خودروساز و تولید کننده لوازم خانگی از دور رقابت جهانی کنار رفته اند/ اخلاق و مشتری را هم از دست داده اند/حمایت ده ها ساله از این دو صنعت نتیجه ای نداشته است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت:با اینکه خودروسازان چندین برابر قیمت خودرویی که به مردم می فروشند از آنها پول می گیرند، اما حاضر به خرید یا ساخت قطعات با کیفیت واستانداردی نیستند که جان مردم را نگیرد، متاسفانه برخی از تولید کنندگان ما وارد بیراهه ای شده اند که عدم مقابله مسوولین ونبود نظارت کافی ماحصلی جز از دست رفتن جان و مال مردم به دنبال ندارد.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، علی رغم فرصت داده شده به خودروسازان و تولید کنندگان لوازم خانگی در سال های گذشته با ممنوعیت کالاهای مشابه به بهانه حمایت از تولید ملی، ماحصل اطمینان به خودروسازان و تولید کنندگان لوازم خانگی از دست رفتن کیفیت و افزودن قیمت بود. موضوعی که منجر به ورود رهبر انقلاب به این بحث و انتقاد از رویه هایی شد که بر مردم تحمیل شده است. عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و استاد اقتصاد درباره اینکه چرا علی رغم حمایت های صورت گرفته تولید کنندگان ایرانی مسیر دیگری راطی می کنند به رادار اقتصاد توضیحاتی داده است.

آلبرت بغزیان استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت و گو با رادار اقتصاد به موضوع تخلف های خودروسازان و تولید کنندگان لوازم خانگی وچرایی توسعه تخلف ها در این دو گروه تولیدی پرداخت و گفت: در بحث های نظری براین موضوع تاکید شده که اقتصاد از چند بعد می تواند توسعه بیابد. یکی از این طرق، استراتژی توسعه صادرات و جایگزینی واردات است. در حالی که در ایران سال هاست استراتژی جایگزینی واردات را پیش گرفته ایم. به طور مثال مناطق آزاد برای توسعه صادرات مورد توجه قرار گرفت ودر آن سرمایه گذاری های هنگفتی صورت گرفت تا صادرات را توسعه بدهند، اما شاهد بودیم که این مناطق به دروازه های واردات تبدیل شدند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: با این مثال به راحتی می توان توضیح داد که در استراتژی صادرات و واردات دچار شکست های بزرگی شدیم، به دلیل مدیریت غلط هر دو موضوع. بعد از تشدید تحریم ها که نیاز کشور در بخش واردات با مشکلاتی رو به رو شد و مسائل ارزی و نگرانی از کاهش منابع ارزی باعث شد مسوولین به تولید کنندگان توجه بیشتری کنند تا از این منظر باعث توسعه تولید و صادرات کالای ایرانی نیز باشند که در عمل چنین اتفاقی به دلایل مختلفی به وقوع نپیوست که یکی از مهمترین دلایل آن فقدان اخلاق در فضای صنعت و تولید کشور است.

 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: بعد از تشدید تحریم ها تولید کنندگان اعم از خودروسازان و فعالان عرصه لوازم خانگی از مسوولین تقاضا کردند واردات خودرو و لوازم خانگی ممنوع شود. آنها با آه و ناله موضوع را اینگونه بیان کردند چون واردات آزاد است مشتری تمایلی به خرید کالای ایرانی ندارد، لذا تولید ایرانی با مشکل رو به رومی شود و خطر از دست دادن تولید ملی را به مسوولین گوشزد کردند.

وی در این باره تصریح کرد: تولید کنندگان خودرو و لوازم خانگی با این عنوان که فرصتی برای رشد و تولید وفروش بیشتر نداریم مسوولین را راضی به ممنوعیت واردات خودرو ولوازم خانگی کردند. آنها ادعا می کردند که اگر لوازم خانگی به صورت قانونی، قاچاق و کولبری وارد کشور نشود، قطعا در صنعت لوازم خانگی یا خودرو انقلابی صورت می دهند که هم به نفع مصرف کننده داخلی است و هم برای کشور ارز آوری خواهد داشت، در حالی که در عمل اینگونه نشد.

آلبرت بغزیان با اشاره به اینکه حمایت های ده ها ساله از این دو صنعت عملا نتیجه ای نداشته، گفت: قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از صنعت خودروسازی و لوازم خانگی حمایت شده است. دامنه حمایت های بیشتر رامی توان به بعد از پیروزی انقلاب نسبت داد، در حالی که قبل از پیروزی انقلاب لوازم خانگی خوبی با مارک های " آ ا گ ، توشیبا، بوش در ایران یا مونتاژمی شد یا قطعات لوازم خانگی در کشور تولید می گردید.

بغزیان در این باره تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بر این باور بودیم که فرصت خوبی برای تولید بهترکالاهایی که در ایران مونتاژمی شد فراهم شده، کالاهایی که نیاز بازار داخلی را تامین و قابلیت صادرات نیز داشته باشند. این تصور در حد یک رویا باقی ماند چرا که خودروساز و تولید کننده لوازم خانگی که از دور رقابت جهانی کنار رفته بود اخلاق و مشتری مداری را هم از دست داد. با اینکه تولید کنندگان خواستار ممنوعیت شدند و حاکمیت نیز این فضا را برای آنها مهیا کرد، اما تغییرات در صنایع خودروسازی و لوازم خانگی فقط محدود به دو تغییر شد، افزایش قیمت و افت کیفیت!

آلبرت بغزیان درخصوص انتقاد رهبر انقلاب از تولیدکنندگان خودرو و لوازم خانگی گفت: رهبر انقلاب هیچ گاه محدودیتی را برای ممنوعیت لوازم خانگی به این معنا ایجاد نکردند که تولید کننده با بی ظرفیتی تمام بعد از ممنوعیت به یک باره قیمت کالای خود را بدون اینکه تغییری درکیفیت آن ایجاد کرده باشد، دو برابر کند! ممنوعیت خودرو و لوازم خانگی درایران در تئوری و عمل باعث از بین رفتن رقابت و گرانفروشی به مردمی شد که چاره ای غیر از خرید کالای داخلی نداشتند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه برخی از تولید کنندگان ایرانی دچار بی اخلاقی شده اند، گفت: کاهش کیفت و افزایش قیمت به دلیل سود آوری بیشتر برای تولید کننده به غیر از بی اخلاقی محض دلیلی ندارد. خودروسازی تا دید واردات خودرو ممنوع شده، پراید ۲۵ میلیونی را چندین برابر فروخت که در بازار آزاد تا ۲۰۰ میلیون تومان معامله می شود در حالی که اگر این خودرو با دلار ۳۰ هزارتومانی هم وارد شود به مراتب پایین تر از قیمت های کنونی تمام می شود. فقدان اخلاق و ممنوعیت واردات زمینه را برای افزایش  سوء استفاده تولید کننده از مشتری داخلی فراهم کرده است.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران در پایان گفت وگو گفت: با اینکه خودروسازان چندین برابر قیمت خودرویی که به مردم می فروشند از آنها پول می گیرند، اما حاضر به خرید یا ساخت قطعات با کیفیت واستانداردی نیستند که جان مردم را نگیرد، متاسفانه برخی از تولید کنندگان ما وارد بیراهه ای شده اند که عدم مقابله مسوولین ونبود نظارت کافی ماحصلی جز از دست رفتن جان و مال مردم به دنبال ندارد.

۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۵
کد خبر: 24886

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha