بازگشت نقدینگی به بازار بورس با ریزش در بازارهای موازی

دارابی، کارشناس بورس اظهار کرد: نمادهای بزرگ اصلاح خوبی کردند و با توجه به ریزش در بازارهای موازی انتظار داریم پول به طرف بازار سرمایه و همچنین بازار بورس برگردد و نقدینگی آرام شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛  همایون دارابی کارشناس بورس به ارزیابی تداوم کاهش قیمت در بازار بورس پرداخت و گفت: در حال حاضر بازار در حالت انتظار به سر می‌برد که ناشی از چند مسئله است. یکی از مسائل این است که متاسفانه در طول چند هفته گذشته بعضی از نمادهای ابزار سرمایه دچار صف فروش شدند و چون ما حجم مبنا داریم و دامنه نوسان محدود است این صف‌های فروش یک مقدار پایدار ماندند و هیجانی را در بازار ایجاد کردند.

وی افزود: نمادهای بزرگ اصلاح خوبی کردند و با توجه به اینکه ریزش در بازارهای موازی داریم از جمله ارز، سکه، خودرو و همچنین املاک و مستغلات انتظار داریم پول به طرف بازار سرمایه و همچنین بازار بورس برگردد و نقدینگی آرام شود اما یک مقداری بازار دچار هیجان منفی است و امیداوریم این هیجان منفی از نمادهای کوچک بازار خارج شود. قیمت‌های شرکت‌های بزرگ به سطح ارزندگی خوبی رسیده و امیدوار هستیم بازار بتواند یک ریکاوری مناسبی را انجام دهد.

این کارشناس بورس با بیان اینکه با رفع چند مسئله در سطح کلان وضعیت شاخص بورس رو به بهبود خواهد بود، عنوان کرد: بالا رفتن نرخ سود بانکی توسط دولت، قیمت‌گذاری خودرو و عدم شفافیت بین روابط وزارت نفت با پالایشگاه‌ها سه عاملی بودند که باعث ریزش بازار شدند. اگر این سه عامل رفع شود، قیمت‌های شرکت‌های بازرگ به سطح ارزندگی مناسبی رسیده و این سطح ارزندگی کمک خواهد کرد تا بازار یک ریکاوری بکند.

وی با تا تاکید بر اینکه صف‌های مجازی در بازار بورس نداریم و صف‌ها واقعی هستند، تصریح کرد: برخی از سهام دارانی که در بازار هستند دچار هیجان فروش شده‌اند و صف‌های فروشی را شکل می‌دهند. همچنین بعضی از نمادهای بازار اصلاح نکردند و فشار روی این نمادها همچنان وجود دارد و به همین خاطر ما صف‌های فروش را روی آن‌ها داریم اما صف‌های بزرگ و قدرتمند بازار هم اصلاح قیمتی کردند و هم شرایط بازگشت قیمتی خوبی را شاهد خواهند بود.

دارابی اظهار کرد: وضعیت کنونی بازار بورس به خاطر بی اعتمادی نیست بلکه با هیجان و احساسی رفتار کردن و تجربه کم است. مردم نگران هستند که قیمت‌ها باز هم کاهش پیدا کند و بتوانند با قیمت پایین‌تری خریداری کنند. یکی از استراتژی‌هایی که معمولا در صف فروش گرفته می‌شود این است که در صف فروش بفروشید و چند روز بعد همان سهام‌ها را با قیمت کمتری خریداری کنید. یکی از دلایلی که بعضا فشار می‌آورد ناشی از همین‌ها می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه افزایش سود بانکی توسط دولت مسبب ریزش در بازار بورس بوده است، گفت: نگرانی‌های دیگری برای دولت پیش آمد یعنی در سه ماهه اول سیاست‌های دولت درست بود و با کاهش نرخ سود بانکی فعالیت‌های اقتصادی در حال حرکت و رویه سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کرده بود و سرمایه ‌ها به طرف بازارهای مولد در حال حرکت بود اما دولت به خاطر نگرانی از تورم یک مقدار سود بانکی را دو برابر فصل بهار کرد بنابر این روی اینکه بازار کاهش پیدا کند تاثیرگذار بود.

این کارشناس بازار بورس ضمن بیان توسعه اقتصادی نیازمند ایجاد تعادل در سوددهی تولید نسبت به فعالیت ‌های مخرب یا فعالیت‌های غیر موثر مثل دلار، سکه، زمین، مسکن و یا خودرو است، ظهار کرد: برای اینکه اقتصاد موثری داشته باشیم باید تولیدمان اولویت اول باشد. چون دولت به سیاست کنترل تورمی بازگشت، به همین علت به بازار فشار آمد و همزمان هم آزادسازی سهام عدالت رخ داد و یک مقداری هم فشار فروش از آن ناحیه ایجاد شد و در نهایت به این هیجانی که داریم ختم شد.

۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 5885

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha