کارت زرد برای واکسن فایزر

مقامات بهداشت انگلستان پس از اینکه در دو کارگر مراقبت های بهداشتی این کشور پس از دریافت واکسن کرونا بروز واکنش های آلرژی را مشاهده کردند، در توصیه ای عنوان کردند که افراد با سابقه قابل توجهی از واکنش های آلرژیک، نباید واکسن کروناویروس فایزر را دریافت کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  سی ان ان، این دو عضو کارمند مرکز مراقبت های بهداشتی انگلیس که هر دو داری سابقه واکنش های آلرژیک بودند، پس از دریافت واکسن کرونا علائم واکنش آنافیلاکتوئید را پیدا کردند.

"استفان پوییس" مدیر ملی پزشکی NHS انگلیس در بیانیه ای ضمن تایید بهبود حال هر دو عضو مرکز مراقبت های بهداشتی این کشور گفت: همانطور که در مورد واکسن های جدید معمول است، آژانس تنظیم کننده داروها و محصولات بهداشتی (MHRA) بنابر احتیاط توصیه کرده است که افرادی با سابقه قابل توجهی از واکنش های آلرژیک این واکسیناسیون را دریافت نکنند.

آژانس تنظیم کننده داروها و محصولات بهداشتی (MHRA) توصیه های جدیدی را به متخصصان مراقبت های بهداشتی ارائه داد مبنی بر اینکه هر شخصی با واکنش آلرژیک قابل توجه به واکسن، دارو یا غذا مانند سابقه قبلی واکنش آنافیلاکتوئید یا افرادی که به آنها توصیه شده است یک دستگاه تزریق خودکار آدرنالین داشته باشند، نباید واکسن کرونای فایزر را دریافت کنند.

در این توصیه همچنان آمده است که واکسن فقط باید در تاسیساتی و مکان هایی که اقدامات احیا در آن وجود دارد، انجام شود.

سخنگوی آژانس تنظیم کننده داروها و محصولات بهداشتی (MHRA) گفته است ما در حال بررسی کامل دو مورد آلرژیکی هستیم که به عنوان اولویت به ما گزارش شده است و ما به هر کسی با سابقه واکنش آلرژیک قابل توجه توصیه می کنیم برای دریافت واکسن فایزر با پزشک متخصص واکسن صحبت کنند.

اما شرکت داروسازی فایزر نیز در بیانیه ای گفت که از طرف آژانس تنظیم کننده داروها و محصولات بهداشتی انگلیس در مورد ۲ گزارش با واکنش آلرژیک به دلیل تجویز واکسن، کارت زردی دریافت کرده است.

در این بیانیه آمده است: به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، MHRA راهنمایی موقتی را به NHS داده است در حالی که تحقیق برای درک کامل اتفاقات هر دو مورد و علل آن را انجام می دهد، در این تحقیقات نیز از MHRA پشتیبانی خواهند کرد.

فایزر می گوید: در کارآزمایی بالینی فاز ۳، این واکسن به طور کلی کار صورت گرفته و هیچ گونه نگرانی جدی در زمینه ایمنی توسط کمیته نظارت بر داده ها گزارش نشده است. در این آزمایش بیش از ۴۴ هزار شرکت کننده تاکنون ثبت نام کرده اند که بیش از ۴۲ هزار نفر دوز دوم واکسن را نیز دریافت کرده اند.

اسنادی که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا منتشر شد، حاکی از آن است که داده های آزمایش فایزر پاسخ های جانبی بالقوه نسبتا بیشتری دارد که تصور می شود واکنش های آلرژیک در بین گروه دریافت کننده واکسن ۰.۶۳ درصد در مقایسه با گروه دارونما با ۰.۵۱ درصد است.

پروتکل آزمایش فایزر نشان می دهد افرادی که سابقه آلرژیک شدید (به عنوان مثال آنافیلاکسی) به هر یک از مولفه های مداخله در مطالعه را دارند، نمی توانند در فرآیند واکسیناسیون شرکت کنند.

"استفان ایوانز" استاد فاراکوپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن به مرکز رسانه علوم انگلیس گفته است: برخی از افراد نمی دانند که آیا نسبت به برخی از مواد تشکیل دهنده واکسن حساسیت زیادی دارند یا خیر.

وی از توصیه های MHRA برای برای تاخیر در انجام واکسیناسیون افرادی که دارای EpiPen هستند تا روشن شدن دلیل واکنش آلرژیک، پشتیبانی کرد اما عنوان کرد که این خبر به معنای نگرانی عموم مردم نخواهد بود.

"پیتر اوپنشاو" استاد پزشکی تجربی در کالج امپریال لندن هم در این باره گفت: مانند همه مواد غذایی و داروها، احتمال واکنش آلرژِیک به هر واکسنی بسیار کم است.

وی گفت: این واقعیت که ما خیلی زود در مورد این واکنش آلرژیک واکسن اطلاعاتی را به دست آورده و MHRA برای انجام توصیه های پیشگیرانه نسبت به این اتفاق اقدام کرده است نشان می دهد که این سیستم نظارتی به خوبی در حال فعالیت است.

دکتر "پل اوفیت" متخصص واکسن به سی ان ان گفته است که واکنش های آلرژیک به واکسن ها غیرمعمول نیست و مطمئنا واکسن ها می توانند واکنش های آلرژیک شدید ایجاد کنند. در ایالات متحده، نقریبا از ۱.۴ میلیون دوز واکسن، یک واکنش آلرژیک شدید به وجود می آید.

وی گفت: برای افراد مبتلا به آلرژی کار هوشمندانه تر این است که این دو بیمار را بررسی کرده و ببینیم به کدام مولفه خاص واکسن حساسیت دارند.

اوفیت گفت: مردم باید بدانند که برای واکنش آلرژیک درمان های فوری وجود دارد و این هشدارهای واکنش آلرژیک فقط راهی برای ترساندن مردم است به همین دلیل توصیه می شود که افراد حتما با پزشکان خود در این زمینه مشورت کنند.

اما فایزر غول دارویی آمریکا و شرکت داروسازی آلمانی بیونتک در بیانیه خود تاکید کرده اند که هیچ نگرانی جدی در زمینه ایمنی در مورد واکسن کرونای این شرکت وجود ندارد.

در همین راستا نیز مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده آمریکا به طور معمول توصیه می کند مردم قبل از مصرف هرگونه واکسنی، موضوع حساسیت شدید و آلرژی که تهدید کننده زندگی می تواند باشد، را در نظر گرفته و آن را پزشکان خود در میان بگذارند.

همچنین در طی آزمایش فاز دوم واکسن کرونای چینی شرکت سینواک نیز یک داوطلب در گروه با دوز بالا در طی ۴۸ ساعت از اولین دوز دریافت واکسن، واکنش آلرژیک شدیدی داشت که به گفته محققان ممکن است مربوط به واکسن باشد.

۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹
کد خبر: 11222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha