لیدر سنتی بازار سرمایه بیدار شد/ سکه رفاه صف فروش شد

بررسی گروه‌های بازار نشان می‌دهد که بعد از مدت‌ها روزقبل گروه خودروسازی سبزپوش شد و توانست به عنوان لیدر در بازار سرمایه ظاهر شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد بازار سرمایه روز قبل با جو مثبت شروع به کار کرد و این وضعیت تا پایان بازار ادامه پیدا کرد.

بررسی گروه‌های بازار نشان می‌دهد که بعد از مدت‌ها روزقبل گروه خودروسازی سبزپوش شد و توانست به عنوان لیدر در بازار سرمایه ظاهر شود. مدت‌هاست گروه خودروسازی به عنوان لیدر سهام کوچکتر و شاخص هم‌وزن شناخته شده است و سبزپوشی روز قبل گروه خودروسازی به برتری کوچکترها و شاخص هم‌وزن منجر شد. روز قبل، شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص کل رشد بیشتری را تجربه کرد و نسبت به شاخص کل رشد بیش از ۳ برابری داشت.

اثر سیاست پولی ترکیه بر ایران

ترکیه مهم‌ترین رقیب اقتصادی ایران در منطقه است که بازارهای هدف محصول مشترکی با ایران دارد و از دیرباز مدت‌هاست که به عنوان اصلی‌ترین رقیب اقتصادی ایران شناخته می‌شود.

خبری که این روزها درباره ترکیه توجه فعالان اقتصادی و بازارها را به خود جلب کرده است استعفای حفیظه غایه ارکان رییس بانک مرکزی این کشور از سمت خود است. ارکان برای کنترل تورم ترکیه و نزولی کردن آن نرخ بهره ترکیه را به بیش از ۴۰ درصد افزایش داد. اهرمی که موجب جذب سپرده‌های بین‌المللی شد و دست بازارساز ایران را برای اعمال سیاست‌های انقباضی بازتر می‌کرد. چرا که ترکیه مهم‌ترین رقیب اقتصادی ایران در منطقه است که سیاست‌گذاری اقتصادی‌اش بر اقتصاد ایران اثر می‌گذارد و اعمال سیاست انقباضی با این مقدار دست بازارساز ایران را برای کنترل بازار و اعمال سیاست انقباضی‌تر باز می‌کرد.

حال با تعویض ارکان این نگرانی و گمان برای اقتصاد ترکیه به وجود آمده که شاید به دنبال تعدیل نرخ بهره به منظور افزایش تولید است مانند آنچه که پیش از انتخابات ترکیه به وسیله رجب طیب اردوغان انجام می‌شده است. اگر سیاست پولی ترکیه تغییر کند و از فشارهای انقباضی کاسته شود تولید این کشور افزایش پیدا می‌کند و این اتفاق بر اقتصاد ما با فرض ادامه سیاست پولی انقباضی‌تر ضربه خواهد زد و دست بازارساز را برای کنترل بازار با سیاست های انقباضی‌تر می‌بندد.

صندوق‌های طلا سقوط کردند

روز قبل قیمت سکه امامی در بازار آزاد سقوط کرد و سقوط سکه امامی منجر به صف فروش گواهی سکه در قیمت بالاتر از بازار آزاد شد. چرا که با توجه به محدودیت دامنه نوسان گواهی سکه بورسی،‌ سکه‌های بورسی نتوانستند به اندازه سکه در بازار آزاد تعدیل شوند و کاهش پیدا کنند.

این اتفاق به منفی شدن حباب برخی از صندوق‌های طلای مبتنی بر سکه هم دامن زد. چرا که در روز قبل صندوق‌های طلا که سهم گواهی سکه‌شان بیشتر بود حتی حباب منفی را تجربه کردن. ان‌ای‌وی صندوق‌های طلا بر اساس گواهی‌های سکه و شمش طلای بورس ارزشگذاری می‌شود که ارزش گذاری سکه رفاه بالاتر از قیمت بازار آزاد باعث شد که ان‌ای‌وی صندوق‌های طلای مبتنی بر سکه نسبت به قیمت بازار آزاد بیشتر شود که یکی از دلایل منفی شدن حباب برخی صندوق‌های طلا در روز گذشته است. از طرفی بانک مرکزی اعلام کرده که سکه‌های بدون تاریخ عرضه خواهد کرد که این اتفاق بر کاهش حباب سکه دامن زده و انتظارات برای کاهش حباب سکه را بیشتر کرده است انتظارات کاهشی از حباب سکه نیز عامل دیگری است که منجر به منفی‌شدن حباب صندوق‌های طلایی شد که گواهی سکه بیشتری دارند.

۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
کد خبر: 52010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha