۹۵ درصدمحصولات پزشکی مصرفی ایران از طریق واردات تأمین می‌شود

موسسه تحقیقاتی فیچ در گزارش خود از چشم‌انداز بازار تجهیزات پزشکی پیش‌بینی می‌کند بازار تجهیزات تصویربرداری تشخیصی رشد سالانه ۱۷.۳ درصدی طی دوره ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، موسسه تحقیقاتی فیچ پیش‌بینی می‌کند بازار تجهیزات تصویربرداری تشخیصی رشد سالانه ۱۷.۳ درصدی طی دوره ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ خواهد داشت و ارزش این بازار در سال ۲۰۲۴ به ۲۶.۴ تریلیون ریال خواهد رسید.

فیچ سولوشنز (Fitch solutions) این پیش‌بینی را در جدیدترین گزارش خود از بازار تجهیزات پزشکی ایران و دورنمای آن در پنج سال آینده که در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۰ منتشرشده مطرح کرده است.

رادار اقتصاد این گزارش که چشم‌انداز بازار تجهیزات پزشکی ایران طی سال‌های ۲۰۱۹  تا ۲۰۲۴ بررسی می‌کند را در چند قسمت منتشر خواهد کرد. تاکنون یک قسمت از این گزارش منتشر شده که از اینجا قابل مشاهده است.

در قسمت دوم این گزارش، پیش‌بینی پنج‌ساله بازار محصولات پزشکی مصرفی، بازار تجهیزات تصویربرداری تشخیصی، بازار تجهیزات پزشکی و بازار تجهیزات ارتوپدی و اندام مصنوعی ارائه شده است.

در این قسمت آمده که رکود اقتصادی حاکم بر کشور در سال ۲۰۲۰ بر این بازارها تأثیر منفی می‌گذارد، اما از سال ۲۰۲۱ با به ثبات رسیدن اقتصاد در اثر کاهش تأثیر شیوع کرونا بر فعالیت‌های اقتصادی و تجاری، شاهد بهبود وضعیت این بازارها خواهیم بود.

مشروح قسمت دوم گزارش به شرح زیر است:

پیش‌بینی بازار محصولات پزشکی مصرفی

پیش‌بینی کرده‌ایم بازار محصولات پزشکی مصرفی طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ رشد سالانه ۱۷ درصدی بر اساس ریال داشته باشد و ارزش این بازار در سال ۲۰۲۴ به ۱۹ تریلیون ریال برسد. رکود اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰ رشد این بازار را محدود می‌کند، اما تولید برخی محصولات مثل ماسک صورت و دستکش‌های یک‌بارمصرف که ارتباط مستقیم با کنترل و مهار کرونا دارند افزایش خواهد یافت.

پیش‌بینی ما از رشد بازار محصولات پزشکی مصرفی ایران بر اساس دلار ۹.۶ درصد در سال طی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ است، و در سال ۲۰۲۴ ارزش این بازار به ۳۲۶.۷ میلیون دلار خواهد رسید.

واردات منبع اصلی تأمین نیاز ایران در این زمینه است و ۹۵ درصد بازار محصولات پزشکی مصرفی از این طریق تأمین می‌شود. اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ بیش از نصف این بازار را در اختیار داشته است. هلند و بلژیک بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات پزشکی مصرفی به ایران در این سال بوده‌اند. چین نیز صادرکننده مهمی در این حوزه است.

بخشی از نیاز ایران نیز از تولید داخل تأمین می‌شود. انواع باندها، گازها، لباس‌ها، رول و پد، میل جراحی، سوزن، دستکش و ست‌های تزریق در ایران تولید می‌شود.

پیش‌بینی کرده‌ایم بازار باند و لباس پزشکی رشد سالانه ۱۰.۵ درصدی را طی دوره ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ تجربه کند و در سال ۲۰۲۴ ارزش این بازار به ۳۶.۸ میلیون دلار برسد. حدود ۹۰ درصد این بازار از طریق واردات و عمدتاً از هلند (۶۸.۲ درصد) و چین (۳۵.۸ درصد) تأمین می‌شود.

ارزش بازار محصولات لازم برای بخیه رشد سالانه ۳.۵ درصدی طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ خواهد داشت و به ۱۳ میلیون دلار در سال ۲۰۲۴ می‌رسد. ۹۰ درصد این بازار از محل واردات و عمدتاً از اتحادیه اروپا تأمین می‌شود.

سرنگ، سوزن و میل جراحی بیشترین سهم را در بخش محصولات پزشکی مصرفی ایران دارند و بر اساس پیش‌بینی ما ارزش بازار سرنگ، سوزان و میل جراحی طی دوره ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ رشد سالانه ۱۰ درصد خواهد داشت و به ۲۵۸.۹ میلیون دلار در سال ۲۰۲۴ خواهد رسید. بخش اعظم این محصولات از خارج به‌ویژه از اروپا مثل آلمان و بلژیک تأمین می‌شود.

پیش‌بینی بازار تجهیزات تصویربرداری تشخیصی

بازار تجهیزات تصویربرداری تشخیصی رشد سالانه ۱۷.۳ درصدی طی دوره ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ خواهد داشت و ارزش این بازار در سال ۲۰۲۴ به ۲۶.۴ تریلیون ریال خواهد رسید. رکود اقتصادی حاکم بر کشور در سال ۲۰۲۰ بر این بازار تأثیر منفی می‌گذارد، اما از سال ۲۰۲۱ با به ثبات رسیدن اقتصاد در اثر کاهش تأثیر شیوع کرونا بر فعالیت‌های اقتصادی و تجاری، شاهد بهبود وضعیت این بازار خواهیم بود.

ارزش بازار تجهیزات تصویربرداری تشخیصی به لحاظ دلار رشد سالانه ۹.۹ درصدی را طی دوره ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ تجربه خواهد کرد و در سال ۲۰۲۴ به ۴۵۳.۸ میلیون دلار می‌رسد.

واردات منبع اصلی تأمین نیاز ایران به این گونه تجهیزات است و هلند، آلمان، کره جنوبی و چین به ترتیب بزرگ‌ترین صادرکننده به ایران هستند.

انتظار داریم بازار دستگاه‌های تشخیصی الکتریکی رشد سالانه ۱۰.۴ درصدی طی دوره ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ داشته باشد و ارزش این بازار در سال ۲۰۲۴ به ۲۱۷.۶ میلیون دلار برسد. واردات، ۹۰ درصد نیاز ایران به این تجهیزات را تأمین می‌کند و اتحادیه اروپا به ویژه آلمان و هلند با سهم ۵۵ درصدی بزرگ‌ترین صادرکننده این تجهیزات به ایران در سال ۲۰۱۸ بودند.

ارزش بازار دستگاه‌های تشعشعی طی دوره ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ رشد سالانه ۷.۳ درصدی خواهد داشت و به ۱۱۱.۶ میلیون دلار در سال ۲۰۲۴ خواهد رسید. دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن مهم‌ترین دستگاه‌ها در این حوزه هستند. تقریباً همه نیاز ایران به دستگاه‌های تشعشعی پزشکی از خارج تأمین می‌شود. اتحادیه اروپا به ویژه هلند و آلمان سهم ۷۵ درصدی در این زمینه طی سال ۲۰۱۸ داشته است. چین نیز صادرکننده مهمی است.

پیش‌بینی بازار تجهیزات دندانپزشکی

بازار تجهیزات دندانپزشکی رشد سالانه ۱۶.۳ درصدی (بر اساس ریال) طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ خواهد داشت و ارزش این بازار در سال ۲۰۲۴ به ۱۰.۱ تریلیون ریال خواهد رسید. همچون سایر حوزه‌ها این بازار نیز تحت تأثیر رکود اقتصادی ناشی از کرونا در سال ۲۰۲۰ قرار خواهد داشت، اما در سال ۲۰۲۱ با به ثبات رسیدن اقتصاد وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.

ارزش دلاری بازار تجهیزات دندانپزشکی ایران طی دوره ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ سالانه ۸.۹ درصد رشد خواهد کرد و در سال ۲۰۲۴ به ۱۷۳.۶ میلیون دلار خواهد رسید.

بیش از ۹۵ درصد نیاز ایران به تجهیزات دندانپزشکی از خارج وارد می‌شود و هلند و کره جنوبی و آلمان مهم‌ترین صادرکنندگان این محصولات به ایران هستند. اتحادیه اروپا در مجموع ۳۰ درصد نیاز ایران در این زمینه را تأمین می‌کند.

انتظار داریم بازار تجهیزات سرمایه‌ای دندانپزشکی رشد سالانه ۸.۱ درصدی را طی دوره ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ تجربه کند و ارزش این بازار در سال ۲۰۲۴ به ۲۴.۹ میلیون دلار برسد. اتحادیه اروپا تأمین‌کننده ۴۲ درصد نیاز ایران در زمینه تجهیزات سرمایه‌ای دندانپزشکی است و کره جنوبی، هلند، آلمان و چین چهار کشور نخست در این زمینه هستند.

بازار ابزارها و کالاهای مصرفی دندانپزشکی ایران رشد سالانه ۹.۱ درصدی طی دوره ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ خواهد داشت و ارزش این بازار در سال پایانی دوره یعنی ۲۰۲۴ به ۱۴۸.۷ میلیون دلار خواهد رسید. سیمان دندانپزشکی بیشترین رشد را در میان سایر اقلام خواهد داشت.

بیشتر نیاز ایران به ابزارها و کالاهای مصرفی دندانپزشکی از خارج تأمین می‌شود. هلند بزرگ‌ترین صادرکننده است و کره جنوبی و آلمان در رده‌های بعدی قرار دارند. اتحادیه اروپا ۲۸ درصد نیاز ایران در این زمینه را تأمین می‌کند.

پیش‌بینی بازار تجهیزات ارتوپدی و اندام مصنوعی

بازار تجهیزات ارتوپدی و اندام مصنوعی ایران رشد سالانه ۱۷.۸ درصدی طی دوره ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ خواهد داشت (بر اساس ریال) و ارزش این بازار به ۱۱.۸ تریلیون ریال در سال ۲۰۲۴ می‌رسد. این بازار نیز تحت تأثیر شاخص‌های کلان اقتصاد کشور قرار می‌گیرد و در سال ۲۰۲۰ از تبعات رکود اقتصادی کشور بر اثر کرونا متأثر می‌شود، اما در سال ۲۰۲۱ با احیای نسبی اقتصاد وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.

ارزش بازار تجهیزات ارتوپدی و اندام مصنوعی ایران به لحاظ دلار با رشد سالانه ۱۰.۳ درصدی طی دوره ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ مواجه می‌شود. این ارزش در سال ۲۰۲۴ بالغ بر ۲۰۲.۸ میلیون دلار می‌شود.

بیش از ۹۵ درصد نیاز ایران به تجهیزات ارتوپدی و اندام مصنوعی از خارج تأمین می‌شود. در سال ۲۰۱۸، چین و بلژیک به ترتیب صادرکنندگان اصلی به ایران بوده‌اند. اتحادیه اروپا ۸۵ درصد صادرات این محصولات به ایران را به خود اختصاص داده است.

بازار ابزارهای تثبیت و نگهداری طی دوره ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ رشد سالانه ۱۰.۹ درصدی را تجربه می‌کند و ارزش این بازار در سال ۲۰۲۴ به ۲۶.۵ میلیون دلار خواهد رسید. واردات ۸۵ درصد نیاز ایران را در این زمینه تأمین می‌کند و آلمان، کره جنوبی و آمریکا از جمله صادرکنندگان مهم این محصولات به ایران هستند.

بازار اندام مصنوعی ایران رشد سالانه ۱۱.۱ درصدی را طی دوره ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ خواهد داشت و در سال ۲۰۲۴ ارزش این بازار به ۷۰.۹ میلیون دلار خواهد رسید. بیشتر نیاز ایران در این زمینه از خارج به ویژه از آلمان تأمین می‌شود.

۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳
کد خبر: 1246

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha