چین: آمریکا بحران اوکراین را ایجاد کرد و اکنون بزرگترین برنده آن است

سخنگوی وزارت خارجه چین، جهان را به تامل و هوشیاری در قبال "اقدام آمریکا در ایجاد بحران اوکراین" فراخواند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه این کشور درباره این مساله که بسیاری از کشورهای اروپایی به دلیل تحریم‌ها علیه روسیه با کمبود انرژی مواجه شده‌اند و مجبورند گاز طبیعی آمریکا را از طریق اقیانوس با قیمت‌های بالا وارد کنند. گفت: با گذشت شش ماه از تشدید کامل بحران اوکراین، بار دیگر ثابت شد که تحریم‌های یکجانبه آمریکا و سایر کشورهای غربی مشکل را حل نمی‌کند. علاوه بر این، تحریم‌ها نتیجه معکوس داشته و تأثیری مثل بهمن ایجاد کرده که با یک گلوله برف شروع شده و گسترش می‌یابد.

وی افزود: من متوجه گزارش‌هایی شدم که می‌گفتند قیمت گاز طبیعی در اروپا بیش از ۱۰ برابر قیمت‌های گاز طبیعی در ایالات متحده است که شکافی رکوردشکن است. بر اساس ارقام فاش شده توسط بیزینس اینسایدر، شرکت‌های آمریکایی از هر محموله گاز طبیعی مایع به اروپا بیش از ۱۰۰ میلیون دلار درآمد دارند. ظاهراً، درست مانند دلالان اسلحه و غلات، تاجران انرژی در ایالات متحده قطعاً این فرصت را برای تبدیل بحران به معدن طلا از دست نمی‌دهند، زیرا آنها سودهای گزافی را از متحدان ایالات متحده به دست می‌آورند. در همین حال، اروپایی‌ها بهای آن را می‌پردازند. این بحران با کاهش دمای گرمایش، افزایش قبوض برق و حتی خاموشی سازمان‌یافته را در پی داشته است. جای تعجب نیست که جورج گالووی، نماینده سابق پارلمان انگلیس گفت که ایالات متحده آماده است تا آخرین قطره خون اوکراینی‌ها بجنگد. در نهایت، آماده است تا آخرین قطره خون اروپا بجنگد"!

لیجیان تاکید کرد: آمریکا بحران اوکراین را ایجاد کرد، اما اکنون تبدیل به بزرگترین برنده شده است که در آن سوی اقیانوس نشسته و از این بحران سود می‌برد. این نیاز به تأمل و هوشیاری دارد.

۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 32481
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha