صیانت از بازار سرمایه، به معنای تضمین آن نیست

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سیاست‌های دولت در راستای صیانت از بازار سرمایه است، اما این صیانت به معنای تضمین و ضمانت سود نیست.

به گزارش رادار اقتصاد به نقل ازخبرگزاری صداوسیما؛ آقای فرهاد دژپسند در حاشیه نشست امروز هیئت دولت در خصوص سیاست‌های دولت در قبال بازار سرمایه افزود: بازار سرمایه یکی از محیط‌های مناسب برای سرمایه گذاری بخصوص دارندگان پس اندازهای خرد است بنابراین نباید به بازار سرمایه بعنوان یک موضوعی دفعی و کوتاه مدت نگاه شود. 

وی با اشاره به عرضه صندوق پالایش یکم و شروع پذیره نویسی آن گفت: این پذیره نویسی به این معناست که هر فرد اگر ۵ میلیون تومان از سهام صندوق پالایش یکم را خریداری کند می‌تواند از ۲۰ درصد تخفیف استفاده کند یعنی از ۵ میلیون تومان یک میلیون تومان تخفیف می‌گیرد.

دژپسند با بیان اینکه عرضه سهام شرکت‌های دولتی با این روش توزیع عادلانه ثروت و درآمد را در پی خواهد داشت افزود: البته یک سوال وجود دارد که آیا کسانی که دارایکم خریداری کرده اند باز هم می‌توانند تا سقف تعیین شده از صندوق پالایش یکم خریداری کنند؟ که باید بگویم بله می‌توانند تا سقف ۵ میلیون خرید کنند، اما سقف تخفیف ۵ میلیون است بنابراین کسانی که دارایکم را خریداری کرده اند می‌توانند سه میلیون از سهام پالایش یکم را با تخفیف و دو میلیون باقیمانده را بدون تخفیف خریداری کنند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در این پذیره نویسی آحاد مردم به تناسب کارت ملی می‌توانند این سهام را خریداری کنند اضافه کرد: عرضه فراگیر سهام پالایش یکم نشان می‌دهد که دولت به دنبال درآمد خودش نیست، چون اگر به دنبال درآمد بود نباید این روش را طی می‌کرد بلکه سهام پالایشگاه‌ها را به صورت بلوکی می‌فروخت، زیرا در این صورت علاوه بر اینکه ۲۰ درصد تخفیف را نمی‌داد بلکه می‌توانست ۲۰ درصد هم از خریداران بلوکی اضافه دریافت کند، چون فردی که ۱۵ درصد از سهام یک پالایشگاه را خریداری کند می‌تواند یک صندلی مدیریتی داشته باشد، اما دولت این کار را نکرد تا یک کار فراگیر کند و توزیع عادلانه ثروت صورت گیرد.
وی با بیان اینکه بازار سرمایه می‌تواند یک مامن خوب برای نگهداری پس اندازها و هم مامنی برای تامین مالی بنگاه‌ها باشد گفت: بنگاه‌ها می‌توانند با مراجعه به بازار سرمایه هم سرمایه ثابت و هم سرمایه در گردش خود را تامین مالی کنند که این کار را از طریق عرضه سهام و عرضه اوراق، صندوق پروژه و تشکیل شرکت‌های سهامی عام و پذیره نویسی انجام دهد.
دژپسند با بیان اینکه بازار سرمایه با روش‌های متنوع می‌تواند محیطی را درست کند که منابع جامعه به سمت تولید هدایت شود افزود: وقتی سرمایه‌ها وارد تولید می‌شود می‌تواند موجب افزایش تولید و صادرات شود و جایگاه ایران را در اقتصاد بین المللی ارتقا دهد از طرف دیگر افزایش تقاضا باعث متعادل شدن قیمت‌ها شده و آثار اقتصادی بسیاری به دنبال خواهد داشت به همین دلیل سیاست دولت صیانت از بازار سرمایه است، اما این صیانت به معنای تضمین نیست.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه عرضه اینگونه سهام موجب افزایش مشارکت عمومی و اصلاح نظام توزیع درآمدها خواهد شد گفت: دولت برای تقویت بازار سرمایه اهتمام جدی دارد البته همانطور که همیشه گفته ایم اقتضای بازار سرمایه این است که افراد حوصله به خرج بدهند و به مردم توصیه می‌کنیم نگذارند دیگران از کم حوصلگی آن‌ها سواستفاده کنند.

وی با بیان اینکه تحولات بازار سرمایه متاثر از متغیرهای زیادی می‌تواند باشد ادامه داد: آغاز پذیره نویسی صندوق پالایش یکم نشان داد که دولت برنامه‌ای مدون و منسجم برای بازار سرمایه دارد و این مسئله امید و اقبال در میان سهامداران ایجاد می‌کند و هر چه به سمت ثبات بیشتربرویم جایگاه بازار سرمایه بهتر خواهد شد.
دژپسند در پایان تاکید کرد: البته پایداری به معنای روند فزاینده مستمر نیست بلکه بازار سرمایه یک بازار ریسکی است و افراد با این اطلاع وارد بازار شوند، اما آنچه مهم است این است که مردم بدانند آخر خط، متفاوت خواهد بود.

۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۲
کد خبر: 628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha