مشکلات تمام نشدنی اقتصاد ایران ناشی از نفوذ اقتصادی است/ یک جامعهِ پر دافعه در برابر سرمایه گذاری درست کرده اند/ سازمان بورس نهادی است گوش به حرف دولت!

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا گفت: سازمان بورس هم مثل بقیه وزارت خانه های کشور، نهادی است گوش به حرف دولت، بنابراین این سازمان مستقل نیست که انتظار داشته باشیم مستقل عمل کند. در واقع اگر اقتصاد کشور خوب عمل کند بورس هم فعالیت درستی خواهد دشت و می تواند زمینه را برای تجهیز منابع سرمایه گذاران فراهم کند.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حسین راغفر اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص وضعیت اقتصادی، خلق پول، برداشت دولت از بانک مرکزی و مدیریت بورس که یکایک این مولفه ها در اقتصاد کشور موثر هستند، گفت: عده ای به اشتباه تصور می کنند با تغییر مدیران وضعیت اقتصادی درست می شود، در حالی که سیاست ها و جهت گیریها باید دچار اصلاحات و تغییرات جدی شود، درغیر این صورت با عوض شدن و رفت وآمد این مدیر و آن مدیر یا این دولت و دولت دیگری کمترین اتفاقی به نفع بهبود وضعیت اقتصادی جامعه رخ نمی دهد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: وضعیت بورس، خلق نقدینگی؛ استقراض، نرخ ارز، افزایش نرخ تورم نشان می دهد جهت گیری های سابق در این دولت نیز همچنان ادامه دارد. به معنای دیگر اینکه علی رغم تغییر دولتها، اراده ای فراتراز این دولت یا دولت قبلی وجود دارد که مانع بزرگی در برابر تغییر سیاست های اقتصادی کشور است، لذا اراده ای که کارها را پیش می برد به نوعی هماهنگ با تامین منافع عموم مردم نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در این باره توضیح داد و گفت: اگر اراده عنوان شده همچنان پیشتاز باشد شکی وجود ندارد که در طول این مسیر ریل گذاری شده به دره ای می رسیم که سرنوشت اقتصاد ایران چیزی جز هلاکت نیست. به هر حال در ادامه این مسیر نمی توان به جهل و طمع گروه منتفعین پرقدرت اشاره نکرد که اصولا دولتها را به گروگان گرفته اند، هر چند بخشی از مشکلات تمام نشدنی اقتصاد ایران ناشی از نفوذ اقتصادی است که به دنبال ایجاد نارضایتی در مردم است.

استاد اقتصاد بیان داشت: استقراض بزرگ دولت از بانک مرکزی و بانک های کشور مساله جدی است علی رغم اینکه دولت در گزارشهای خود تاکید می کند که از نظام بانکی کشور استقراضی نکرده، اما این موضوع چندان صحت ندارد، به این دلیل که متاسفانه دولت از بانک مرکزی استقراض کرده، ضمن شوکی که از محل حذف ارز ترجیحی بر اقتصاد کشور تحمیل شد که پیامدهای تکان دهنده آن در افزایش نرخ تورم بسیار دیدنی است!

راغفر در خصوص تاثیر سیاست گذاری های غلط اقتصادی روی بطن جامعه خاطر نشان کرد: سیاست های نئولیبرالی چهار نعله بیش از ۱۶ سال است که در کشور در حال تاختن است. ماحصل این موضوع رشد شدید نابرابری هایی است که گروهی را برنده بازی سیاست های فساد زا کرده در حالی که گروه عظیمی از طبقات پایین و متوسط جامعه، بازنده های اصلی این سیاست ها به شمار می روند. در حالی که دولتها باید از برندگان این سیاست ها مالیات تصاعدی با نرخ های بسیار بالا بگیرند افزایش قیمت ارز که پیامدهایش بیش از سه دهه است که در ایران دارد اجرا و تکرار می شود را بر اقتصاد تحمیل کرده اند. پیامدهایی بسیار ناخوشایند که بخش خصوصی واقعی در ایران را بسیار تحت فشار قرار داده به طوری که بخش قابل توجهی از سرمایه ها از کشور خارج شده و می شوند.

وی در این باره تصریح کرد: به بیان دیگر یک جامعه پر دافعه در برابر سرمایه گذاری درست کرده اند، چرا که نهادهای قدرت دولتی و حاکمیتی به عنوان مدیران و اداره کنندگان اقتصاد به بخش خصوصی و واقعی اقتصاد فرصتی برای بودن و کار کردن نمی دهند. تا زمانی که وضعیت موجود ادامه داشته باشد بخش خصوصی انگیزه ای برای سرمایه گذاری دراقتصاد ایران را ندارد لذا امیدی به رونق گرفتن اقتصاد و ورود سرمایه به شرکت های بورسی و شکوفایی بخش خصوصی نیست.

حسین راغفر استاد اقتصاد در خصوص اینکه بورس هم مطابق خواسته های دولت حرکت می کند، گفت: سازمان بورس هم مثل بقیه وزارت خانه های کشور، نهادی است گوش به حرف دولت، بنابراین این سازمان مستقل نیست که انتظار داشته باشیم مستقل عمل کند. در واقع اگر اقتصاد کشور خوب عمل کند بورس هم فعالیت درستی خواهد دشت و می تواند زمینه را برای تجهیز منابع سرمایه گذاران فراهم کند.

استاد اقتصاد در این باره خاطر نشان کرد: قطعا سیاست های درست بورس در بستر اقتصاد غلط ایران محقق نمی شود چرا که در این بستر تولید رونق نمی گیرد. مادامی که تولید به معنای واقعی شکل نگیرد و رشد نکند بازار سهام احیا نمی شود، چرا که بازار سهام ،انعکاس تولید و ساختارهای تولیدی بر بخش تولید به خصوص تولید صنعتی در کشور است که ایجاد کننده ارزش افزوده اصلی به شمار می رود. با وجود سیل عظیم دافعه ها در اقتصاد ایران و خروج سرمایه به شکل بی سابقه و اصرار بر تداوم اجرای سیاست های غلط، نمی توان انتظار داشت بورس در فضای آرام رو به رشد حرکت کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: در وضعیت مدیریت کنونی اقتصاد ایران نمی توان انتظار خارق العاده ای از بورس داشت. زمانی بورس روند مثبت می یابد که بخش تولید واقعی یعنی بخش های صنعت و کشاورزی رونق بگیرد و از آنها حمایت شود در حالی که این زمینه ها ایجاد نشده، لذا بورس انعکاسی از عملکرد اقتصادی کشور و آیینه ی بخش تولید است. انعکاس عملکرد خوب بخش تولید در بورس خود را به سرعت نشان می دهد آن زمانی می توانیم در خصوص مدیریت بورس و تاثیرات بورس روی اقتصاد شفاف تر صحبت کنیم.

۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۸
کد خبر: 31410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha