منبع: Brookings

۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۰
کد خبر: 25003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha