بغداد پایان حضور نظامی آمریکا در عراق را کلید زد / سودانی: دیگر دلیلی برای حضور ائتلاف بین‌المللی وجود ندارد

دفتر محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق روز جمعه اعلام کرد که دولت عراق در حال تشکیل کمیته‌ای برای آماده‌سازی پایان ماموریت ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در این کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، دفتر محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق روز جمعه اعلام کرد که دولت عراق در حال تشکیل کمیته‌ای برای آماده‌سازی پایان ماموریت ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در این کشور است.

به نوشته رویترز، بیانیه سودانی یک روز پس از کشته شدن یکی از رهبران حشدالشعبی در بغداد توسط ایالات متحده منتشر شد، اقدامی که خشم گروه‌های شیعه عراقی را برانگیخت و از دولت خواستار پایان حضور ائتلاف در عراق شدند.

در بیانیه دفتر نخست وزیری آمده است: «دولت در حال تعیین تاریخ شروع کمیته دوجانبه برای ایجاد تمهیدات برای پایان دائمی حضور نیروهای ائتلاف بین المللی در عراق است».

یک مقام دولتی گفت که این کمیته شامل نمایندگانی از ائتلاف نظامی بین‌المللی خواهد بود.

پنتاگون اعلام کرد که ارتش ایالات متحده حمله روز پنجشنبه را در تلافی حملات اخیر به پرسنل آمریکایی انجام داده است.

ایالات متحده ۹۰۰ سرباز در سوریه و ۲۵۰۰ سرباز در عراق دارد که گفته می‌شود هدف آن‌ها مشاوره و کمک به نیروهای محلی است که تلاش می‌کنند از ظهور مجدد داعش جلوگیری کنند.

سودانی کنترل محدودی بر برخی از جناح‌های مقاومت عراق دارد که یک سال پیش برای کسب قدرت به حمایت آن‌ها نیاز داشت و اکنون یک بلوک قدرتمند در ائتلاف حکومتی او تشکیل داده‌اند.

سودانی در این بیانیه گفت: «ما بر موضع قاطع خود در پایان دادن به حضور ائتلاف بین المللی، پس از پایان یافتن دلایل برای حضور آن‌ها تاکید می‌کنیم.»

۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 50871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha