پشت پرده ادعای امنیتی آمریکا در آستانه انتخابات ایران

وال‌استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی ادعا کرده که واشنگتن به ایران هشدار داده بود که داعش در حال آماده شدن برای حمله تروریستی کرمان است. سوال این است که چرا چنین ادعایی مطرح شد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد مهر نوشت: روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال اواخر هفته گذشته به نقل از مقامات آمریکایی ادعا کرد که ایالات متحده مخفیانه به ایران هشدار داده بود که داعش در حال آماده شدن برای انجام حمله تروریستی در کرمان است. این ادعا توسط مقامات ایران رد شد، اما سوال مهم این است که چرا چنین ادعایی از سوی آمریکا مطرح شد؟

در سالروز شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی یک حمله انتحاری در کرمان به شهادت ۹۴ نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر انجامید. دولت آمریکا در واکنش رسمی به این حمله تروریستی، اعلام کرده بود اطلاعات مستقلی درباره این حمله نداریم. پس از گذشت حدود یک ماه، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، نوشت واشنگتن پیش از حمله انتحاری در کرمان اطلاعات قابل استفاده‌ای را به ایران منتقل کرده بود. این اطلاعات در مورد موقعیت مکانی و زمانی ممکن بود و می‌توانست برای خنثی کردن حمله و یا کاهش شمار قربانیان مفید باشد. روزنامه آمریکایی در حالی چنین ادعایی مطرح کرد که نام مقام آمریکایی را افشا نکرد. اما پشت پرده این ادعا چه بود؟

۱. هدف قرار دادن سرمایه اجتماعی حکومت ایران

یکی از مهم‌ترین اهداف آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران ضربه زدن به سرمایه اجتماعی حکومت ایران است. آمریکا طی ۴۵ سال گذشته روش‌های مختلفی را در دو قالب سخت و نرم علیه جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته، اما نه تنها موفق نشده براندازی جمهوری اسلامی ایران را رقم بزند بلکه حتی موفق نشده تغییری در سیاست‌های تهران هم در قبال آمریکا و هم در قبال منطقه غرب آسیا ایجاد کند. دولت آمریکا در سال‌های اخیر، مهم‌ترین مؤلفه قدرت جمهوری اسلامی ایران یعنی پشتوانه مردمی را هدف قرار داده و تلاش کرده سرمایه اجتماعی حکومت را تنزل دهد. سرمایه اجتماعی برای هر حکومتی یک منبع قدرت محسوب می‌شود و تضعیف این سرمایه نیز یک تهدید جدی است. بدبین کردن مردم ایران به حکومت از جمله اقدام‌هایی است که دولت آمریکا به خصوص با در اختیار داشتن قدرت رسانه‌ای در این راستا انجام می‌دهد به ویژه اینکه موضوع ادعا شده توسط وال استریت ژورنال، موضوعی امنیتی و مرتبط با جان مردم است.

برداشت آمریکا این است که این خبر حتی دروغ آن نیز ضربه‌ای به سرمایه اجتماعی حکومت ایران است. با این حال، کذب بودن این ادعا با افشا نشدن نام مقام آمریکایی تقویت می‌شود زیرا اگر چنین ادعایی درست بوده باشد یک امتیاز اطلاعاتی برای آمریکا محسوب می‌شود و با توجه به رویکرد ضد ایرانیِ واشنگتن، می‌توانست ضربه‌ای به مراتب بیشتر به سرمایه اجتماعی حکومت ایران باشد.

۲. تطهیر چهره آمریکا در حمایت از تروریسم

جمهوری اسلامی ایران همواره بر این موضوع تأکید دارد که آمریکا مهم‌ترین حامی تروریسم در جهان است. اذعان چند مقام آمریکایی به خصوص دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق در خصوص نقش آمریکا در ایجاد گروه تروریستی داعش نیز تأیید کنده این موضع جمهوری اسلامی ایران است. در عین حال، جمهوری اسلامی ایران معتقد است اغلب حملات تروریستی در ایران که توسط رژیم صهیونیستی اجرا می‌شود با اطلاع و حمایت آمریکا است.

حتی دولت آمریکا رأساً نیز علیه جمهوری اسلامی ایران مرتکب حمله تروریستی شد که نمونه بارز آن ترور سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، فرمانده فقید نیروی قدس سپاه با دستور دونالد ترامپ است. پس از حمله تروریستی در کرمان که ۹۴ انسان بی‌گناه به خصوص زنان و کودکان شهید شدند نیز جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد این جنایت با همکاری مشترک رژیم صهیونیستی و گروه تروریستی داعش انجام شده است و آمریکا نیز مجوز چنین حمله‌ای را صادر کرد. اکنون به نظر می‌رسد وال استریت ژورنال با انتشار خبری دروغ به نقل از یک مقام آمریکایی سعی دارد چهره آمریکا را در حمایت از تروریسم تطهیر کند و این‌گونه ادعا کند که آمریکا نه تنها حامی تروریسم نیست بلکه حتی به حکومت‌ها ناهمسو با خود نیز درباره خطر وقوع حمله تروریستی اطلاعات می‌دهد.

۳. شکاف میان مردم ایران و نهادهای امنیتی

جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا قرار گرفته که به تعبیر باری بوزان، نظریه‌پرداز مکتب امنیتی کپنهاگ، در ذات آن آشوب و هرج و مرج است. در این منطقه پرآشوب، جمهوری اسلامی ایران با وجود دشمنان زیادی که دارد و همچنین با وجود دشمنی‌های که گروه‌های تروریستی با کشورمان دارند، از تمامیت ارضی خود دفاع و امنیت خود را حفظ کرده است. این دستاورد مهم در سایه عملکرد موفق نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به دست آمده است، در حالی که بخش نظامی ایران از مهم‌ترین بخش‌های هدف تحریم آمریکا است. طرح ادعاهایی درباره اطلاع دادن به ایران درباره حمله تروریستی داعش ضمن اینکه زیر سوال بردن اعتبار نیروهای مسلح ایران است با هدف ایجاد شکاف میان مردم و نیروهای مسلح نیز انجام می‌شود. دولت آمریکا سعی دارد شاخصه مردمی بودن نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را با طرح ادعاهای دروغ، تضعیف کند.

۴. هدف قرار دادن انتخابات ۱۱ اسفند

قرار است روز ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در سراسر ایران برگزار شود. رویکرد اصلی دشمنان و مخالفان جمهوری اسلامی ایران در قبال این انتخابات، تشویق مردم به تحریم انتخابات است. منافع دشمنان با مشارکت اندک مردم تأمین خواهد شد. انتخابات پیش رو، نخستین انتخابات پس از اغتشاشات ۱۴۰۱، نخستین انتخابات در دوره دولت سیزدهم و همچنین نخستین انتخابات پسا کرونا در ایران است. دشمنان سعی دارند با تبلیغات گسترده در قالب جنگ شناختی علیه جمهوری اسلامی ایران میزان مشارکت مردم از آخرین انتخابات مجلس که ۴۲ درصد بود کمتر باشد و یا دست‌کم بیش از ۴۲ درصد نباشد. بنابراین، دروغ‌پردازی علیه حکومت به خصوص در قبال جان مردم یکی از روش‌های ایجاد تردید نزد مردم برای شرکت در انتخابات آینده است.

نتیجه

حادثه تروریستی در کرمان که شهادت ۹۴ نفر از هم‌میهنان عزیز ما را در پی داشته است، یکی از تلخ‌ترین حوادث امنیتی در ایران بود. دولت آمریکا که یکی از مهم‌ترین حامیان گروه‌های تروریستی در جهان است و از این گروه‌ها به عنوان ابزاری در سیاست خارجی خود بهره می‌گیرد، سعی می‌کند با طرح ادعاهای دروغ و دروغ‌پردازی امنیتی حتی از جان مردم ایران نیز استفاده سیاسی کرده و رویکردهای ضد ایرانی خود را تعقیب کند. این موضوع با توجه به در پیش بودن دو انتخابات مهم در اسفند آینده قابل تأمل بیشتری نیز است.

۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 51804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha