چگونه سند پارس جنوبی بنام دولت روحانی زده شد؟/زنگنه سرسفره آماده پارس جنوبی!

درحالی دولت در گزارش رشد تولید گاز پارس جنوبی را به نام خود تمام کرده است که بررسی توسعه پارس جنوبی در سالهای ۸۸ تا ۹۲ نشان می دهد عملا دولت یازدهم فازهای گازی پارس جنوبی را به صورت تقریبا تکمیل شده دریافت کرده بود.این چنین است که میتوان گفت بیژن زنگنه که سند توسعه گازی پارس جنوبی را بنام خود می زند در اصل سر سفره آماده و چیده شده ای نشسته که خوردن آن سهم این ژنرال پرحاشیه بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد سازمان برنامه و بودجه کشور پس از اتمام هفته دولت و پیش از آغاز آخرین سال حضور دولت دوازدهم گزارشی را به عنوان عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در بخش های مختلف منتشر کرده است که بخشی از این گزارش به رشد تولید گاز ایران از پارس جنوبی اشاره کرده است.

در این گزارش عنوان شده است تا سال ۹۱ متوسط تولید گاز ایران ۶۲۲ میلیون متر مکعب بوده است که در سال ۹۸ این رقم به ۸۸۰ میلیون متر مکعب در سال رسیده است.

https://newsroom.dana.ir/content/upload/23642211-00eb-4970-b7d5-f732979908ed.jpg

پیش آنکه به ادامه نقد و بررسی عملکرد دوت یازدهم و دوازدهم در خصوص پارس جنوبی بپردازیم خوب است نامه بیژن زنگنه وزیر نفت دولت اصلاحات را به محمود احمدی نژاد باز خوانی کنیم.

*فاز ۹ و ۱۰ را ما شروع کردیم به نام خود تمام نکنید!

در سال ۸۸ رئیس جمهور وقت در برنامه ای تلویزیونی اعلام کرد بهره برداری از برخی طرح های نفتی از جمله فاز ۹ و ۱۰ پارس جنوبی در دولت نهم صورت گرفته که این موضوع موجب شد تا بیژن زنگنه نامه ای رسمی به احمدی نژاد بنویسید.

در بخشی از این نامه آمده است" اگر از منظر منافع ملی به موضوع نگاه کنیم، به نظر اینجانب چندان فرقی ندارد که یک طرح را چه کسی شروع کرده و چه کسی به پایان رسانده است و آنچه مهم است منافع ملی ایران و ایرانیان و این است که به هر حال منفعتی به مردم برسد و خدمتی برای آنان انجام شود، لیکن با توجه به اهمیتی که گزارش‌های ریاست‌جمهوری و مقامات عالیرتبه نظام برای مردم دارد، بر خود لازم دیدم که مطالب زیر را به استحضار برسانم:

قرارداد اجرای فازهای ۹ و ۱۰ فازهای جنوبی پس از اعلام مناقصه بین‌المللی، پس از طی مراحل طولانی در شهریور ماه سال ۱۳۸۱بین شرکت ملی نفت ایران با برنده مناقصه یعنی مجموعه مشارکتی متشکل از شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) با نمایندگی آقای دکتر ناصر توفیقی و شرکت تأسیسات دریایی ایران با نمایندگی آقای مسعود سلطانپور و شرکت LG کره (که بعدا به GS یا GOLDSTAR تغییر نام یافت) به امضا رسید. پیش پرداخت به این مشارکت در اسفند ماه ۱۳۸۱ انجام شد.

همچنین قرارداد فاینانس طرح به مبلغ ۱۷۰۰‌میلیون دلار نیز با کنسرسیومی از بانک‌های اروپایی به رهبری دویچ بانک آلمان در آذر ماه ۱۳۸۲ بین شرکت ملی نفت ایران و این بانک‌ها به امضا رسید.

در زمان انتقال دولت در مرداد ۱۳۸۴ پیشرفت فیزیکی پالایشگاه فازهای ۹ و ۱۰(بخش خشکی) معادل ۲۸‌درصد و پیشرفت ساخت و نصب سکوهای دریایی ۴۵‌درصد و پیشرفت فیزیکی خط لوله دریایی معادل ۴۶درصد و پیشرفت کل پروژه معادل ۳۱‌درصد بوده است و مستحضرید که هنوز نیز این طرح به پایان نرسیده است و بخش دریایی آن تکمیل نشده و به همین دلیل نیز این پالایشگاه با گاز فازهای ۶ و ۷ و ۸ تغذیه و راه اندازی شده است.

براساس آنچه که گفته شد بیژن زنگنه هر چند در این نامه مدعی است فرقی نمی کند کار را چه کسی انجام داده اما معتقد است کار را آنکسی انجام داده که شروع کننده است نه پایان دهنده.

با این مقدمه نگاهی به روند احداث فاز های گازی پارس جنوبی می اندازیم که دولت مدعی است که توسعه این فازها در دولت یازدهم و دوازدهم منجر به افزایش تولید گاز در پارس جنوبی شده است.

فاز۱۲ پارس جنوبی

هدف از توسعه ی این فاز تولید روزانه ۷۸ میلیون متر مکعب گاز طبیعی، تولید روزانه ۱۱۰۰۰۰ بشکه میعانات گازی، ۶۰۰ تن گوگرد و ۱۰ میلیون تن LNG در سال بوده است. طرح توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی، در سال ۱۳۸۸ به صورت بیع متقابل به شرکت پترو پارس واگذار شده بود.

طبق آمارهای منتشر شده از سوی مسئولان وزارت نفت، پیشرفت فیزیکی این پروژه تا انتهای سال ۹۲، حدود ۹۵% بوده است و تنها ۵ درصد این پروژه در دولت یازدهم تکمیل شده است. از آنجا که پیشرفت ۹۵ درصدی طی ۴ سال رخ داده است، می توان سرعت پیشرفت سالانه ی پروژه را به طور متوسط ۲۳.۵ درصد در دولت دهم دانست. 

فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی

هدف از توسعه ی این فاز، تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی، ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی، ۱ میلیون تن گاز LPG، یک میلیون تن اتان و ۴۰۰ تن گوگرد بوده است. عملیات اجرایی این فازها تیرماه ۱۳۸۶ به شرکت آریا نفت شهاب به عنوان مسئول کنسرسیوم واگذار شد. از آغاز واگذاری این پروژه تا انتهای سالی ۱۳۹۲، پیشرفت فیزیکی معادل ۹۲.۳% داشته است. که تنها ۷.۷ درصد از این پروژه باقی مانده بود که در دولت یازدهم انجام شد با اطلاعات فوق، پیشرفت فیزیکی سالانه این پروژه در دولت قبلی تقریبا ۱۵.۳ درصد در سال، و در دولت روحانی معادل ۳.۸% در سال است.

فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی

هدف از توسعه این فاز، تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی، ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی، ۱ میلیون تن گاز LPG، یک میلیون تن اتان و ۴۰۰ تن گوگرد بوده است. تاسیسات دریایی این فاز شامل چهار سکوی حفاری تولیدی شامل ۴۴ حلقه چاه، دو رشته خط لوله ی ۳۲ اینچی دریایی انتقال گاز و دو خط لوله ی ۴ اینچ انتقال محلول گلایکول است. اجرای این طرح به مشارکت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران IDRO ، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایرانIOEC  و شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت OIEC  در تیرماه سال ۱۳۸۶ واگذار شد. پیشرفت فیزیکی این پروژه تا پایان سال ۱۳۹۲حدود ۸۱ درصد بوده است که باقیمانده ی این پروژه در دولت یازدهم طی مدّت سه سال و چهار ماه انجام شده است. با اطلاعات فوق، پیشرفت فیزیکی سالانه این پروژه در دولت قبلی تقریبا ۱۳.۵ درصد در سال، و در دولت حسن دوحانی معادل ۵.۶% در سال بوده است.

فاز ۱۹ پارس جنوبی

هدف از توسعه ی این فاز، تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی، ۷۷ هزار بشکه میعانات گازی، ۱.۱ میلیون تن گاز LPG، یک میلیون تن اتان و ۴۰۰ تن گوگرد بوده است. اجرای این طرح در خرداد ماه ۱۳۸۹ به شرکت پترو پارس و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی IOEC  واگذار شده است. پیشرفت فیزیکی این پروژه تا پایان سال ۱۳۹۲، ۷۴.۱ درصد بوده است. باقیمانده این پروژه در دولت یازدهم طی مدّت سه سال و چهار ماه انجام شده است. با اطلاعات فوق، پیشرفت فیزیکی سالانه این پروژه در دولت قبلی تقریبا ۲۸.۵ درصد در سال، و در دولت فعلی معادل ۷.۴% در سال است.

فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی

هدف از توسعه ی این فاز، تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی، ۷۵۰۰۰ هزار بشکه میعانات گازی، ۱ میلیون تن گاز LPG، یک میلیون تن اتان و ۴۰۰ تن گوگرد بوده است. تاسیسات دریایی این فاز شامل چهار سکوی حفاری تولیدی شامل ۴۴ حلقه چاه، دو رشته خط لوله ی ۳۲ اینچی دریایی انتقال گاز و دو خط لوله ی ۴ اینچ انتقال محلول گلایکول است. اجرای این طرح به شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت OIEC  در خرداد سال ۱۳۸۹ واگذار گردید. پیشرفت فیزیکی این پروژه تا پایان سال ۱۳۹۲، ۵۹.۴ درصد بوده است. باقیمانده این پروژه در دولت فعلی طی مدّت سه سال و چهار ماه انجام شده است. با اطلاعات فوق، پیشرفت فیزیکی سالانه این پروژه در دولت قبلی تقریبا ۱۳.۲ درصد در سال، و در دولت یازدهم معادل ۱۱.۸% در سال است.این چنین است که میتوان گفت بیژن زنگنه که سند توسعه گازی  پارس جنوبی را بنام خود می زند در اصل سر سفره آماده و چیده شده ای نشسته که  خوردن آن سهم این ژنرال پرحاشیه بوده است.

انتهای پیام/

۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 867

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha