سایه تداوم جنگ در غزه بر سر انتخابات آمریکا/ تهدیدی جدی برای دموکرات ها در انتخابات ۲۰۲۴

تداوم تراژدی انسانی در نوار غزه و افزایش احتمال وقوع جنگ منطقه‌ای میان کشورهای غربی و محور مقاومت، آینده سیاسی بایدن را با خطر جدی مواجه ساخته؛ به خصوص تظاهرات روزانه فعالان ضد جنگ و حمایت روز افزون افکار عمومی آمریکا از گزینه «آتش بس»، دموکرات‌ها را در وضعیت سختی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ قرار داده و البته به نظر می رسد که نتانیاهو هم با طولانی‌تر کردن جنگ علاوه بر تلاش برای بقا در قدرت، به دنبال «قمار» بر روی «آینده سیاسی» بایدن و پیروز احتمالی انتخابات آمریکا است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصاد آنلاین شاید یکی از پرتکرارترین اخبار در خصوص جنگ جاری در سرزمین‌های اشغالی، درخواست رهبران سیاسی، روسای سازمان‌های بین‌المللی- منطقه‌ای و چهره‌های مشهور برای برقراری آتش‌بس پایدار در نوار غزه باشد. پس از عدم تمدید آتش‌بس شکننده و موقت میان رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، رهبران کشورهای اسلامی خواستار توقف مجدد جنگ، ادامه روند تبادل اسرا و رسیدگی به وضعیت انسانی مردم غزه شدند. حال با گذشت بیش از ۷۲ روز از جنگ غزه، رهبران کشورهای اروپایی مانند آلمان و فرانسه نیز خواستار توقف جنگ در فلسطین اشغالی هستند.

در نظر کارشناسان، طولانی شدن جنگ بازندگان بسیار زیادی در داخل و خارج از فلسطین اشغالی دارد، با این حال منافع نتانیاهو همچنان در تداوم جنگ و ادامه عملیات زمینی در باریکه غزه است. امروز اسرائیل بیش از هر زمانی دیگر در مقام «متهم» در میان افکار عمومی جامعه جهان قرار دارد اما «بی بی» ترجیح می‌دهد تا برای احیای اعتبار سیاسی و کسب دستاورد قابل توجه در میدان غزه همچنان بر طبل جنگ با حماس بکوبد.

در چنین شرایطی بسیاری از کارشناسان معتقدند که تداوم جنگ در باریکه غزه و گسترش دامنه آن به سایر نقاط منطقه به صورت مستقیم بر روی انتخابات آمریکا تاثیر گذاشته و بایدن را در وضعیت بسیار خطرناکی در دوئل با دونالد ترامپ قرار خواهد داد

در حالی خبرگزاری سی‌ان‌ان از موفقیت آمیز بودن مذاکرات رئیس موساد و نخست وزیر قطر برای از سرگیری تبادل اسرا خبر می‌دهد که به دنبال تداوم عملیات ناموفق ارتش اسرائیل برای آزادی اسرا، ۳ تن از آنها به اشتباه از سوی نیروهای صهیونیست کشته شدند. پس از این اتفاق غیر منتظره یوآو گالانت وزیر جنگ اسرائیل در مقابل دوربین‌ها ظاهر و مسئولیت این حادثه را بر عهده گرفت.

چند ساعت بعد ارتش رژیم با انتشار تصاویری مدعی شد که تونل بزرگی به طول ۴ کیلومتر در عمق ۵۰ متری در فاصله ۲۰۰ متری از گذرگاه مرزی شمال غزه را کشف کرده است. به گفته مقامات اسرائیلی از این تونل برای انتقال بیماران غزه و واردات مواد غذایی استفاده شده است.

به نظر می‌رسد دستگاه تبلیغاتی اسرائیل تحت تاثیر فشارهای بروکسل- واشنگتن تصمیم گرفته تا روند خلق دست آورد در غزه را سرعت بخشیده و برای دور جدید مذاکرات آتش‌بس در دوحه آماده شود. با این حال هنوز چشم انداز روشنی برای اتمام جنگ و آتش‌بس پایدار میان رژیم صهیونیستی و مقاومت غزه هنوز وجود ندارد.

تداوم جنگ در غزه، تهدید حیاتی علیه دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴

لوید آستین با سفر به منامه، دوحه و تل‌آویو به دنبال ایجاد ائتلاف دریایی در دریا سرخ است

در حالی که بازیگران مختلف منطقه‌ای- فرامنطقه‌ای به دنبال خاموش کردن آتش جنگ در نوار غزه هستند به نظر می‌رسد تل‌آویو آماده گسترش دامنه جنگ در دو جبهه شمالی- جنوبی می‌شود. طی یک هفته اخیر روند تبادل آتش میان نیروهای حزب الله و رژیم صهیونیستی به شکل قابل توجهی افزایش یافته به گونه‌ای که هر روز اخباری درباره هدف قرار گرفتن اهداف غیرنظامی در جنوب لبنان یا کشته یا زخمی شدن نیروهای اسرائیلی به رسانه‌ها مخابره می‌شود. به تازگی امانوئل مکرون با هشدار به مقامات لبنانی در خصوص ادامه درگیری‌ها در جبهه شمالی اعلام کرده که قواعد بازی در این منطقه تغییر کرده است.

بنی‌گانتز، رهبر ائتلاف وحدت ملی نیز در گفتگو با وزیر خارجه فرانسه از آماده شدن اسرائیل برای آغاز حمله نظامی به لبنان خبر داده است. با افزایش گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال وقوع درگیری در مرزهای شمالی، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا با سفر به منامه مقر ناوگان پنجم ایالات متحده خبر از شکل‌گیری ائتلاف نظامی با هدف برقراری امنیت در دریای سرخ داده است. براساس اخبار منتشر شده در رسانه‌ها به نظر می‌رسد کشورهای فرانسه، ایتالیا، انگلیس، فرانسه، استرایا و اسرائیل از جمله اعضای این ائتلاف دریایی علیه مقاومت یمن باشند.
در حالی که آمریکا به صورت مستمر در حال «وتو» پیش‌نویس قطعنامه‌های پایان جنگ غزه در شورای امنیت است؛ وزیر دفاع این کشور آماده تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است. با وجود همراهی واشنگتن با عملیات نظامی اسرائیل در غزه اما شبکه خبری «ان بی سی نیوز» اعلام کرد که ۶۸ درصد افکار عمومی داخل آمریکا حامی آتش‌بس و مخالف ادامه جنگ در این منطقه است.

آمارهای رسمی وزارت بهداشت فلسطین تعداد شهدای جنگ غزه را نزدیک ۱۹ هزار نفر اعلام می‌کند، به دلیل تخریب گسترده خانه‌ها و فقدان تجهیزات لازم برای خروج افراد از زیر آوار، حیات تعداد زیادی از زنان و کودکان غزه در وضعیت ابهام قرار دارد. علاوه بر این محاصره کامل غزه نیروهای صهیونیست سبب کمبود شدید مواد غذایی و دارو در این منطقه شده است.

تداوم تراژدی انسانی در غزه موجب به خیایان آمدن هزاران آمریکایی مسلمان، مسیحی وحتی یهودی در خیابان‌های شهرهای بزرگ این کشور مانند واشنگتن شده است. معترضان آمریکایی خواستار دخالت فوری دولت بایدن و توقف جنگ در غزه هستند اما کاخ سفید بدون توجه به افکار عمومی تمام اعتبار سیاسی حزب دموکرات را در اختیار راست گرایان افراطی در اسرائیل قرار داده است. البته برخی اخبار غیر رسمی حاکی از افزایش فشار آنتونی بلیکن و جیک سالیوان به تل‌آویو برای پایان دادن به جنگ تا پیش از پایان سال جاری میلادی است.

تداوم جنگ در غزه، تهدید حیاتی علیه دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴
۶۸ درصد افکار عمومی داخل آمریکا خواستار توقف برقراری آتش‌بس پایدار در غزه است

واکاوی مواضع اعلامی و اخبار غیر رسمی در خصوص همکاری‌های واشنگتن- تل‌آویو نشان دهنده سیاست دوسویه بایدن در قبال نتانیاهو است. همراهی آشکار دولت فعلی آمریکا با تل‌آویو نشان دهنده برنامه ریزی دموکرات‌ها برای جلب نظر لابی‌های یهودی در انتخابات پیش رو است. هم‌زمان مقامات ارشد وزارت خارجه و بخش امنیت ملی دولت بایدن در جلسات متعدد با مقامات سیاسی و فرماندهان نظامی اسرائیل سعی دارند تا نظر صهیونیست‌ها در خصوص تحقق کامل اهداف سه گانه نتانیاهو تغییر دهند. بی‌شک تداوم جنگ در سرزمین‌های اشغالی بر روی آرا مسلمانان و جریانات چپ تاثیر منفی گذاشته و ممکن است سبب پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ شود. برخی تحلیل گران معتقدند ممکن است انتخاب اهداف غیر واقعی از سوی نتانیاهو با هدف طولانی‌تر شدن روند جنگ و تغییر نتیجه انتخابات در واشنگتن باشد.

۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
کد خبر: 50253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha