نمایندگان مجلس از توضیحات وزیر صمت قانع نشدند/پنجمین کارت زرد کابینه رئیسی

آقای فاطمی امین در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ عنوان کرد که برای صنعت خودرو ۲ برنامه ۶ ماهه و ۲ ساله داریم که این دو برنامه به افزایش عرضه و عدم افزایش قیمت کمک می کند. امروز کلاه خود را قاضی کنید آیا قیمت خودرو افزایشی پیدا نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد نمایندگان مجلس از توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو قانع نشدند و به او کارت زرد دادند.

وزیر صنعت صبح امروز برای توضیح در مورد علل افزایش شدید قیمت خودرو طی روزهای اخیر به مجلس رفته بود که نمایندگان مجلس با ۱۱۰ رأی موافق، ۱۲۵ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ نماینده حاضر در صحن از توضیحات وزیر صمت در این باره قانع نشدند و به وی کارت زرد دادند.

علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معدن در تشریح سوال از وزیر صمت گفت: در اجرای ماده (۲۰۷) آیین‌نامه داخلی مجلس، پرسش از وزیر صمت در مورد علل افزایش قیمت خودرو در جلسه رسمی سه شنبه مورخ ۳۰/۰۱/۱۴۰۱ کمیسیون با حضور نمایندگان محترم عضو کمیسیون، نماینده محترم سؤال‌کننده و وزیر محترم مطرح و پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سؤال کنندگان از پاسخ‌های ارائه شده وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، کمیسیون قلمرو سؤال را ملی تشخیص داده و مستند به بند (۳) ماده (۲۰۷) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گزارش سؤال جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی ارسال می‌گردد.

در متن گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره سوال مذکور آمده است: متاسفانه شاهد هستیم بعد از 50 سال حمایت بی چون و چرا دولتها و مجلس ها خودروسازی ما توان تامین نیاز داخل را نداشته و به روش های مختلف این ضعف خود را پوشانده و اقدام به افزایش قیمت ها می کند.

جلال رشیدی کوچی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در تشریح سوال خود از وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قصه خودرو، قصه شیرینی نیست، عنوان کرد: زمانی که آقای فاطمی امین تصدی وزارت صمت را برعهده گرفتند مشخصا دو قول را در برنامه های مختلف تکرار کردند.

نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی دو قول وزیر صنعت را حذف قرعه کشی خودرو و ثبات قیمت عنوان و تصریح کرد: بنده و بسیاری از نمایندگان دیگر که سوال و استیضاح را مطرح می کنیم نه با دولت پدر کشتگی داریم و نه با هیچ یک از وزرا بلکه حرف ما حرف مردم است. آقای رئیس جمهور نیز وعده های وزیر صمت را نیز تکرار کرده است.

وی اضافه کرد: آقای فاطمی امین در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ عنوان کرد که برای صنعت خودرو ۲ برنامه ۶ ماهه و ۲ ساله داریم که این دو برنامه به افزایش عرضه و عدم افزایش قیمت کمک می کند. امروز کلاه خود را قاضی کنید آیا قیمت خودرو افزایشی پیدا نکرده است، همین ۲- ۳ روز قبل ارزان ترین خودرو تولیدی شرکت سایپا ۳۰ میلیون تومان گران شده است.

رشیدی کوچی افزود: در ۲۵ مهر ۱۴۰۰ در حاشیه نشست اتاق بازرگانی نیز آقای فاطمی امین عنوان کرده است برنامه ای داریم تا قرعه کشی خودرو به زودی حذف شود، آیا قرعه کشی خودرو حذف شده، امروز انتهای سال ۱۴۰۱ قرار داریم ولی همچنان لاتاری برای قرعه کشی خودرو راه انداخته ایم.

وزیر صمت: راهکار کاهش قیمت خودرو، افزایش عرضه و تصویب طرح مالیات عایدی بر سرمایه است

سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، ۲۲آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال جلال رشیدی کوچی مبنی بر علت افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان علیرغم دستور و تأکید صریح رئیس جمهور و مخالفت مجلس با بیان اینکه بحث شیرین خودرو باعث شده که به طور مرتب در صحن برای پاسخ‌گویی به سوالات نمایندگان حاضر شوم، گفت: اگر به دنبال تعادل در بازار خودرو هستیم باید عرضه و تقاضا را به هم نزدیک کرد و هر چقدر شکاف عرضه و تقاضا بیشتر باشد بازار متلاطم‌تر و تحت تأثیر نرخ ارز خواهد بود.

وی افزود: در ۸ ماهه اول سال جاری نسبت به ۸ ماهه سال گذشته ۳۲ درصد عرضه خودروی سواری افزایش پیدا کرد و همچنین در آبان ماه ۱۲۲ هزار دستگاه انواع خودروهای سبک و سنگین تولید شده که تولید آبان ماه سال جاری رکورد ۵ ساله را شکست. همچنین خودروهای سنگین نیز ۱۷۶ درصد افزایش پیدا کرد و بر روی توازن تولید کنندگان متمرکز شدیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: سال گذشته خودروسازانی غیر از ایران خودرو و سایپا حدود ۷۰ هزار خودرو تولید کردند و در سال جاری به ۲۰۰ هزار دستگاه رسیده است، یعنی سهم تولید خودروهای از ۷ درصد به ۱۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: دستاوردهای خوبی در حوزه تولید داشتیم و شیب تولید خودرو افزایشی بوده و ایران خودرو اوایل امسال قول داد که حدود ۱۰ هزار دستگاه و سایپا حدود ۸ هزار دستگاه تولید کند.

در ادامه نمایندگان مجلس از پاسخ وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو قانع نشدند.

۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 36626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha