کاهش ۲۰ درصدی مصرف سی ان جی به دلیل شیوع ویروس کرونا / گاز تمام جایگاه های سی ان جی وصل است

رئیس انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی از کاهش مصرف گاز سی ان جی همزمان با کاهش مصرف بنزین به دلیل شیوع بیماری کرونا خبر داد و گفت: مصرف گاز سی ان جی به طور میانگین ۲۴ میلیون متر مکعب بود که با شیوع این ویروس مصرف گاز سی ان جی حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافت.

اردشیر دادرس رئیس انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی در گفت وگو با خبرنگار گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، از کاهش مصرف گاز سی ان جی همزمان با کاهش مصرف بنزین به دلیل شیوع بیماری کرونا خبر داد و گفت: مصرف گاز سی ان جی به طور میانگین ۲۴ میلیون متر مکعب بود که با شیوع این ویروس مصرف گاز سی ان جی حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه دولت به دنبال افزایش مصرف سی ان جی است و طرح هایی را در این خصوص اجرایی می کند گفت: این طرح ها در کوتاه مدت نتیجه نمی دهد بلکه باید دید بلند مدت داشت و قطعا در مصرف سی ان جی تاثیر گذار خواهد بود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه علی رغم افزایش مصرف گاز در بخش خانگی مشکلی برای گاز جایگاه های سی ان جی رخ نداده است گفت: تاکنون تمام جایگاه های سی ان جی بدون وقفه در حال خدمت رسانی هستند و هیچ جایگاه سی ان جی در کشور تعطیل نیست.

دادرس با اشاره به اینکه صنعت سی ان جی را باید یک زنجیره دید تصریح کرد: تمام بخش های این زنجیره باید باهم توسعه و رشد پیدا کند اما اگر فقط به یک بخش توجه شود و از بخش های دیگر غافل باشیم قطعا نمی توان انتظار داشت که صنعت سی ان جی بتواند کمک شایانی در توسعه حمل و نقل داشت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بخش پایین دستی صنعت گاز یک ساختار سازمانی در وزارت نفت ندارد، خاطرنشان کرد: در بخش محصولات پتروشیمی یا فراورده‌های نفتی نهاد و بخش‌هایی وجود دارد که از ابتدا تا انتهای این زنجیره را به طور جامع مدیریت می‌کنند در نتیجه فضای مناسبی وجود دارد و اگر قرار بر اقدام یا اصلاحی در هر بخش باشد یک مجموعه به طور واحد و قدرتمند تصمیم گیری و عمل می‌کند. بنابراین در صنعتی که شاهد یک متولی نباشیم، نمی‌توان از آن صنعت انتظار انسجام و وحدت رویه داشت که متاسفانه باید گفت صنعت سی ان جی در چنین شرایطی قرار دارد

رئیس انجمن صنفی جایگاه داران سی. ان. جی  گفت: وقتی یک سرمایه گذار خواهان سرمایه گذاری در این صنعت باشد باید یک چشم‌انداز روشن و باثبات برای وی وجود داشته باشد. این فقدان یکی از بزرگترین نقیصه‌های حال حاضر صنعت سی. ان. جی است.

به گزارش خبرنگار رادار اقتصاد، ایران با توجه به منابع عظیم گاز و دارا بودن شبکه سراسری خطوط انتقال گازطبیعی این ظرفیت را دارد که CNG را به عنوان سوخت اول کشور قرار دهد در شرایط فعلی که کشور به دلیل تحریم‌ها برای صادرات گاز محدودیت‌های زیادی دارد بنابراین افزایش استفاده از CNG می‌تواند مزایای اقتصادی بسیار خوبی برای کشور به واسطه امکان صادرات بیشتر بنزین ایجاد کند اما تا رسیدن به این موقعیت فاصله زیادی داریم بنابراین باید برنامه‌ریزی بلندمدتی برای توسعه CNG در زمینه عرضه و تقاضا صورت گیرد.در بخش عرضه یکی از بزرگترین مشکلات حوزه CNG در کشور عدم افزایش و پرداخت کارمزد جایگاه‌ها در سال جاری است که این موضوع موجب شده است جایگاه داران نتوانند از عهده هزینه‌های بهره‌برداری و تعمیرات جایگاه‌ها و مشکلات ناشی از تبعات شیوع ویروس کرونا برآیند.

۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۴
کد خبر: 9941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha