نوسانگیری روزانه به معاملات بورسی باز می‌گردد؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار در حال بازگشت به روال تعادلی است و هرگونه تغییرات روی آن می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد به همین علت مسئولان باید اجازه دهند بازار سرمایه به حالت عادی خود بازگردد.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ به گفته صاحب‌نظران که نوسان ذات بازار است و با افت و خیزهای مقطعی بازار نباید دست به اخذ یا لغو قانونی زد اما با این حال نگرانی‌های مسئولان بورسی باعث شده تا در یک ماه اخیر تصمیمات متعددی گرفته شود. 

سازمان بورس و اوراق بهادار طی هفته‌های گذشته به منظور ساماندهی بازار سرمایه تصمیم‌هایی از جمله حذف معاملات الگوریتمی و ممنوعیت خرید و فروش سهام در یک روز  گرفته است که هنوز تاثیر آن در آینده بورس مشخص نیست. برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند حال که بازار رو به روند منقطی گرفته باید الحاقات و تصمیمات اضافی که اخیرا اخذ شده بود لغو شود و سازوکارهای بازار به حالت طبیعی بازگردد. 

در همین رابطه سید پرویز جلیلی کامجو تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار  بورس رادار اقتصاد اظهار کرد: محدودیت معاملات الگوریتمی نباید تداوم یابد و بازار باید به سوی شیوه‌های نوین معامله و استفاده از ابزارهای جدید پیش برود.

جلیلی کامجو ادامه داد: رفتار برخی از کارگزاری‌ها مبنی بر ایجاد رنج مثبت و منفی در حجم و تعداد بالای سهام و همچنین ایجاد اوردر ترس باید پیگیری و برای آن محدودیت اعمال شود. سازمان بورس و اوراق بهادار باید در نوع آن تفکیکی قائل شود و این سیاست اشتباه نباید تداوم یابد.

این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: دستکاری تابلو با معاملات الگوریتمی در همه جای دنیا ممنوع است و هیچ شخصی نمی تواند با این چنین اقداماتی روی قیمت معاملات تاثیرگذار باشد اما در کشور ما به‌علت برخوردهای سطحی این امر اتفاق می‌افتاد و در مقابل نهاد متولی در عوض ایجاد مقررات و مسیرسازی صحیح برای پیشرفت و استفاده از ابزارهای نوین به تصمیمات ناگهانی روی آورده و حق سهامداران را استفاده از ابزارها را سلب می‌کند.

وی در تشریح نحوه سازوکار اوردرهای ترس و شگرد بازارسازی سودجویان بیان کرد: سودجویان بر روی حجم مشخص از یک سهم اوردر فروشی با قیمت معینی تعیین می‌کنند اما در کنار این شرط، شرط دیگری مبنی بر حذف اوردر فروش پیش از اینکه به قیمت تعیین شده برسد تعبیه می‌شود به بیان دیگر پیش از اینکه اوردر اولیه  اقدام به خرید یا فروش کند حذف و این سیکل با یک گام عقب‌تر از قیمت بازار ادامه می‌یابد. به این ترتیب عملا خرید یا فروشی انجام نشده و با ایجاد صف‌های خرید و فروش فیک اقدام به تابلوسازی و دستکاری قیمت‌ها کرده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در این ابزار مسئله اصلی کارکرد انسان و ربات نیست بلکه ملاک در نوع معاملات است و برای جلوگیری از اوردرهای ترس و ایجاد رنج مثبت و منفی باید محدودیتی قائل شد.

وی مطرح کرد: عده‌ای نوسان‌گیری روزانه را به اشتباه جدال بین انسان و ربات تلقی می‌کنند در حالی که الگوریتم‌ها یک ابزار همانند مابقی ابزارهای موجود در بازار سهام است. در واقع با استفاده از آن می‌توان شرایطی همانند حجم، ارزش معاملات و دیگر فاکتورهای تاثیرگذار تعریف کرد و خریدهای هوشمندانه‌تری انجام داد. همین معیارها را خود سهامدار در خرید و فروش خود لحاظ می‌کند و این ابزار تنها فرآیند آن را سریع‌تر و هوشمندانه می‌کند.

جلیلی کامجو اضافه کرد: اکنون اختیار خرید و فروش در بسیاری از نمادها فعال نبوده و بازار دوطرفه نیست. با وجود چنین مشکلات بنیادی ایجاد محدودیت در نوسان‌گیری روزانه اقدامی منطقی نیست و نمی‌توان گفت که با این تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار تاثیر چشمگیری در جهت ساماندهی معاملات دارد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: در بازار فعلی حدود ۸۰ درصد سهامداران بی‌تجربه هستند بنابراین ایجاد چنین محدودیت‌هایی نمی‌تواند تاثیر چندانی بر روند معاملات داشته باشد

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از عوامل مخرب ابزارها باید اما و اگرهایی تعریف شود،  ادامه داد: سازمان بورس و اوراق بهادار نباید اجازه بدهند سفارشاتی که شرط‌های آن منجر به تابلوسازی می‌شود بر روی هسته معاملات ثبت شود.

جلیلی کامجو تصریح کرد: سواد بازار همیشه یک گام از منطق وسواد نهاد متولی جلوتر است و علت این تصمیمات بی قاعده‌ای را می‌توان در همین موضوع جست‌وجو کرد. چراکه بازار در برهه‌های مختلف یک قانون نهاد ناظر را نقض می‌کند و در مقابل سازمان متولی برای جلوگیری از کارشکنی‌ها تبصره و قانونی برای رفع نقواص تصویب می‌کند.

۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸
کد خبر: 2079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha