آیا برق فولادی‌ها قطع می‌شود؟

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد گفت: هنوز اظهارنظر رسمی برای قطعی برق فولادی‌ها بعد از ماه مبارک رمضان نشده‌است ولی اگر این اتفاق بیفتد، کارخانه‌هایی که روند عادی دارند، دچار مشکل می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛حمیدرضا رستگار درباره انتشار خبرهایی مبنی بر قطعی برق صنایع فولاد بعد از ماه مبارک رمضان به خبرنگار ایلنا گفت: بعضی مسئولان اداره برق و معاون وزیر صمت موضوع قطعی برق فولادی‌ها را انکار می‌کنند اما احتمالا این اتفاق بیفتد. به خاطر این موضوع، خیلی نمی‌توان دقیق در مورد این مساله صحبت کرد چون هنوز اظهارنظر رسمی در این خصوص نشده‌ است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در ادامه تاکید کرد: واقعیت این است که قطعی برق کارخانه‌هایی که روند عادی تولید را دارند دچار مشکل خواهد کرد. کارخانه‌های تولید فولاد نمی‌توانند متوقف شوند یا خدشه‌ای در روند تولید آنها وارد شود به همین جهت قطعی برق برای آنها آسیب‌های غیرقابل جبرانی خواهد داشت. این کار باعث می‌شود چالشی در بحث تولید ایجاد شود، از همین روی واقعا باید برای آن فکر اساسی شود تا این اتفاق نیفتد.

وی افزود: اگر قرار است، قطعی برق به طور مقطعی هم اتفاق بیفتد حتما باید با برنامه‌ریزی باشد. چون تولیدات کارخانه نباید منقطع شود، این طور نیست که سیستم تنظیم‌گر داشته باشند و برنامه‌های تولید آنها خسارات غیرقابل جبرانی می‌‎بیند.

رستگار در ادامه تاکید کرد: توصیه ما به مسئولان این است که طوری برنامه‌ریزی کنند که حتی‌الامکان این اتفاق نیفتد. ولی اگر قرار است این موضوع قطعی برق نهایی شود و برق کارخانه‌های تولیدی در یک بازه زمانی قطع شود، حتما باید این موضوع را از قبل اطلاع دهند که برنامه تولید این کارخانه‌ها آسیب نبینند.

وی با اشاره به خسارات قطعی برق سال گذشته به فولادی‌ها خاطرنشان کرد: خیلی از کارخانه‌های تولید آهن و فولاد در خصوص قطعی‌های برقی که سال گذشته اتفاق افتاد، معترض بودند و اعتراض آنها هم درست است چون ما دچار کمبود آهن و فولاد در کشور می‌شویم.

رستگار افزود: با توجه به اینکه یکی از شعارهای رئیس جمهور محترم این بوده که یک میلیون واحد مسکونی بسازد. از همین روی، تولیدات ما باید بیشتر شود که بتوان نیازمندی‌های داخل را تامین کرد. اگر وقفه‌ای در این موضوع بیفتد قطعا کارخانه‌ها را با مشکل مواجه شده و با کمبود آهن و فولاد در کشور مواجه خواهیم شد. چون وقتی کارخانه‌ای تعطیل می‌شود، چندهفته‌ای طول می‌کشد تا دوباره بتواند خود را برای تولید احیاء کند. بنابراین باید مسئولان دقت کافی روی این موضوع داشته باشند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد درادامه تصریح کرد: آهن و فولاد در تمام صنایع اصلی و مادر نقش اساسی و کلیدی دارد و گران شدن آن نه تنها فقط در صنعت ساختمانی بلکه در صنعت خودرو و لوازم خانگی اثر مستقیم و فوری دارد. به همین دلیل باید کمک کنیم که خدشه‌ای در روند تولید و نوسان آن وارد نشود.

رستگار درباره افزایش تعرفه صادرات فولاد خاطرنشان کرد: بالارفتن تعرفه‌های صادرات فولاد به خاطر این بوده که در بازار و مصارف داخلی ما کمبودی ایجاد نشود یعنی تولیدکننده تمام ذهنش برای صادرات کالا و ارزآوری برای آن نرود. به همین جهت لازم است که مقرراتی در این خصوص گذاشته شود و در عین حال باید مراقب باشند که به تولیدکننده لطمه نخورد.

وی افزود: اولویت تولید فولاد و آهن  با بازار داخلی ما است که هم بحث صنعت مسکن دچار مشکل نشود و بعد از آن بازار صادرات در اولویت قرار گیرد که اگر این کار با برنامه‌ریزی انجام شود، به نظر من کار درستی است.

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۷
کد خبر: 27830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha