بازار سهام بیش از ۲۲ درصد رشد کرده است / شاخص کل از مرز ۱/۵ میلیون واحدی عبور می‌کند!

دارابی گفت: در بیست و چهار روز اخیر که بازار سهام وارد روند صعودی شده و رشدی بیش از ۲۲ درصد را تجربه کرده. بنابراین به‌نظر می‌رسد بهترین مسیر برای سرمایه گذاری است. در اصلاح ماه‌های گذشته، قیمت سهام به سطح خوبی رسید و با روند صعودی اکنون جذابیت سرمایه‌گذاری در این بازار دوچندان شده است. ارزش معاملات بازار سهام در آخرین روز کاری این هفته، در بورس به حدود به ۱۵ هزار و ۸۲۵ میلیارد تومان و در فرابورس به حدود ۱۵ هزار و ۸۴۱ میلیارد تومان  رسید و در مجموع و به طور حدودی ۳۱ هزار ۶۶۶ میلیارد تومان در بازار سرمایه دادوستد شد و این مقدار قابل توجهی در روند معاملات بوده و روز پر حجمی به حساب می آید.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ درحالی روز گذشته وزن حقوقی‌ها سنگین‌تر از حقیقی‌های بازار ارزیابی می‌شد که این قشر از سرمایه‌گذاران توانستند با خالص خرید ۴۹۶ میلیارد تومانی (حقیقی به حقوقی) در سهام شاخص‌ساز ثبت کنند. به‌طوری که بانک‌ها، فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی سه گروه نخستی بودند که مورد اقبال حقوقی‌های بازار سهام قرار گرفتند. در نقطه مقابل نیز خالص خرید حقیقی‌ها به گروه‌هایی نظیر استخراج نفت و گاز، اطلاعات و ارتباطات و مخابرات محدود شد. دیروز در حالی حقوقی‌ها گوی سبقت را از حقیقی‌ها گرفتند که ارزش معاملات خرد بورس تهران به رقم ۱۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید.

بسیاری  از صاحب نظران بازار سرمایه بر این باورند که افت شاخص‌های سهامی تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار ندارد و اتفاقات روی داده جزئی از طبیعت این بازار است. بنابراین رفتار دو روز معاملاتی اخیر موجب شد تا نماگرهای بازار سهام با رشد شارپی در روزهای آتی همراه نشوند. بنابراین می‌توان گفت از این نقطه به بعد بازار سهام باید هوشمندانه عمل کند و به عبارتی کسب سود برای سرمایه‌گذار کمی سخت‌تر از گذشته خواهد بود. چرا که نگاه سهامداران بلندمدت‌تر و انتظار بازاری با تشکیل روزانه صف‌های خرید و فروش دیگر وجود نخواهد داشت. بنابراین محدوده فعلی شاخص تقریبا محدوده شناسایی سود سهامداران با دید کوتاه‌مدتی است که غالبا ریسک‌پذیر هم هستند.

طبق آخرین برآوردها،   چشم‌انداز حدودا ۹ ماهه آتی در زمینه سیاست، از آرامش و ثبات سیاسی حکایت دارد. با پیش‌زمینه ذهنی اینکه دولت به‌دنبال کاهش تنش، گشایش سیاسی، اقتصادی و کاهش نرخ دلار است یقینا چشم‌انداز بهتری در انتظار سرمایه‌گذاران بازار سهام خواهد بود.

همایون دارابی تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس رادار اقتصاد اظهار کرد: روند صعودی خوبی در چند هفته گذشته در بازار سهام ایجاد شده و شاخص از ۱۹ آبان ماه از یک میلیون و دویست هزار واحد صعود خود را آغاز کرده و اکنون به مرز یک میلیون و پانصد هزار واحدی رسیده است.

دارابی بیان کرد: با رشد بازار سهام معامله‌گران کوتاه مدت مجدد سرمایه خود را به این بازار وارد کردند و با نوسان‌گیری از رشد قابل توجه قیمت‌ها، فعالیت خود را از سر گرفتند. البته فراز و فرودهای فعلی بازار سرمایه طبیعی بوده و ریزش ناچیز روز چهارشنبه خدشه‌ای در روند آن به وجود نمی‌آورد و بورس به رشد خود ادامه خواهد داد.

وی معتقد است: شاخص برای رشد نیازمند غلبه بر عرضه‌های سنگین است و نشان بدهد که پول کافی در بازار وجود دارد. در روز چهارشنبه بسیار از عرضه‌ها به خوبی پاسخ داد شد و تعادل در بسیاری از نماد مشهود بود.

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: صرف نظر از اینکه هر شرکت بورسی می‌تواند شرایط منحصر به خود و متفاوتی در بازار  داشته باشد، کلیت بازار وضعیت مناسبی را دارد و نویدبخش صعود بیشتر است. ما در ارزیابی عملکرد بازار سهام باید حجم و ارزش معاملات توجه کنیم.

دارابی ادامه داد: ارزش معاملات بازار سهام در آخرین روز کاری این هفته، در بورس به حدود به ۱۵ هزار و ۸۲۵ میلیارد تومان و در فرابورس به حدود ۱۵ هزار و ۸۴۱ میلیارد تومان  رسید و در مجموع و به طور حدودی ۳۱ هزار ۶۶۶ میلیارد تومان در بازار سرمایه دادوستد شد و این مقدار قابل توجهی در روند معاملات بوده و روز پر حجمی به حساب می آید.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: با تداوم وضعیت فعلی بازارهای موازی و کاهش بازدهی آنها شاهد ورود احتمالی بخشی از پول های خارج شده از این بازارها به بورس خواهیم بود که می‌تواند نقدینگی جدیدی را وارد بازارسرمایه کند. بنابراین گمان می کنم بازار سهام همچنان بتواند با توجه به ورود نقدینگی به رشد خودش ادامه بدهد.

وی بیان کرد: بخشی از نقدینگی که در دوره اصلاح از بازار سهام خارج شده بودند و همچنین بخشی از وجوه خارج از شده از بازارهای موازی (به علت کاهش بازدهی آنها) به بازار سهام ورود کرده است. گمان می‌کنم با تداوم ورود نقدینگی به بورس بورس به رشد خود ادامه دهد. اکنون بازار از وضعیت خوبی برخوردار بوده و پیش‌بینی رسیدن شاخص کل به رقم یک میلیون و پانصد هزار واحدی را داریم.

دارابی مطرح کرد: در بیست و چهار روز اخیر که بازار سهام وارد روند صعودی شده و رشدی بیش از ۲۲ درصد را تجربه کرده. بنابراین به‌نظر می‌رسد بهترین مسیر برای سرمایه گذاری است. در اصلاح ماه‌های گذشته، قیمت سهام به سطح خوبی رسید و با روند صعودی اکنون جذابیت سرمایه‌گذاری در این بازار دوچندان شده است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: دولت نگاه مثبتی به بازار سهام دارد. اعتماد دوسویه دولت و ملت می‌تواند موجب شکوفایی بازارها از جمله بازار سهام شود.

دارابی تشریح کرد: در یک الی دو سال آینده بازار به سوی شرکت‌های با پتانسیل رشد، می رود. بنابراین شرکت‌هایی که دارای طرح توسعه‌ای هستند و یا بازارهای جدیدی را به دست آورده اند، شانس بیشتری برای صعود و سودآوری چشم‌گیر دارند. گروه‌هایی همانند معدن، پتروشیمی، صنایع فلزی، خدمات و ... که در آنها مزیت داریم مستعد رشد بیشتری هستند. در هر یک از این گروه‌ها نمادهای خوبی وجود دارند که سهامداران با شناسایی آنها می‌توانند به هدف مدنظر خود برسند.

وی تاکید کرد: سهامداران به دور از نوسان و هیجان‌های مقطعی بازار، شرکت‌های خوب اقتصادمان را شناسایی و سهام آن را خریداری کنند. فعالان این بازار باید با نگاه بلندمدت منتظر تحقق طرح های توسعه‌ای و پیشرفت شرکت‌های بورسی باشند تا عایدی خوبی نصیب آنها شود.

این کارشناس بازار سهام در بخش دیگری از سخنان خود درمورد عرضه اولیه‌ای که در هفته جاری در فرابورس عرضه شد؛ مطرح کرد: شرکت خزر کاسبین شرکت کوچکی در بازار سهام به حساب می‌آید اما در حوزه فعالیت آن مجموعه‌های اندکی فعال هستند. بنابراین با آغاز فعالیت نماد معاملاتی چخزر، بخشی از مزیت‌های این صنعت در اختیار بازار قرار می گیرد.

دارابی گفت: شرکت‌های بورسی جدید با خود پتانسیل‌های متنوع و امیدبخشی را به بازار می‌آورند. نماد چخزر هم با قیمت‌گذاری مناسب و زمان عرضه مناسبی که داشت می‌تواند برای بازار سهام ارزشمند محسوب شود.

۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
کد خبر: 9610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha