کریمی: زیان‌های بورس جبران می‌شود / دلیلی برای ریزش دوباره شاخص وجود ندارد / پول‌های پارک شده در کارگزاری‌ها به سوی نمادها به حرکت درآمده است!

معاون تحقیق و توسعه شرکت بورس و اوراق بهادار تهران گفت: در آینده نزدیک نیز اتفاقات مثبتی در مسائل سیاسی و بین المللی رقم می‌خورد که می‌تواند در کلیات بازار سهام تاثیرگذار باشد و به این ترتیب اندک اندک زیان سهامداران جبران خواهد شد.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد- زهرا فعله گری؛ در ماه‌های گذشته علی‌رغم تلاش بسیار دولت مردان برای بازگرداندن بورس به روزهای طلایی خود، بازار سهام همچنان بر روند نزولی خود اصرار داشت و حتی اخبار مثبتی همچون افزایش سرمایه‌ نمادها، توافقات تجاری مهم، افزایش تولید و فروش شرکت‌ها و... نیز نتوانست تغییری در رویه بازار ایجاد کند. همین موضوع باعث شد تا گمانه‌زنی‌هایی این رفتار بازار را مشابه سال ۹۲ الی ۹۶ بدانند که ترس فعالان را نسبت به علائم حیاتی بورس بیشتر می‌کرد.

هرچند که اشکالات مدیریتی و تصمیمات اشتباه، آغازی برای نزول بازار سرمایه بود اما عوامل دیگری همچون روابط بین الملل و تحریم‌هایی که ارتباط مستقیمی با انتخابات آمریکا داشت نیز بر ابهام و سردرگمی بازار موثر بود. تغییر رویه یک روزه بازار سرمایه پس از پیشی گرفتن آرای نامزد دموکرات انتخابات آمریکا خود حاکی از تاثیر این موضوع بر بازار سهام است. برخی از صاحب‌نظران معتقدند که با پایان انتخابات آمریکا سیاست‌های کلی و گزینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری مشخص شده‌اند و همین موضوع موجب شده تا سهامداران خلف‌ وعده مسئولان را نادیده گرفته و برای سرمایه‌گذاری دل به دریا بزنند.

هرچند که کف سازی لازم برای تداوم صعود بازار سهام هنوز به چشم نمی‌خورد اما به نظر می‌رسد روند بازار همچنان مثبت و یا با نوسان‌های مطلوب همراه باشد. البته با اصلاح عمیق بازار، نمی‌توان انتظار صعود زود هنگام شاخص کل را داشت اما برخی از کهنه‌کاران این بازار معتقدند که روند صعودی بازار سهام آهسته و متداوم آغاز میشود. در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

علی عباس کریمی معاون تحقیق و توسعه شرکت بورس و اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بورس رادار اقتصاد اظهار کرد: تغییرات قیمتی که دربازارهای موازی به وجود آمده، به نفع بورس است. در حال حاضر شاهد کاهش نرخ طلا، ارز، خودرو و... هستیم که با این اوصاف بازار سهام که اصلاح عمیقی را پشت سر گذاشته است جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاری پیدا می‌کند.

کریمی ادامه داد: اکنون یکی از بهترین شرایط برای ورود به بازار می باشد  چراکه قیمت نمادها بسیار کاهش داشته و به نرخ جذابی رسیده‌اند. جوهای روانی ناشی از انتخابات همان‌طور که صاحب‌نظران پیش‌تر به آن اذعان داشتند، کوتاه مدت بود و اکنون شرکت‌های بورسی بر اساس گزارش‌ عملکردهای خود جهت‌دهی مناسبی در بازار سهام پیدا کرده‌اند.

معاون تحقیق و توسعه بازار شرکت بورس افزود: کاهش قیمت سهام‌ها تعادل و آینده خوبی را برای سرمایه‌گذاری به وجود آورده و از ریسک‌های سیستماتیک و ترس‌هایی که پیش از این وجود داشت، کاسته است.

وی درمورد این پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا بورس دوباره وارد فاز نزولی و اصلاح می‌شود، پاسخ داد: پیش از انتخابات آمریکا سهامداران نسبت به انتخاب سهم مناسب و سرمایه‌گذاری مردد بودند اما با مشخص شدن نتیجه آن رویه نمادها تغییر کرده و سهامداران به بازار سهام بازگشت خوبی داشتند. جّو و هیجان‌های انتخاباتی کوتاه مدت بود. در واقع بخشی از ریزش‌های آن ناشی از ترس و تصور سهامداران و انتظار آنها برای این ریزش‌ها به وجود آمد و با روشن شدن فضای سیاسی جهت‌دهی‌های مشخص‌تری در بازار سهام به وجود آمده است. بنابراین دلیلی برای ریزش دوباره شاخص بورس وجود ندارد.

کریمی مطرح کرد: در حقیقت گاهی نگرانی و ابهاماتی در متغییرهای سیاسی و اقتصاد کلان به وجود می‌آید که سهامداران تا روشن شدن موضوع مدنظر از پذیرش ریسک و سرمایه‌گذاری دست می‌کشند تا بازار شفافیت لازم را پیدا کند. هرچند که هنوز بحث‌های داغ زیادی وجود دارد اما کلیت بازار مسیر خود را پیدا کرده است و شرایط مناسب ارزیابی می‌شود.

این فرد آگاه ادامه داد: به‌نظر می‌رسد اصلاحات پیشخور شده و از این به بعد می‌توان شرایط متعادلی را در بازار شاهد باشیم. فاکتورهای بیرونی نظیر انتخابات تاثیرگذار بود اما اثر این نوع فاکتورها معمولا کوتاه مدت است. اکنون بازار به مسیر اصلی خود بازگشته و سهامدارانی که مقطعی از بازار خارج شده بودند مجدد به این فضا برگشتند و بورس را بهترین بستر سرمایه‌گذاری می‌دانند.

کریمی تشریح کرد: بخشی از فعالان بازار سرمایه، سهام‌های خود را نقد کرده بودند و منتظر شفاف شدن بازار شدند. اکنون که ریسک‌های داخلی و خارجی کم شده است پول‌های پارک شده در کارگزاری‌ها به سوی نمادها به حرکت درآمده، به‌طوری که در روزهای اخیر شاهد صف خرید چشم‌گیر در بیشتر سهم‌ها بودیم. پیش‌بینی کارشناسی بنده این است که این استقبال و سرمایه‌گذاری‌ها ادامه یابد.

معاون تحقیق و توسعه بازار شرکت بورس بیان کرد: البته تعدادی از فعالان این بازار نیز فروش سهام در کف قیمتی و با اصلاح عمیقی که پشت سر گذاشت را منطقی نمی‌دانستند و ضمن حفظ سبد دارایی خود، کاهش چهارماهه گذشته را تحمل کردند. در آینده نزدیک نیز اتفاقات مثبتی در مسائل سیاسی و بین المللی رقم می‌خورد که می‌تواند در کلیات بازار سهام تاثیرگذار باشد و به این ترتیب اندک اندک زیان سهامداران جبران خواهد شد.

وی معتقد است:  اکنون با توجه به گزارش‌های منتشر شده از شرکت‌ها انتظار عملکرد بهتر و تداوم روند مثبت بازار می‌رود.فارغ از این موضوع کاهش بیشتر شاخص کل توجیهی ندارد چراکه بیشتر سهام‌ها به زیر ارزش ذاتی خود رسیده است.

۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 6550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha