در صورت گسترش جنگ غزه بازار نفت دچار چالش جدی می شود/ظرفیت تولیدی آمریکا محدود است لذا تمایلی به گسترش جنگ در منطقه ندارد/روسیه از تنش در بازار نفت سود می برد

کارشناس و تحلیلگر انرژی گفت: با توجه به اینکه منطقه خاورمیانه ۳۰ درصد نفت خام دنیا را تامین می کند گسترش جنگ به هر نحوی باعث کاهش عرضه نفت خام در بازارهای جهانی می شود و به تبع آن کمبود عرضه منجر به افزایش قیمت ها می شود.البته افزایش قیمت نفت خام برای کشورهای تولید کننده بخصوص روسیه که بعد از جنگ اوکراین نفت خام را با تخفیف های زیادی به  بازار آسیا عرضه می کند خوب است.

گروه اقتصاد بین الملل پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد محمد صادق مهرجو کارشناش و تحلیلگر انرژی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص تاثیر گسترش جنگ بین جبهه مقاومت و رژیم صهیونیستی روی بازارهای انرژی بین المللی گفت: قطع به یقین کشورها در موقعیت های مختلف سیاسی یا اقتصادی تلاش می کنند تا حد ممکن براساس منافع ملی خود عمل کنند، بنابراین در خصوص موضوع تاثیر گسترش جنگ در منطقه روی مباحث مرتبط با نرخ انرژی وتبعات افزایش نرخ نفت و گازبا توجه به وضعیت کشورهایی صادر کننده و وارد کننده نفت و انرژی باید تحلیل های متفاوتی ارائه داد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: افزایش قیمت نفت خام از منظر کشورهای تولید کننده به جهت کمکی که به بهبود وضعیت اقتصادی آنها در نگاه اول می کند خوشایند است اما از جهات دیگر به دلیل کاهش تولید و عرضه کالا و سایر فشارهای هزینه ای در مواد غذایی، دارویی و کالایی به مردم دنیا تحمیل می شود هزینه های افزایش یافته نمی تواند به صورت واقعی کمک شایان توجهی به اقتصاد کشورهای صادر کننده انرژی کند.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: تا قبل از وقوع جنگ حماس و اسرائیل به خاطر کمبود عرضه ناشی از تصمیم اوپک پلاس، بازار جهانی کمبود ۲۰۰ هزار بشکه ای را احساس می کرد به این خاطر انتظارات برای عرضه نفت خام در بازار جهانی افزایش یافت به طوری که تقاضای موجود در بازار منجر به افزایش قیمت نفت در هر بشکه از ۸۵ دلار به ۹۰ دلار شد.

کارشناس وتحلیلگر بازار نفت و انرژی معتقد است: وضعیت امروز بازار نفت و انرژی به دلیل وضعیت حساس منطقه با هفته های گذشته بسیار متفاوت شده است. در صورت گسترش جنگ غزه و شعله ور تر شدن جنگ یعنی کشیده شدن دامنه جنگ به سایر کشورهای منطقه وضعیت متفاوت می شود.

محمد صادق مهرجو توضیح داد: با توجه به اینکه منطقه خاورمیانه ۳۰ درصد نفت خام دنیا را تامین می کند گسترش جنگ به هر نحوی باعث کاهش عرضه نفت خام در بازارهای جهانی می شود و به تبع آن کمبود عرضه منجر به افزایش قیمت ها می شود.

کارشناس و تحلیلگر بازار نفت و انرژی توضیح داد: در صورتی که دامنه جنگ به سایر کشورهای منطقه بکشد قطعا شاهد افزایش نرخ نفت و عبور از بشکه ای ۱۰۰ دلار خواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد: افزایش قیمت نفت خام برای کشورهای تولید کننده بخصوص روسیه که بعد از جنگ اوکراین نفت خام را با تخفیف های زیادی به بازار آسیا عرضه می کند خوب است، چرا که روسیه بعد از تشدید درگیری ها در اوکراین مورد تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا قرار گرفت به همین دلیل افزایش نفت خام مطلوب روسیه است.

وی در ادامه بحث توضیح داد: ایران کماکان به دلیل تحریم ها مجبور به عرضه نفت خام زیر قیمت های اصلی است اما افزایش نفت خام برای وارد کنندگان انرژی بخصوص کشورهای هند و چین نامطلوب است.

محمد صادق مهرجو معتقد است: کشورهای شرق دور مثل کره و ژاپن که پالایشگاه های زیادی دارند نیز از گسترش جنگ به منطقه به دلیل افزایش نرخ نفت بسیار زیان می کنند بنابراین آنها نیز قطعا سعی می کنند با استفاده از ظرفیت دیپلماسی خارجی مانع گسترش جنگ شوند.

کارشناس و تحلیلگر بازار انرژی در خصوص رویکرد آمریکا به گسترش جنگ در منطقه و تبعات اقتصادی و تاثیراتی که بر بازار انرژی جهان می گذارد گفت: این موضوع برای آمریکا نیز حائز اهمیت است، هر چند آمریکا اولین تولید کننده نفت خام دنیا به شمار می رود اما آمریکا نیز به دلیل نگرانی از تبعات افزایش تورم جهانی که کشورهای غربی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و با توجه به اینکه ظرفیت تولیدی امریکا هم محدود است تمایلی به گسترش جنگ به منطقه ندارد.

وی در ادامه بحث تصریح نمود: با توجه به سرمایه گذاری شرکت های مختلف آمریکایی بخصوص شرکت های نفتی در نقاط مختلف خاورمیانه، دولتمردان آمریکایی نگران به خاطر افتادن آنها و خطراتی که متوجه تامین انرژی و شوک های تورمی برای اقتصاد خود و کشورهای وارد کننده انرژی می شود هستند لذا پیش بینی می شود مانع گسترش جنگ شوند.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: امروز بیشتر کشورهای دنیا جدای از اینکه وارد کننده نفت باشند یا صادر کننده که از افزایش قیمت نفت خام یا متضرر می شوند یا منتفع، به خوبی می دانند افزایش قیمت انرژی و نبود چشم انداز پایان جنگ و تحمیل خسارت های بسیار زیاد به کشورها تاثیرات بسیار سویی روی اقتصاد کلان می گذارد لذا باید در موضوع عدم گسترش جنگ به منطقه به اجماع برسند تا مانع تحمیل زیان های جانی و مالی و تورمی بر کل مردم دنیا شوند.

۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
کد خبر: 48379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha