بازار سرمایه از جنگ اوکراین نفع خوبی برد/۳ عامل تعیین کننده در صعود یا سقوط بازار در ماههای آینده/ با تداوم رشد نرخ ارز، بازار سهام وحشیانه جهش خواهد کرد

مدیر سرمایه گذاری شرکت سبدگردان کاریزما گفت: با تثبیت و یا تداوم رشد نرخ ارز، بازار سهام وحشیانه جهش خواهد کرد و زمانی که دلار ماکسیموم قیمتی خود را یعنی ۳۲ هزار تومان را پشت سر بگذارد، سهامداران و افراد دارای رانت اطلاعاتی در کمترین زمان سرمایه‌ خود را وارد بازار سهام خواهند کرد و در آن هنگام با یک تورم قابل توجه دیگری رو به رو خواهیم شد.

حمزه قوچی فرد مدیر سرمایه گذاری شرکت سبدگردان کاریزما در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: در اواخر بهمن ماه با بالاگرفتن تنش‌ها مابین روسیه و اوکراین و درگیری بین این دو کشور، قیمت‌ها جهانی نیز تحت تاثیر قرار گرفت و به همین دلیل قیمت گاز که در حال افت و نزول بود به یکباره رشد قابل توجه و بسیار زیادی را به ثبت رساند، قیمت اوره نیز به علت اینکه روسیه یکی از بزرگترین صادرکنندگان است  با تحریم شدن این کشور با جهش قیمتی رو به رو شد.

وی در تکمیل سخنان خود بیان کرد: رشد نرخ گاز باعث شد تا محصولات شیمیایی و پتروشیمی نیز با جهش قیمتی رو به رو بشوند؛ همچنین در اثر گران شدن سوخت نرخ ذغال سنگ نیز به عنوان یک ماده جایگزین در تولیدات مورد تواجه قرار گرفت، البته اوکراین نیز یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این ماده بود که با این درگیری‌ها جهش قیمتی در ذغال سنگ را شاهد بودیم. این افزایش به مابقی سوخت‌ها نیز سرایت پیدا کرد و کرک اسپرد گازوئیل که روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آن است، تحت تاثیر قرار گرفت به طوری که در سال گذشته میانگین نرخ آن ۲ دلار بود اما با این اتفاق‌ها به  ۳۰ دلار نیز رسید.

قوچی فرد تشریح کرد: علاوه بر این موارد با رشد برق برخی از محصولات همانند آلومینیوم به طور غیر مستقیم متاثر شدند و با رشد قیمتی رو به رو شدند؛ به همین ترتیب این روند به مابقی صنایع نیز کشیده شد و شاهد یک افزایش نرخ سراسری در صنایع بودیم. تحت تاثیر این اتفاق بازار سرمایه و قیمت سهام نیز با رشد مطلوبی رو به رو شد چراکه سود شرکت ها افزایش یافت و سرمایه گذاران ترغیب به خرید شدند؛ در واقع بازار سرمایه به نوعی از این جنگ منتفع شد.

مدیر سرمایه گذاری شرکت سبدگردان کاریزما افزود: با رشد قیمت محصولات کامودیتی محور که عمدتا متشکل از نمادهای بزرگ بازار هستند، شاخص کل بورس با رشد مواجه شد؛ در حقیقت محرک اصلی و آغازگر رشدی که اکنون در حال تجربه آن هستیم مربوط به جهش نرخ محصولات پایه است اما جدا از این موضوعات برخی از اخبار همانند آزادسازی ارز ۴۲۰۰ تومان و افزایش نرخ محصولات داخلی به تداوم این رشد انجامید و به واسطه این مسئله گروه‌های کوچک بازار سرمایه نیز مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفتند. البته نزدیک شدن به مجامع شرکت‌های بورسی نیز به جذابیت هر چه بیشتر سهام افزوده است؛ بنابراین مجموعه این عوامل موجب دیدگاه مثبت سرمایه گذاران به آینده بازار سهام شده و بازار بورس با رشد همراه شده است.

وی با تاکیید بر اینکه تداوم این رشد بستگی به ۳ عامل دارد که هر یک از این عوامل نیز به یکدیگر مرتبط بوده و تعیین کننده شکل و شمایل کلی بازار خواهد بود؛ بیان کرد: نتیجه جنگ روسیه و اوکراین و اینکه آیا توافقی خواهد شد و تحریم‌های روسیه برداشته می‌شود و یا خیر بسیار در بازار داخلی ما تاثیرگذار خواهد بود چراکه با نزدیک شدن به فصل سرما تقاضا برای انرژی به خصوص گاز افزایش پیدا می‌کند و با این اتفاق تقاضا برای محصولات شیمیایی که تولید آنها وابسته به قیمت گاز و برق است نیز افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد، علاوه بر این موارد محصولات دیگری که به طور غیر مستقیم تاثیر پذیرند با یک نسبت مشخصی رشد خواهند کرد و بیش از پیش گران می‌شوند. اکنون در فصل گرما هستیم و در ماه‌های آینده با آغاز فصل سرد و رشد قیمت‌ها این مسئله می تواند باعث بروز یک بحران جدی برای کشورهای اروپایی بشود.

قوچی فرد با اشاره به دیگر عامل تعیین کننده در آینده بازار سهام، بیان کرد: سرنوشت برجام نیز به طور مستقیم می تواند بر بازار سهام تاثیرگذار باشد که در این خصوص نیز صاحب نظران اقتصادی و سیاسی بر این باورند که روسیه سنگ اندازی در مذاکرات هسته‌ای ایران دارد و این امری طبیعی بوده چراکه اگر برجام حاصل شود ایران توان صادرات گاز و نفت به کشورهای اروپایی را خواهد داشت و ابزار قدرت روسیه تضعیف خواهد شد و با رفع تحریم‌های کشورمان برگ برنده روسیه از بین می‌رود؛ بنابراین توافق اوکراین و روسیه می تواند بر توافقات برجامی و شرایط داخلی کشور نیز تاثیر بگذارد.

وی با تشریح سومین عامل تعیین کننده در صعود و یا عدم تداوم رشد بازار سهام، مطرح کرد: سیاست دولت در خصوص موضوعات یادشده نیز یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار خواهد بود؛ به طوری که اگر برجام حاصل بشود و دولت به منابع ارزی دست‌رسی پیدا کند، طرح‌های توسعه‌ای خود را پیش خواهد برد و سیاست‌های انبساطی در پیش می‌گیرد و به سمت اقتصادآزاد و حذف قیمت گذاری دستوری حرکت خواهد کرد که این مساله در نهایت به نفع شرکت‌های بورسی خواهد بود.

مدیر سرمایه گذاری شرکت سبدگردان کاریزما معتقد است؛ اگر تحریم‌ها تداوم یابد و توافق برجامی شکل نگیر باید منتظر افزایش قابل توجه دلار و همچنین قیمت‌های جهانی باشیم و دولت با اقدامات مداخله‌ گرایانه‌ای در مکانیزم بورس کالا به دنبال کسب منفعت بوده و سعی در دست اندازی به سود شرکت‌ها خواهد داشت.

وی ابراز کرد: به طور کلی ۲ سناریو پیش‌روی اقتصادکلان و بازار سهام وجود دارد که مربوط به خاتمه جنگ مابین روسیه و اوکراین و به دنبال آن افزایش احتمال شکل گیری توافقات برجامی می‌شود که در این صورت می توان انتظارآرامش نسبی در بازارها را داشته باشیم اما اگر تحریم‌های روسیه پای بر جا بماند، فکر می‌کنم ایران نیز با توجه ۲ سال باقی مانده از ریاست جمهوری بایدن به آسانی تن به توافق برجامی ندهد و شاهد جهش ارزی باشیم.

مدیر سرمایه گذاری شرکت سبدگردان کاریزما در تکمیل سخنان خود گفت: با تثبیت و یا تداوم رشد نرخ ارز، بازار سهام وحشیانه جهش خواهد کرد و زمانی که دلار ماکسیموم قیمتی خود را یعنی ۳۲ هزار تومان را پشت سر بگذارد، سهامداران و افراد دارای رانت اطلاعاتی در کمترین زمان سرمایه‌ خود را وارد بازار سهام خواهند کرد و در آن هنگام با یک تورم قابل توجه دیگری رو به رو خواهیم شد.

قوچی فرد با بیان اینکه بازار سرمایه اساسا تورم دوست است، تصریح کرد: در سال ۹۷ پیش از اینکه ارز تریجی به وجود بیاید، نرخ دلار ۵ هزار تومان بود و اکنون به ۳۰ هزار تومان رسیده است؛ این یعنی دلار رشد ۶ برابری را تجربه کرده اما در مقابل شاخص کل در سال ۹۷ حدود صد هزار واحد بود و اکنون به ۱.۵ میلیون واحد رسیده و رشد ۱۵ برابری را به ثبت رسانده است؛ این مقایسه نشان دهنده تورم دوست بودن بازار سهام و واکنش بیش از حد انتظار آن (over reaction) است.

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳
کد خبر: 28126

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha