‌فیچ: رتبه ریسک به بازده بخش بالادستی نفت و گاز ایران میان ۷۲ کشور جهان ۲۲ است

موسسه تحقیقاتی فیچ رتبه ایران از نظر شاخص ریسک به بازده در بخش بالادستی نفت و گاز را میان ۷۲ کشور جهان ۲۲ ارزیابی کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مؤسسه تحقیقاتی فیچ می گوید که رتبه ایران از نظر شاخص ریسک به سود در بخش بالادستی نفت و گاز میان ۱۲ کشور منطقه را ۴ و میان ۷۲ کشور جهان ۲۲ ارزیابی کرد.

مؤسسه تحقیقاتی فیچ سولوشنز (Fitch Solutions) این نکته را در آخرین به‌روزرسانی گزارش صنعت نفت و گاز که مختص سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰ است مطرح کرده است.

رادار اقتصاد این گزارش که به بررسی آخرین تحولات تأثیرگذار بر صنعت نفت و گاز ایران و دورنمای آن طی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۹ می‌پردازد را در چند قسمت منتشر خواهد کرد. پیش تر شش قسمت از این گزارش منتشر شد که قسمت اول از اینجا، قسمت دوم از اینجا، قسمت سوم از اینجا، قسمت چهارم از اینجا، قسمت پنجم از اینجا، قسمت ششم از اینجا و قسمت هفتم از اینجا قابل مشاهده است.

در قسمت هشتم، تحلیل فیچ از شاخص ریسک به بازده در بخش بالادستی نفت و گاز ایران ارائه شده است.

در این قسمت آمده که رتبه ایران از نظر شاخص ریسک به سود بخش پایین‌دستی صنعت نفت و گاز میان ۱۳ کشور منطقه ۴ و میان ۸۹ کشور جهان ۱۱ است.

مشروح قسمت هشتم گزارش در ادامه آمده است:

ایران به دلیل برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز همچنان گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری است، اما ریسک بالا عامل بازدارنده مهمی برای سرمایه‌گذاری جدید است.

شاخص ریسک به بازده در بخش بالادستی بر مبنای انحراف از میانگین منطقه‌ای

رتبه ایران از نظر شاخص ریسک به سود بخش بالادستی نفت و گاز میان ۱۲ کشور منطقه ۴ و میان ۷۲ کشور جهان ۲۲ است.

ویژگی‌های اصلی:

· نمره ایران در زمینه شاخص ریسک بهبازده خیلی بهتر از میانگین منطقه‌ای و جهانی است که دلیل آن قابل‌توجه بودن میزان پایه منابع نفت و گاز در این کشور است.

· بخش نفت و گاز ایران تحت تسلط شرکت ملی نفت قرار دارد که این موجب محدود شدن رقابت و نوآوری شده و این موجب تضعیف چشمگیر بازدهدر این کشور شده است.

· ایران همچنان مقصدی پرخطر برای سرمایه‌گذاری است و اعمال دوباره تحریم‌ها و تأثیر آن بر فضای کسب‌وکار و اقتصاد، نمره ریسک ایران را متأثر می‌کند.

· نمره ریسک صنعتی ایران بدترین در منطقه نیست، چه اینکه نرخ مالیات مناسب و فضای بوروکراتیک نیز نسبتاً مطلوب است. ابهام موجود در خصوص قرارداد جدید نفتی بر نمره کلی ریسک ایران تأثیر می‌گذارد.

ریسک‌ها و بازدهشور ایران و بخش پایین‌دستی صنعت نفت و گاز

شاخص ریسک به بازدهدر بخش پایین‌دستی نفت و گاز ایران

بخش پایین‌دستی ایران ابعاد بزرگی دارد و به لحاظ تنوع و پیچیدگی نیز در حال رشد است، اما همچنان متأثر از مداخله دولتی از ناحیه شرکت ملی نفت ایران و کنترل آن بر پالایشگاه‌ها و همچنین نظام یارانه گذاری دولت برای سوخت است.

شاخص ریسک به بازده در بخش پایین‌دستی بر مبنای انحراف از میانگین منطقه‌ای

رتبه ایران از نظر شاخص ریسک به سود بخش پایین‌دستی میان ۱۳ کشور منطقه ۴ و میان ۸۹ کشور جهان ۱۱ است.

ویژگی‌های اصلی:

· تحریم‌های قبلی ضد ایران این کشور را مجبور به نوسازی بخش پایین‌دستی کرد تا بتواند به نیاز داخلی پاسخ بگوید. با رشد بخش پالایشگاهی، ایران در زمینه بازده صنعتی وضعیت خوبی دارد، خصوصاً به دلیل ظرفیت بالا و بازدهی روبه‌رشد تأسیسات این کشور.

· سطح بالای مالکیت دولتی در بخش پالایشگاهی اصلی‌ترین مشکل ایران در زمینه شاخص بازده کشوری است. همچنین یارانه سوخت، خصوصاً برای گازوئیل، مانعی جدی در راه رشد شاخص بازده این کشور است.

· با این حال، اصلاح نظام یارانه سوخت همچنان در حال اجرا است و کاهش یارانه بیشتر نیز در سال ۲۰۱۹ اتفاق افتاد که همین مسائل جذابیت بازار برای سرمایه‌گذاری را بیشتر می‌کند.

· ریسک سیاسی همچنان حوزه‌ای نگران‌کننده بوده و فضای کمی نیز برای بهبود تحت شرایط فعلی وجود دارد.

· جایگاه ایران در رتبه‌بندی جهانی در سه‌ماهه جاری به طور چشمگیری بهبود یافته و از ۲۲ به ۱۱ رسیده است که این ارتقا تا حدود زیادی بازتاب‌دهنده سقوط در میزان تقاضا برای سوخت در بازارهای توسعه‌یافته است، ضمن اینکه تقاضا در ایران نیز به دلیل بیماری کرونا دچار مشکل شده است.

ریسک‌ها و بازده کشور ایران و بخش پایین‌دستی صنعت نفت و گاز

۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸
کد خبر: 4566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha