آیا آفتاب‌سوختگی همان مسمومیت با نور خورشید است؟

آفتاب سوختگی باعث خارش و قرمزی پوست می‌شود، در حالی که مسمومیت با نور خورشید می‌تواند یک واکنش آلرژیک باشد و علائم بیشتری را با خود به همراه داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، گاهی اوقات تشخیص تفاوت بین آفتاب‌سوختگی و مسمومیت با نور خورشید دشوار است. آفتاب سوختگی، قرمزی پوست است که پس از چند روز از بین می‌رود، اما مسمومیت با نور خورشید یک آلرژی و تحریک جدی‌تر است که به صورت کهیر یا تاول ظاهر می‌شود. در حالی که هر دو وضعیت اغلب در ماه‌های گرم سال اتفاق می‌افتند، اما تفاوت‌هایی میان آفتاب‌سوختگی و مسمومیت با نور خورشید وجود دارد.

مسمومیت با نور خورشید بیشتر به عنوان یک واکنش آلرژیک یا بیماری توصیف می‌شود تا یک سوختگی عادی با اشعه خورشید.

در حالی که هم آفتاب‌سوختگی و هم مسمومیت با نور خورشید می‌توانند باعث قرمزی، دردناک شدن و متورم شدن پوست شوند، مسمومیت با نور خورشید علائم بیشتری دارد که فراتر از سوختگی پوست هستند.

آفتاب‌سوختگی معمولاً پس از چند روز از بین می‌رود، اما مسمومیت با نور خورشید برای مدت‌طولانی‌تری باقی می‌ماند و می‌تواند عوارضی، چون کهیر، تاول و حتی حالت تهوع را با خود به همراه داشته باشد.

علائم آفتاب‌سوختگی شامل موارد زیر است که بعد از چند روز رفع می‌شوند:

قرمزی پوست، تورم، خارش یا حساسیت، احساس داغی پوست در حین لمس.

علائم شایع مسمومیت با نور خورشید

آفتاب سوختگی شدید، تاول، خارش یا درد، سردرد، تهوع و استفراغ، تب و لرز، سرگیجه یا سبکی سر، کم آبی بدن، خستگی، داغی پوست و ضربان قلب تند.

مسمومیت با نور خورشید در ابتدا می‌تواند شبیه آفتاب‌سوختگی به نظر برسد، اما به تدریج قرمزی و سوزش پوست افزایش می‌یابد. پس از آن، تاول‌های کوچک یا بزرگ بسیاری به دلیل التهاب، روی سطح پوست ایجاد می‌شود. زمانی که تاول‌ها پاره شدند، پوست شروع به لایه‌برداری می‌کند.

نحوه درمان آفتاب سوختگی و مسمومیت با نور خورشید

از آنجایی که آفتاب سوختگی ممکن است مسمومیت با نور خورشید را در بر داشته باشد، برخی از درمان‌های هر دو وضعیت مشابه هستند. بسته به شدت بیماری، می‌توانید آفتاب سوختگی و موارد خفیف مسمومیت با نور خورشید را در خانه درمان کنید.

از محیط آفتابی فاصله بگیرید: اگر پوست شما نسبت به نور خورشید واکنش نشان می‌دهد، باید از قرار گرفتن در معرض اشعه‌های خورشید اجتناب کنید. برای خنک شدن پوست، در سایه قرار بگیرید.

پوستتان را دستکاری نکنید: احتمالاً هم در اثر آفتاب‌سوختگی و هم در موارد مسمومیت با نور خورشید، دچار پوسته پوسته شدن پوست خواهید شد؛ از کندن پوست خود بپرهیزید. علاوه بر این، در مسمومیت با نور خورشید، حتماً تاول خواهید داشت؛ در این شرایط از لمس و تحریک تاول‌های پوستی اجتناب کنید، زیرا این امر باعث التهاب بیشتر پوست و ایجاد زخم می‌شود.

مسکن‌های بدون نسخه مصرف کنید: داروهایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می‌توانند به کاهش درد، سوزش و ناراحتی ناشی از آفتاب سوختگی شدید و مسمومیت با نور خورشید کمک کنند.

بدن را آبرسانی کنید: یکی از مواردی که در هنگام آفتاب سوختگی و مسمومیت با نور خورشید اتفاق می‌افتد، کم آبی بدن است. با نوشیدن آب فراوان یا نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت، این کمبود را جبران کنید.

کمپرس سرد یا دوش آب سرد را امتحان کنید: یک روش خنک‌کننده مانند استفاده از کمپرس سرد یا دوش آب سرد ملایم، تسکین‌دهنده این شرایط است.

اگر با وجود درمان‌های خانگی همچنان درد شدید، سوزش و تاول‌های بزرگ روی پوست خود دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 46119
منبع: فرارو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha