چالش قطع گاز در صنایع پتروشیمی / رویه‌ای ضد اقتصاد مقاومتی!

قطع گاز صنایع در ماههای سرد سال (ناشی از افزایش بی رویه مصرف خانگی) منجر به اختلال و بعضا توقف تولیدو بروز مشکلات جدی می شود و این مشکلات بویژه در صنایع پتروشیمی ابعاد گسترده تری دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از مهر؛ قطع گاز صنایع در ماههای سرد سال (ناشی از افزایش بی رویه مصرف خانگی) منجر به اختلال و بعضاً توقف تولید و بروز مشکلات جدی می‌شود و این مشکلات بویژه در صنایع پتروشیمی ابعاد گسترده‌تری دارد. مژده حسینی، کارشناس دیپلماسی اقتصادی در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده به این موضوع پرداخته است که متن کامل آن از نظرتان می‌گذرد:

در ۱۰ سال گذشته مواجهه صنایع کشور، به ویژه شرکت‌های پتروشیمی با قطع گاز طبیعی یا الزام به کاهش شدید مصرف آن در روزهای سرد به امری عادی تبدیل شده و هیچ نهادی مسئولیت عواقب آن را بر عهده نمی‌گیرد و اهتمامی در جبران خسارات وارده مشاهده نمی‌شود. هر سال در تابستان مسئولین شرکت ملی گاز از تأمین گاز در زمستان خبر داده و مژده قطع نشدن آن را می‌دهند ولی با نزول اولین برف زمستانی باز همان داستان قدیمی تکرار و صنایع ملزم به توقف تولید می‌شوند.

با نگاهی به نام گذاری سال‌های اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی که با نگاه ویژه به تولید داخلی بوده، این رویه مغایر با منویات رهبر انقلاب و رشد اقتصادی کشور است: اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل؛ اقتصاد مقاومتی، تولید - اشتغال؛ حمایت از کالای ایرانی؛ رونق تولید و جهش تولید، همگی دلالت بر تأکید ایشان بر تولید بعنوان قدرتمندترین ابزار در اقتصاد مقاومتی و برّنده ترین سلاح در جنگ اقتصادی با غرب و به ویژه آمریکا دارد.

اهمیت و ضرورت تولید بیشتر بویژه در صنایع پتروشیمی آن هم در پی شدت گرفتن تحریم‌های ناجوانمردانه از چند جهت قابل تأمل است:

۱- بخش عمده ای از مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی در صنایع پتروشیمی تولید می‌شود؛ به گونه‌ای که در کشور کمبود جدی در مایحتاج عمومی مردم احساس نمی‌شود.

۲- رونق نسبی تولید در صنایع پایین دستی توانسته نیروی کار را با وجود مشکلات عدیده و افول کسب و کار بواسطه بیماری کرونا همچنان حفظ کند.

۳- عرضه کود شیمیایی به میزان کافی به عنوان یکی از مهمترین نهاده‌های کشاورزی موجب شده تا بخش کشاورزی کمترین آسیب را از تشدید تحریم‌ها متحمل شده و بدین ترتیب امنیت غذایی مردم تأمین شود.

۴- با اعمال شدیدترین محدودیت‌ها در خرید نفت خام و فراورده‌های نفتی از سوی دشمنان، شرکت‌های پتروشیمی به عنوان سردمدار تأمین ارز در کشور، توانسته اند ارز مورد نیاز برای تهیه اقلام حیاتی را در چهارچوبی کاملاً شفاف و با تبعیت بی چون و چرا از سیاست‌های ارزی کشور که توسط بانک مرکزی ابلاغ می‌شود، فراهم کنند.

چنانچه هرگونه خللی در فرایند تولید صنایع پتروشیمی کشور ایجاد شود، مشکلات متعددی در صنایع پایین دستی ایجاد خواهد شد که برخی از این مشکلات شامل این موارد است:

۱. تأخیر در تأمین به موقع کود شیمیایی برای تحویل به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی موجب کمبود کود برای عرضه به کشاورزان شده و افزایش قیمت در بازار آزاد را در پی دارد که نتیجه آن، کاهش تولید محصول و افزایش قیمت برای مصرف کنندگان است.

۲. ناتوانی صنایع پتروشیمی در عمل به تعهدات خود با خریداران خارجی، شرکت‌های پتروشیمی را ناچار می‌کند ضمن جبران خسارت خریداران خارجی، بابت توقف خارج از تعهد در پایانه‌های صادراتی هزینه‌های سنگینی را برای دموراژ به ناوگان‌های تجاری پرداخت کنند.

۳. از دست دادن مشتریان خارجی آن هم در زمانی که پیدا کردنشان بسیار دشوار و تداوم کار با آنها بسیار مهم است.

۴. الزام به تأمین کود شیمیایی اوره در چهارچوب تفاهم نامه منعقد شده بین سازمان برنامه و بودجه، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تهاتر واردات کنجاله سویا با صادرات اوره به کشور هندوستان که به موافقت رئیس جمهوری نیز رسیده است.

توقف تولید در واحدهای صنعتی به ویژه شرکت‌های پتروشیمی در ماه‌های سرد سال (ناشی از قطع گاز)، تبعات و خسارت‌های عمده ای به دنبال دارد از جمله وارد شدن تنش‌های حرارتی، آسیب دیدگی تجهیزات و ضرورت حفظ آنها در شرایط خاص. بروز مخاطرات جدی در نوسانات ظرفیت و در نتیجه شرایط دشوار کنترل عملیات به گونه‌ای که کاستن از ظرفیت واحدهای فرایندی تنها تا حد محدودی امکان پذیر است و کاهش بیشتر عملاً موجب بسته شدن واحد می‌شود.

یادآوری می‌شود نگارنده به هیچ وجه منکر تلاش‌های مجدانه در شرکت ملی گاز در توسعه دامنه اکتشافات و عملیات بالاسری، پالایش، انتقال و توزیع گاز طبیعی نیست و خدمات شبانه روزی این عزیزان را ارج می نهد اما نباید فراموش کرد که تولیدات پتروشیمیایی بهترین کاربرد گاز طبیعی در ایجاد ارزش افزوده است و نباید به سادگی آن را قربانی مصرف بی رویه گاز شهری کرد.

امید است امسال آخرین زمستان در اعمال محدودیت‌های گسترده در تأمین گاز طبیعی به صنایع باشد و در سال‌های آینده سهم صنایع پتروشیمی از کل تولید و صادرات گاز طبیعی پایدار و رو به گسترش باقی بماند.

۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
کد خبر: 11530

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha