فیچ :پیروزی بایدن به رشد آرام صنعت خودرو ایران منجر خواهد شد / خودروسازان فرانسوی مشتاق حضور در بازار خودروی ایران

مؤسسه تحقیقاتی فیچ معتقد است که ریاست‌جمهوری جو بایدن می‌تواند محرک رشد صنعت خودروی ایران باشد.فیچ همچنین می‌گوید که تقاضای انباشته برای خودروهای خارجی موجب می‌شود که در پی لغو تحریم‌ها، بازگشت خودروسازان خارجی به بازار ایران نیز رشد فروش خودرو در ایران را تقویت کند.  این مؤسسه می‌گوید که خودروسازان خارجی به دلیلی پتانسیل بالای رشد در کشور، همچنان علاقه‌مند به بازگشت به بازار خودرو ایران هستند، به‌خصوص خودروسازان فرانسوی.

گروه اقتصاد بین الملل پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مؤسسه تحقیقاتی فیچ سولوشنز معتقد است که رئیس‌جمهور شدن جو بایدن می‌تواند رشد صنعت خودروی ایران را بعد از دوره طولانی رکود کرونایی رقم بزند، هرچند رشد بازار خودروی ایران آرام و تدریجی خواهد بود.

فیچ در گزارش خود از تأثیر ریاست‌جمهوری بایدن بر صنعت خودروی ایران می‌گوید که بایدن احتمالاً به توافق هسته‌ای ایران باز خواهد گشت و در نتیجه ایران قادر خواهد بود قطعات خودرو و وسایل نقلیه را بار دیگر وارد کند.

با این وجود، فیچ معتقد است که رشد صنعت خودروی ایران روندی آرام خواهد داشت، چرا که خودروسازان خارجی برای کاستن از ریسک بروز تغییری دیگر در دورنمای سیاسی آمریکا، منتظر اعلام تعهد محکم‌تر آمریکا به توافق هسته‌ای خواهند بود.

فیچ همچنین می‌گوید که تقاضای انباشته برای خودروهای خارجی موجب می‌شود که در پی لغو تحریم‌ها، بازگشت خودروسازان خارجی به بازار ایران نیز رشد فروش خودرو در ایران را تقویت کند.  

این مؤسسه می‌گوید که خودروسازان خارجی به دلیلی پتانسیل بالای رشد در کشور، همچنان علاقه‌مند به بازگشت به بازار خودرو ایران هستند، به‌خصوص خودروسازان فرانسوی.

متن این گزارش به شرح زیر است:

به نظر ما ریاست‌جمهوری احتمالی بایدن باعث رشد دوباره صنعت خودرو ایران می‌شود، چرا که او احتمالاً به توافق هسته‌ای ایران باز خواهد گشت و در نتیجه واردات قطعات خودرو به کشور ازسرگرفته خواهد شد. اما این رشد به نظر ما روندی آرام خواهد داشت، چرا که خودروسازان خارجی به دنبال کاهش ریسک بروز تغییری دیگر در دورنمای سیاسی آمریکا هستند و منتظر تعهد محکم‌تر آمریکا به توافق هسته‌ای خواهند ماند. از زمان اعمال مجدد تحریم‌ها توسط دولت ترامپ، صنعت خودرو ایران شاهد کاهش هم‌زمان فروش و تولید بوده است، چرا که بسیاری از مصرف‌کنندگان دیگر به خودروهای غربی دسترسی ندارند و خودروسازان داخلی نیز قادر به واردات قطعات موردنیاز برای تولید خودرو نیستند. این مسئله موجب کاهش میانگین ۲۷ درصدی فروش در سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۹ و کاهش میانگین ۲۹.۲ درصدی تولید در این بازه زمانی شده است.

به نظر ما بازار خودرو ایران به خاطر بالا بودن جمعیت شهری و فرسوده بودن ناوگان خودرو از قابلیت بالایی برای رشد برخوردار است و این مزیتی بزرگ برای خودروسازان خارجی است که نزد مصرف‌کنندگان ایرانی محبوب هستند. این ریسک مثبت که مختص دوره دولت بایدن (با توجه به احتمال احیای توافق هسته‌ای) است تا زمانی که کشور ثبات دارد ادامه خواهد داشت و می‌تواند باعث رشد تولید خودروی داخلی برای پاسخگویی به تقاضا شود. به علاوه، رابطه نزدیک ایران با کشورهایی نظیر عراق، سوریه و ونزوئلا می‌تواند موجب بهبود بیش از پیش این ریسک مثبت برای صنعت خودروی ایران در بلندمدت شود، چرا که این کشورها تقاضای تعداد زیادی خودرو برای نوسازی ناوگان و بازسازی مناطق جنگ‌زده خواهند داشت.

تیم ریسک کشوری فیچ معتقد است که با ریاست‌جمهوری بایدن، احتمال تغییری چشمگیر در سیاست آمریکا نسبت به ایران وجود دارد و بایدن احتمالاً به توافق هسته‌ای ایران (موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک) دوباره ملحق می‌شود. تیم انتخاباتی بایدن به صراحت از عزم وی برای پیوستن دوباره به توافق هسته‌ای سخن گفته است، البته در صورتی که ایران نیز به طور کامل از توافق تبعیت کند. به نظر ما ایران این پیشنهاد را خواهد پذیرفت، البته اگر شروط دیگری در مسیر رفع تحریم گذاشته نشود. این مسئله می‌تواند به گشوده شدن در بازار خودرو ایران به روی خارجی‌ها منجر شود، اتفاقی که سال ۲۰۱۶ نیز افتاد. این بار نیز رشد فروش و تولید با توجه به تقاضای انباشته شده به قوت شرایط همان سال خواهد بود. در ادامه ما سناریوهای رشد فروش و تولید خودرو در ایران در دوران بایدن را ترسیم کرده‌ایم که در آن پیش‌بینی فعلی ما برای دوره ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۹، گزارش‌های مستمر از تقاضای خودرو و پیشی گرفتن آن از عرضه و واکنش سنتی بازار خودرو ایران به رفع محدود تحریم‌ها در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ لحاظ شده است.


بیشتر بخوانید:

سقوط ۳۲ درصدی تولید خودرو جهان در پی شیوع کرونا/ تولید خودرو در ایران بیشتر از ایتالیا و انگلیس شد!

فیچ : سهم بیمه خودرو از بازار بیمه ایران رو به افزایش است

پیش بینی موسسه فیچ از آینده ۱۰ ساله صنعت خودرو ایران / رشد سالانه ۱۲.۴ درصدی تولید خودرو در ایران


تقاضای انباشته برای خودروهای خارجی باعث خواهد شد که در صورت بازگشت این برندها به بازار ایران پس از رفع تحریم‌ها، شاهد افزایش فروش خودرو باشیم. به نظر ما فروش پایین خودرو بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ باعث انباشت تقاضای زیادی شده است، چرا که چالش‌های موجود در عرضه داخلی خودرو، کیفیت بهتر برندهای خارجی در نگاه مشتریان و نیز عدم قطعیت‌های سیاسی باعث شده مشتریان در خرید خودروهای ساخت داخل تردید داشته باشند. در شرایط فعلی، پیش‌بینی ما این است که فروش خودرو در ایران بین ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۹ به صورت سالانه رشدی ۱۰.۱ درصدی را تجربه می‌کند و به میانگین فروش سالانه ۱.۵ میلیون دستگاه در پایان ۲۰۲۹ خواهد رسید. با این حال اگر بایدن به توافق هسته‌ای بازگردد، فروش در دوره مشابه به طور میانگین ۱۴.۷ درصد رشد کرده و به میانگین سالانه ۲ میلیون دستگاه در پایان ۲۰۲۹ خواهد رسید. (نمودار زیر).

در سال ۲۰۲۲ شاهد رشد احتمالی بیش از ۵۰ درصدی فروش خودرو خواهیم بود، رشدی که در پی رئیس‌جمهور شدن بایدن در سال ۲۰۲۱ و تلاش وی برای مذاکره مجدد در مورد برجام حاصل خواهد شد. عمده منافعی که از ناحیه برجام می‌تواند شامل حال صنعت خودرو ایران شود، از سال ۲۰۲۲ به بعد محقق خواهد شد. توجه به روند رشد فروش خودروی ایران در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶  بعد از رفع بخشی از تحریم‌ها ضد ایران و نیز تقاضای انباشته شده از ناحیه مشتریان، بنگاه‌های اقتصادی و دولت احتمال وقوع پیش‌بینی ما را تقویت می‌کند. همچنین متذکر می‌شویم که خودروسازان خارجی تمایل بالایی به بازگشت به بازار ایران خواهند داشت و احتمالاً این کار را سریع انجام خواهند داد، چرا که بحران کرونا باعث کاهش شدید فروش جهانی خودرو شده است. ما پیش‌بینی می‌کنیم که فروش جهانی خودرو در سال ۲۰۲۰ به میزان ۱۹.۲ درصد کاهش داشته باشد، هرچه باید توجه کرد که تهدید ناشی از موج دوم کرونا در بازارهای بزرگ اروپا روبه‌رشد است و منطقه آمریکای لاتین نیز هنوز درگیر موج اول کرونا است. این روند موجب خواهد شد که خودروسازان به دنبال بازارهای جایگزین بوده و حاضر باشند برای افزایش فروش خود ریسک بیشتری را تحمل کنند.

با توجه به پتانسیل بالای رشد در ایران، خودروسازان خارجی همچنان تمایل دارند که به بازار خودروی این کشور بازگردند، خصوصاً فرانسوی‌ها. اگرچه معتقدیم که علاقه به تولید خودروی در داخل ایران این دوره به خاطر آسیب شدید کرونا به خودروسازان بیشتر از سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷ خواهد بود، اما یادآور می‌شویم که تأثیر منفی مالی کاهش فروش و بالا رفتن هزینه عملیاتی به خاطر بحران کرونا (هزینه سلامتی و ایمنی) موجب خواهد شد که بسیاری از خودروسازان هنگام تصمیم‌گیری برای بازگشت سریع به بازار ایران بعد از رفع تحریم‌ها محتاطانه عمل کنند. به نظر ما تولید خودرو در ایران بین ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۹ به طور میانگین ۱۱.۱ درصد رشد خواهد کرد و تا پایان ۲۰۲۹ به سالانه ۱.۳۵ میلیون دستگاه خواهد رسید. اگر بایدن روی کار بیاید، این رشد تولید ۱۶.۸ درصد شده و تولید تا پایان ۲۰۲۹  به ۲.۱ میلیون دستگاه خواهد رسید (نمودار زیر).

لازم به ذکر است که رنو و گروه پژو سیتروئن احتمالاً اولین خودروسازانی خواهند بودند که به بازار ایران می‌آیند، چرا که در پی سرمایه‌گذاری در ایران در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ اکنون تأسیساتی در ایران دارند و این باعث می‌شود در زمانی کوتاه آغاز دوباره تولید امکان‌پذیر باشد. به علاوه، از آنجا که بازار ایران عامل مهمی در رشد این دو شرکت در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ پس از رفع تحریم‌ها بود، ما معتقدیم تمایل زیادی به تولید دوباره خودرو در ایران خواهند داشت. رنو در سال ۲۰۱۶ شاهد افزایش ۱۱۰.۷ درصدی فروش و در سال ۲۰۱۷ شاهد افزایش ۴۸ درصدی فروش در ایران بود. فروش پژو سیتروئن در منطقه خاورمیانه و آفریقا در سال ۲۰۱۶ شاهد افزایش ۱۱۲.۸ درصدی و در سال ۲۰۱۷ شاهد افزایش ۶۱.۴ درصدی بود، مسئله‌ای که به طور عمده به ورود این شرکت به بازار ایران مربوط بود. به اعتقاد ما وجود این پتانسیل رشد و تأسیسات تولیدی فرانسوی‌ها در ایران موجب خواهند شد که این خودروسازان جزو اولین‌هایی باشند که به ایران بازمی‌گردند.

۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
کد خبر: 6995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha