دیگ گرانی در بازار آهن همچنان می‌جوشد!

برخی فعالان بازار فولاد هیجانات این روزهای بازار آهن و تداوم رشد شدید قیمت محصولات در عین ثبات نسبی نرخ دلار را ناشی از التهابات روزهای گذشته نهاده‌های فولادی در بازار آزاد و بورس کالا می‌دانند.

به گزارش گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، به نقل از فولادبان، سه روزی است که دلار از تب و تاب افتاده و فعلا نرخ آن در آستانه مرز تاریک ۳۰ هزار تومانی، حول و حوش رقم ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان می‌کند. اما دقیقا در همین سه روز، رشد افسارگسیخته محصولات فولادی در بازار آزاد که همواره آن را در درجه اول ناشی از التهابات بازار ارز می‌دانستیم، ادامه پیدا کرده است. مساله‌ای که نشان می‌دهد با وجود ثبات نسبی ارز در بازار آزاد در روزهای گذشته، رشد حباب‌دار قیمت محصولات فولادی فعلا توقف‌پذیر نیست و دیگ گرانی در بازار آهن همچنان می‌جوشد. البته در روز جاری تعداد بیشتری از مبادی فروش مقاطع فولادی قیمت اجناس خود را ثابت نگه داشته‌اند، اما بازهم گرانی‌های افسارگسیخته ۵۰ تا حتی ۷۰۰ تومانی برای برخی انواع میلگرد، نبشی، ناودانی و تیرآهن در بازار آزاد دیده می‌شود.

برخی فعالان بازار فولاد هیجانات این روزهای بازار آهن و تداوم رشد شدید قیمت محصولات در عین ثبات نسبی نرخ دلار را ناشی از التهابات روزهای گذشته نهاده‌های فولادی در بازار آزاد و بورس کالا می‌دانند. چراکه دیروز قیمت نهایی شمش بلوم در بورس کالا حدود ۸ درصد از هفته پیش بالاتر رفت و به مرز ۱۱ هزار تومان (بدون مالیات) رسید و قیمت شمش القایی در بازار آزاد نیز با افزایش حدودا ۲۰۰ تومانی در آستانه ورود به کانال ۱۲ هزار تومانی قرار گرفت.

درباره بازار آشته ورق نیز همین بس که علاوه بر مشاهده قیمت‌های نجومی ۱۵ تا ۲۲ هزار تومانی برای ورق گرم کارخانه‌های مختلف و نرخ عجیب ۲۸ هزار تومانی برای ورق سرد فولاد مبارکه در بازار آزاد که نزدیک ۷۵ درصد بالاتر از قیمت این ورق در بورس کالاست، همچنان بسیاری از تولیدکنندگان قوطی و پروفیل از کمبود ورق و گرانی عجیب این نهاده مهم فولادی در بازار آزاد گلایه دارند. البته خود این تولیدکنندگان نیز آرام ننشسته‌اند و رفته‌رفته نرخ هر کیلو پروفیل‌های با ضخامت ۲ خود را با افزایش دو برابری نسبت به ابتدای تیرماه به حوالی ۲۳ هزار تومان می‌رسانند.

در این میان، چند هفته‌ای است که حجم عرضه شمش در بورس کالا نسبتا مناسب شده است و اخیرا با فشار دستگاه قضایی حجم عرضه ورق هم نسبت به هفته‌های قبل رشد محسوسی پیدا کرده و حجم عرضه مچینگ این نهاده نیز تا حد قابل توجهی کمتر شده است. در این شرایط، به نظر می‌رسد که تداوم این روند می‌تواند به تامین نیاز صنایع پایین‌دستی به مواد اولیه کمک کند و در بلندمدت از وابستگی نرخ محصولات فولادی به نوسانات ارزی بکاهد.

همچنین امروز هم مانند هفته‌های گذشته نوردکاران نیز به عرضه نسبتا مناسب مقاطع طویل در بورس کالا ادامه دادند. البته معاملات امروز این مقاطع در بورس کالا کمی تحت تاثیر نوسانات ارزی اخیر قرار داشت؛ به نحوی که میانگین ساده قیمت پیشنهادی انواع میلگرد به طور متوسط حدود ۸ درصد از میانگین موزون هفته گذشته و ۹ درصد از قیمت پایه این هفته بیشتر بود و متوسط نرخ سبد میلگرد در بورس کالا به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان (بدون مالیات) نزدیک شد. ضمن این که میانگین ساده قیمت‌های پیشنهادی برای انواع تیرآهن نیز رشدی ۶ درصدی را نسبت به نرخ‌های پایه و افزایشی ۱۰ درصدی را نسبت به میانگین موزون قیمت نهایی هفته گذشته داشت و متوسط نرخ تیرآهن به حوالی ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان (بدون مالیات) رسید.

در میان قیمت‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی، شاهد ثبات نسبی برخی انواع میلگرد آجدار و افزایش ۵۰ تا ۳۰۰ تومانی نرخ بیشتر انواع این محصول در بازار آزاد هستیم. در این میان، بیشتر فروشندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی هم قیمت‌هایشان را بین صفر تا ۲۰۰ تومان افزایش داده‌اند و البته رشد عجیب ۶۵۰ تومانی نیز در برخی انواع این محصول مشاهده می‌شود. همچنین نرخ بیشتر انواع تیرآهن کیلویی در روز جاری تغییر چندانی نکرده است، اما بازهم کارخانه‌هایی هم بوده‌اند که با اصلاح نرخ‌های پیشین خود افزایش ۷۰۰ تومانی را به ثبت رسانده‌اند.

انتهای پیام/

۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
کد خبر: 1966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha