فیچ: بایدن به برجام باز می‌گردد، البته با امتیازات جدید / دولت بعدی آمریکا نیز رابطه‌ای نسبتاً پرتنش با ایران خواهد داشت

مؤسسه تحقیقاتی فیچ سولوشنز می‌گوید که دولت تحت هدایت جو بایدن به برجام باز خواهد گشت، اما تلاش خواهد کرد امتیازاتی جدید از ایران اخذ کند.

گروه اقتصادبین الملل پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مؤسسه تحقیقاتی فیچ در گزارش خود از چشم‌انداز روابط ایران با دولت بایدن می‌نویسد که بایدن به احتمال زیاد دوباره به توافق هسته‌ای ایران خواهد پیوست، اما تلاش خواهد کرد در مذاکرات بعدی امتیازاتی از تهران اخذ کند.

در گزارش فیچ آمده است: «کمپین بایدن اعلام کرده است که دولت وی به دنبال تقویت و تمدید توافق هسته‌ای است، در حالی که با دیگر فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران مخالفت خواهد کرد. این سیاست به طور عمده با عقیده آمریکایی‌ها تطابق دارد. در آگوست ۲۰۲۰، حدود ۸۰ درصد آمریکایی‌ها ایران را «دشمن» کشور می‌دانستند. ما فکر می‌کنیم احتمال اعطای امتیازات محدود توسط ایران وجود دارد، برای مثال تمدید برخی بندهای مهلت‌دار برجام و شاید بازرسی از سایت‌های هسته‌ای. اما اعطای این امتیازات به تمایل آمریکا برای دادن امتیازات مشابه بستگی دارد.»

فیچ می‌گوید که ایران احتمالاً راضی خواهد شد امتیازاتی در حوزه هسته‌ای به آمریکا بدهد

البته فیچ معتقد است که نگرانی آمریکا از رفتار ایران در منطقه همچنان ادامه خواهد داشت.

فیچ می‌نویسد: «برخی دیگر از نگرانی‌های آمریکا، از جمله توسعه توان نظامی ایران در منطقه و حمایت از بازیگران غیردولتی (از جمله حزب‌الله که آمریکا آن را تروریست می‌داند) احتمالاً محدود نخواهد شد.»

این مؤسسه نتیجه می‌گیرد که رابطه ایران و آمریکا در دوره بایدن نیز نسبتاً پرتنش باقی خواهد ماند و شاهد دوره‌های تشدید و کاهش تنش باشیم.

در گزارش فیچ آمده است: «ریسک فروپاشی توافق و اعمال مجدد تحریم‌ها ضد ایران همچنان وجود خواهد داشت، گرچه بایدن به احتمال زیاد این کار را در هماهنگی با متحدان اروپایی انجام خواهد داد.»

در نهایت باید گفت که با توجه به تأکید بایدن بر دیپلماسی به عنوان «ابزار برتر تعامل جهانی» که منجر به قابل پیش‌بینی بودن سیاست خارجی وی می‌شود، به طور منطقی باید فرض کرد که پتانسیل تشدید بی‌حدوحصر تنش و بروز مناقشه مستقیم بین آمریکا و ایران در دوره بایدن نسبت به ترامپ کمتر خواهد بود.

دولت بایدن احتمالاً وارد درگیری نظامی با ایران نخواهد شد

۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 6010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha