ایجاد داعش تلفیقی از طرح خاورمیانه بزرگ،ایجاد ارض موعود صهیونیسم و مقابله با هلال شیعی بود/ می خواستند مرزهای جدیدی به وجود آورند/شکست داعش، مهار توسعه ارضی رژیم صهیونسیتی بود

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و کارشناس روابط و مسائل بین الملل گفت: شکست داعش، مهار توسعه ارضی رژیم صهیونسیتی از جانب شرق و شمال این رژیم و همچنین خروج نیروهای آمریکایی از برخی نقاط منطقه از جمله دستاوردهای ثبات بخش جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند که امنیت جمعی و ثبات منطقه‌ای را در سال‌های اخیر رقم زده است.

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد بشیر اسماعیلی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص ضرورت دفاع از کشور در برابر داعش علی رغم عدم حمله این گروه تروریستی در آغاز ایجاد و ارتکاب جنایت ها در شامات به دلیل اهداف پشت پرده ایجاد داعش گفت: به وجود آمدن داعش در منطقه غرب آسیا را می‌توان تلفیقی از نظریات طرح خاورمیانه بزرگ برنارد لوئیس، ایجاد ارض موعود صهیونیسم و مقابله با هلال شیعی دانست. در همه این طرح‌ها، تغییر جغرافیای سیاسی منطقه و به وجود آمدن تعدادی از دولت‌های ناکام (مشابه آنچه هم اکنون در کشور لیبی شاهد هستیم)، به عنوان اهداف اصلی در نظر گرفته شده بودند.

وی افزود: در صورت پیروزی داعش، منطقه بزرگی از سوریه تا عراق دستخوش ناآرامی و جنگ داخلی فرسایشی قرار می‌گرفت که خواه ناخواه دامنه نفوذ این ناآرامی‌ها به بقیه کشورهای منطقه سرایت می‌کرد. در سایه سقوط دولت‌ها یا تبدیل آنها به دولت ناکام، غارت منابع انرژی موجود در منطقه تسهیل می‌گردید و همانند دوران استعمار، مرزهای جدید مهندسی شده‌ای در راستای منافع کشورهای غربی به وجود می‌آمد.

بشیر اسماعیلی کارشناس مسائل بین الملل تصریح نمود: پس از یازده سپتامبر، آمریکا به این نتیجه رسید که اگر توجه گروه‌های تکفیری و سلفی را از مبارزه با آمریکا به اختلافات فرقه‌ای و مذهبی بین مسلمانان منحرف کند، با یک تیر دو نشان زده است؛ بدین نحو که هم انرژی و توان گروه‌های تکفیری را مستهلک خواهد کرد و هم گروه‌های شیعی و مسلمانان دیگر را در قالب یک جنگ بی پایان به طور نیابتی تضعیف خواهد ساخت. پروژه داعش در دراز مدت چنین هدفی داشت که پرونده آن بسیار زودتر از آنکه غرب تصور می‌کرد در هم پیچیده شد .

وی در این خصوص که چرا آمریکا در تقابل با ایران از ایجاد داعش منفعت می برد گفت: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران، جنگ ترکیبی وسیعی برای براندازی نظام اسلامی در ایران توسط غرب و متحدان او به مرحله اجرا در آمده است. تحریم اقتصادی، تلاش برای ایجاد ناآرامی‌های داخلی از طریق جنگ نرم و در نهایت عملیات نظامی، موارد تشکیل دهنده این جنگ ترکیبی را شامل می‌شوند.

با ناکام ماندن متناوب این گزینه‌ها، غرب و صهیونیسم جهانی همزمان گزینه‌های جایگزینی را برای مقابله با انقلاب اسلامی طرح ریزی کرده‌اند که به وجود آمدن داعش در منطقه غرب آسیا، یکی از پیچیده‌ترین نقشه‌ای آنان به حساب می‌آید.

بشیر اسماعیلی خاطر نشان کرد: از منظر رژیم صهیونسیتی، محور مقاومت در منطقه سد نفوذ بسیار مستحکمی به حساب می‌آمد که با توان روزافزون حزب‌الله در جنوب لبنان، شیعیان عراق و دولت اسد در سوریه، پروژه گسترش ارضی رژیم صهیونسیتی در این منطقه را ناممکن می‌ساخت. در عین حال مقابله نظامی با جمهوری اسلامی ایران به خاطر سطح رو به تزاید بازدارندگی نظامی آن ناممکن گردیده بود و به همین دلیل، رژیم صهیونسیتی با همکاری غرب، طرح ایجاد داعش را به هدف تضعیف محور مقاومت از طریق حذف حکومت بشار اسد در سوریه و مهار شیعیان در عراق کلید زدند.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی افزود: قرار بر این بود که پس از تسخیر سوریه و عراق، به تبع مقاومت لبنان در هم شکسته شود و بعد از سال ۲۰۰۰ میلادی که جنوب لبنان از اشغال رژیم صهیونسیتی آزاد شده بود، اینک دوباره فرصت تجاوز به خاک آن کشور و تصرف آن فراهم می‌آمد. در فاز بعدی این پروژه، با هم مرز شدن دولت اسلامی عراق و شام با مرزهای غربی ایران، عملیات ناامن سازی جمهوری اسلامی ایران و درگیر ساختن ایران با حملات تروریستی در غرب کشور با تحریک قومی و گروهک‌های معاند داخلی صورت می‌پذیرفت تا بخش عمده‌ای از توان کشور صرف مقابله با این تهدیدات گردد و برنامه نابودی کامل محور مقاومت امکان پذیر شود.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل در خصوص اهمیت مدیریت مبارزه با داعش توسط رهبر معظم انقلاب افزود: تجربه هشت سال دفاع مقدس و همچنین همکاری مستشاری با نیروهای محور مقاومت در منطقه باعث شد تا نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به ویژه سپاه قدس، توان لازم را برای مدیریت بحران به وجود آمده در منطقه داشته باشند؛ در عین حال برخی از جریان‌های سیاسی در ایران که همواره قدرت اقتصادی را بر توان نظامی ارجح می‌دانستند، رضایت چندانی برای حضور مقتدرانه نیروی قدس در عرصه جنگ با داعش نشان ندادند. آنها حتی بعد از پیروزی بر داعش، همچنان نقش دیپلماسی را نسبت به «میدان» در تحقق امنیت ملی و اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بارزتر تلقی می‌کنند؛ با این وجود با شجاعت و ثبات قدم در میان قوای مسلح جمهوری اسلامی ایران به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی و تدابیر رهبر انقلاب که بر طبق قانون اساسی، هدایت و کنترل نیروهای مسلح کشور بر عهده ایشان قرار دارد، یکی از پیچیده‌ترین و پر خطر ترین بحران‌های جهان بدون کمترین هزینه در داخل کشور مدیریت گردید.

بشیر اسماعیلی در خصوص نقش اثرگذار مرجعیت شیعی در تشکیل بسیج مردمی ضد داعش گفت: یکی از مواردی که جنگ با داعش در منطقه غرب آسیا از آن پرده برداشت، قدرت و توان ماورایی نیروهای شیعه بود که برای نخستین بار در تاریخ معاصر، به طور هماهنگ شده، علیه دشمنی مشترک بسیج شده می‌شدند .در عین حال مراجع شیعه همانند بزنگاه‌های مهم سیاسی در گذشته، با ورود به بحران، سبب ورود گسترده شیعیان و مقابله با داعش شدند؛ مسأله ای که با پیش فرض غلبه سکولاریسم در دوران جدید، شاید در ابتدا دور از ذهن به نظر می‌رسید، اما این تجربه نشان داد نفوذ مذهب هنوز در بین شیعیان از قدرت بسیار بالایی برخوردار است.

وی تصریح نمود: همایش آیینی اربعین که حتی در دوران اوج تهدیدات داعش با شکوه و عظمت برگزار می‌گردید، پیام معنوی و نمادین مهمی در کنار قوای نظامی شیعیان برای نیروهای تکفیری و سلفی داشت که در نهایت ترکیب توان نرم و سخت مکتب شیعه در کنار همدیگر به نابودی داعش انجامید. ایران با در اختیار داشتن مجموعه‌ای از عوامل ژئوپولتیک، منابع انسانی و طبیعی، تاریخچه کهن و نظام فکری سیاسی مبتنی بر اسلام،حایز جایگاهی محوری در منطقه غرب آسیا است.

بشیر اسماعیلی معتقد است: از این روی به اعتراف تحلیلگرانی که حتی دشمن جمهوری اسلامی ایران هستند مانند کاپلان و هنری کیسنجر، فلات ایران تنها نقطه‌ای در غرب آسیا به حساب می‌آید که در طول تاریخ چند هزار ساله، هسته مرکزی استقرار یک کشور به مفهوم واقعی آن بوده است و ثبات نقاط پیرامونی به ثبات آن بستگی دارد.

وی توضیح داد: در عین حال با استقرار نظام اسلامی در ایران، جریان مقابله با نقشه‌های استعماری و استثماری غرب و صهیونیسم جهانی در جهان بر محوریت ایران قرار گرفته است و همزمان با وادادگی و تسلیم برخی از کشورهای اسلامی در برابر غرب، جمهوری اسلامی ایران این پرچم را بر دوش می‌کشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و کارشناس سیاست خارجی معتقد است: خودباوری، سلطه ناپذیری و بازگشت به مبانی اصیل اسلام ناب محمدی را می‌توان از جمله مهمترین عناصر فکری انقلاب اسلامی ایران در نظر گرفت که تدریجا با افزایش آگاهی در بین مسلمانان جهان، شاهد بسط نفوذ گفتمانی انقلاب اسلامی هستیم و یک اتحاد فکری و فرهنگی در جهان اسلام با محوریت ایران در حال تکوین است.

وی افزود: در زمینه قدرت سخت هم با وجود تحریم‌های گسترده تسلیحاتی علیه ایران، خودکفایی در تولید و ارتقا توان موشکی و پهپادی در کنار مدیریت محور مقاومت در منطقه موجب گردیده است تا جمهوری اسلامی ایران موازنه قدرت را در غرب آسیا به سود کشورهای مسلمانان برقرار سازد.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی درباره شکست داعش گفت: شکست داعش، مهار توسعه ارضی رژیم صهیونسیتی از جانب شرق و شمال این رژیم و همچنین خروج نیروهای آمریکایی از برخی نقاط منطقه از جمله دستاوردهای ثبات بخش جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند که امنیت جمعی و ثبات منطقه‌ای را در سال‌های اخیر رقم زده است.

۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴
کد خبر: 49520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha