تراشه مغز ایلان ماسک چیست؟ / هر آن چه باید درباره تراشه مغز نورالینک بدانید

نورالینک تراشه خود را بر روی میمون‌ها و خوک‌ها آزمایش کرده است. نورالینک اعلام کرده که هیچ یک از آن میمون‌ها بر اثر کاشت تراشه بر روی مغزشان جانشان را از دست ندادند، اما گزارش‌هایی از بروز مشکلات کاشت بر روی میمون‌ها از جمله فلج، تشنج و تورم مغزی وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از الجزیره، "ایلان ماسک" اعلام کرد برای اولین بار تراشه مغز بی‌سیم ساخته شرکت خود (نورالینک - neuralink) را در انسان کارگذاری کرده است. این خبر یک سال پس از آزمایش‌های اولیه آن که تراشه بر روی حیوانات قرار گرفت، اعلام شد. ماسک اعلام کرد فرد دریافت کننده تراشه روز یکشنبه هفته قبل، عمل لازم برای کارگذاری تراشه را انجام داده و در حال بهبود است. این دستگاه به معنای راه اندازی چندین اپلیکیشن کاربردی است؛ از بازگرداندن عملکرد حرکتی در افراد گرفته تا فعال کردن رابطه مغز و رایانه. هیچ تایید مستقلی درباره ادعاهای ماسک وجود ندارد و نورالینک نیز جزئیات زیادی را ارائه نکرده است.

بر اساس این گزارش، ماسک از نورالینک به عنوان آینده فناوری و پزشکی یاد کرده، اما نگرانی‌های اخلاقی در مورد آن تراشه و آزمایش آن مطرح شده است.

در ادامه به آن چه باید در مورد نورالینک و آزمایش آن بر روی انسان بدانید اشاره خواهیم کرد:

نورالینک چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

نورالینک یک استارت آپ تراشه مغزی است که توسط ماسک در سال ۲۰۱۶ تاسیس شد. این استارت آپ دستگاهی به اندازه یک سکه ساخته است که از طریق جراحی در جمجمه کاشت می‌شود و با سیم‌های بسیار نازک وارد مغز شده و یک رابط مغز و رایانه ایجاد می‌کند. این دیسک، فعالیت مغز را ثبت کرده و آن را از طریق یک اتصال بلوتوثی مشترک به دستگاهی مانند گوشی هوشمند ارسال می‌کند.

ماسک می‌گوید: "اولین محصول که تله پاتی نام دارد به مردم این امکان را می‌دهد که گوشی تلفن همراه یا رایانه خود را صرفا با فکر کردن کنترل کنند". شرکت نورالینک مدعی شده که کاشت تراشه در بخشی از مغز که عملکرد حرکتی را کنترل می‌کند، افراد را قادر می‌سازد بر اختلالات عصبی غلبه کنند. ماسک می‌گوید استفاده کنندگان اولیه تراشه افرادی هستند که قابلیت استفاده از اندام‌های بدن شان را از دست داده‌اند.

مرحله آزمایش انسانی نورالینک چیست؟

مرحله آزمایش انسانی، داده‌هایی را در مورد ایمنی و اثربخشی جمع آوری می‌کند و در عین حال به بهبود دستگاه کمک می‌کند. ماسک اخیرا در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر (ایکس) اعلام کرد که "نتایج اولیه نشان دهنده تشخیص خوشه نورون امیدوارکننده است". این بدان معناست که نورون‌ها سیگنال‌های الکتریکی و شیمیایی را به یکدیگر در سراسر بدن ارسال می‌کنند. چنین فعالیتی به ما اجازه می‌دهد تا وظایف روزمره خود از خوردن تا صحبت کردن را انجام دهیم.

هنگامی که شرکت نورالینک در ابتدا فرایند جستجو برای یافتن شرکت کنندگان آزمایشی را در ماه سپتامبر آغاز کرد به دنبال افرادی بود که دچار بیماری‌های نخاع بخش کلیدی سیستم عصبی بدن بودند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده آزمایش‌های انسانی را در می ۲۰۲۳ در بحبوحه تحقیقات فدرال در مورد ایمنی آن آزمایش‌ها بر روی حیوانات تایید کرد.

نورالینک در گذشته چه آزمایشی انجام داده بود؟

نورالینک تراشه خود را بر روی میمون‌ها و خوک‌ها آزمایش کرده است. آن شرکت چندین میمون را نشان داد که در حال انجام بازی‌های ویدئویی اولیه یا حرکت مکان نما روی صفحه نمایش از طریق ایمپلنت‌های نورالینک خود بودند. اگرچه نورالینک اعلام کرده که هیچ یک از آن میمون‌ها بر اثر کاشت تراشه بر روی مغزشان جانشان را از دست ندادند، اما گزارش‌هایی از بروز مشکلات کاشت بر روی میمون‌ها از جمله فلج، تشنج و تورم مغزی وجود دارد.

آیا شرکت‌های دیگری در چنین پروژه‌هایی مشارکت دارند؟

بر اساس پایگاه داده آنلاین آزمایش‌های بالینی فعال در ایالات متحده حدود ۴۰ آزمایش رابط مغز و رایانه در حال انجام است.

شرکت استرالیایی سینکرون دستگاه خود را در ژوئیه ۲۰۲۲ در یک بیمار آمریکایی کارگذاری نمود. ایمپلنت سینکرون برای نصب نیازی به ایجاد برش در جمجمه ندارد. آزمایش‌های دیگر نیازهای پزشکی را هدف قرار می‌دهند در حالی که شرکت ماسک فراتر از آن رفته و هدف اش از اختراع خود آن است که به افراد اجازه دهد گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و دستگاه‌های خود را کنترل کنند.

نگرانی‌های اخلاقی پیرامون نورالینک چیست؟

کارشناسان در مورد آزمایش تراشه مغزی نورالینک بر روی حیوانات و هم چنین خطرات احتمالی مرتبط با جراحی مغز مانند خونریزی مغزی یا تشنج نگرانی‌هایی را مطرح کرده اند. آنان اشاره می‌کنند که دیدگاه ماسک درباره ایمپلنت نگرانی‌هایی را در مورد حفظ حریم خصوصی و نظارت ایجاد می‌کند.

جزئیات کمی در مورد توانایی کاربران برای حفظ کنترل داده‌های شخصی و فعالیت عصبی شان در دسترس است. اوایل سال جاری وزارت حمل و نقل ایالات متحده نورالینک را به دلیل عدم ثبت‌نام خود به عنوان ناقل مواد خطرناک از ایمپلنت‌هایی از مغز نخستی‌ها (پریمات) جریمه کرد.

۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 51969
منبع: فرارو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha