اما و اگرهای حذف دامنه نوسان/وقتی بازار کارا نیست حذف دامنه نوسان می‌تواند زیان زیادی را به بار آورد/ سهامداران بیشترین آسیب را از این شرایط می‌بینند

رئیس هیات مدیره کارگزاری امید سهم گفت: نبود دامنه نوسان سبب می‌شود جا به جایی قیمت‌ها به راحتی انجام شود اما برای اینکه این موضوع جنبه مخربی نداشته باشد باید پیش نیاز و لازمه‌های آن در بازارمالی به وجود بیاید.در حال حاضر بازار سرمایه ما دارای چنین شروط و لازمه‌هایی نیست و اگر متولیان بازار قصد ایجاد این موضوع را دارند باید در وهله نخست این ابرازها را فراهم کنند و همچنین باید اطلاعات به درستی و صحیح در دسترس همگان قرار بگیرد.

سید جلال صادقی شریف رئیس هیات مدیره کارگزاری امید سهم و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌ و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: حذف دامنه نوسان می تواند به نزدیک شدن قیمت سهام به ارزش ذاتی کمک کند؛ این موضوع موجب می‌شود بازار از عدم تعادل خارج بشود و به اصطلاح حباب روند قیمتی شرکت‌ها از بین می‌رود شود و قیمت شرکت ها به سرعت به سمت ارزش ذاتی میل پیدا کرده و بازار به سوی تعادل پیش برود.

صادقی شریف اضافه کرد: به هر میزانی که قیمت‌ها به ارزش ذاتی خود نزدیک‌تر باشند، بازار سریع‌تر به سوی کارا شدن پیش می‌رود و در واقع یکی از ویژگی‌های بازار کارا، نزدیک بودن قیمت‌ها به ارزش ذاتی نزدیک است و تمام بازارهای مالی خواهان وجود چنین سازوکاری هستند و در بورس‌های خارجی و بازار رمزارزها نیز شاهد نبودن دامنه نوسان هستیم.

وی مطرح کرد: نبود دامنه نوسان سبب می‌شود جا به جایی قیمت‌ها به راحتی انجام شود اما برای اینکه این موضوع جنبه مخربی نداشته باشد باید پیش نیاز و لازمه‌های آن در بازارمالی به وجود بیاید. بازار بودن دامنه نوسان برای بازاری مناسب بوده که تحلیلگران زیادی در آن بازار وجود دارند و به واسطه آنها توان تشخیص ارزش ذاتی به درستی ممکن است. همچنین باید معیارهای تعین ارزش ذاتی در بازار شناخته شده باشد؛ در چنین شرایطی قیمت‌ها در سطح منطقی و مناسبی حرکت خواهند کرد.

صادقی شریف ابراز کرد: در حال حاضر بازار سرمایه ما دارای چنین شروط و لازمه‌هایی نیست و اگر متولیان بازار قصد ایجاد این موضوع را دارند باید در وهله نخست این ابرازها را فراهم کنند و همچنین باید اطلاعات به درستی و صحیح در دست‌رس همگان قرار بگیرد. به بیان دیگر باید انتشار و دست‌یابی به اطلاعات برای تمام افراد یکسان بوده و توان تحلیلگری در بازار وجود داشته باشد.

رئیس هیات مدیره کارگزاری امید سهم مطرح کرد: اگر شرایط مذکور فراهم باشد تحلیلگران می‌توانند تحلیل‌های خود را در قیمت‌ها لحاظ کنند اما در شرایطی که کارایی لازم در بازار و اطلاعات وجود ندارد، این تصمیمات نمی‌تواند مفید واقع شود.

وی تشریح کرد: بازار سهام واکنش‌های سریعی دارد و گاهی با تحت تاثیر قرار گرفتن اظهارنظرها و شایعات به سرعت رنگ عوض می‌کند؛ از طرفی بعضا تصمیماتی از سوی سیاست‌گذاران مطرح می‌شود اما بلاتکلیف باقی می‌ماند و مرحله اجرایی نمی‌رسد. بنابراین با توجه ناکارایی بازار سهام، اگر دامنه نوسان برداشته شود، قیمت سهام و بازار به راحتی تحت تاثیر قرار گرفته و در این بین عده‌ای (صاحبان نفوذ) سودهای زیادی می‌برند و یابالعکس عده‌ای با زیان جبران ناپذیری مواجه می‌شوند.

صادقی شریف در تکمیل سخنان خود گفت: اگر دامنه نوسان برداشته و پس از فراهم شدن چنین سازوکاری اخباری همانند حذف ارز ترجیحی در بازار منعکس و منتشر شود، سهامداران نسبت به خرید سهام گروه منتفع، هجوم می‌برند و امکان دارد این نمادها را با درصدهای بالایی (به‌طور مثال ۳۰ درصد بیشتر از قیمت سهام) خریداری کنند اما فردای روز انتشار خبر و یا پس از مدتی این تصمیم منتفی و یا تکذیب می‌شود که این امر در قیمت‌ها اثرگذار است. در این صورت سهامداران بیشترین آسیب را از مکانیزم یادشده می‌بینند و پذیرش مسئولیت این ناکارایی در هاله‌ای از ابهام است. در شرایطی که بازار از کارایی کافی برخوردار نیست و اطلاعات به موقع و با صحت کافی به دست سهامداران نمی‌رسد، اجرای این طرح می‌تواند زیان زیادی را به بار بیاورد.

۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
کد خبر: 24871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha