موفق‌ترین حمله به آمریکایی‌ها در منطقه؛ بحران از کنترل خارج می‌شود؟

آنقدر کاه و کبریت در منطقه وجود دارد که تصور این‌که این درگیری به چیزی مرگبارتر تبدیل شود، سخت نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران، یک روز دیگر و رگباری دیگری از راکت‌ها؛ و جرقه‌ای دیگر که مقامات آمریکایی بیم آن را دارند که می‌تواند آتش جنگ را در سراسر خاورمیانه شعله‌ور کند.

به گفته کاخ سفید، آخرین حملات به سربازان آمریکایی در منطقه کشته‌ای نداشت، اما هر زمان که گزارشی از یک حمله به اتاق وضعیت کاخ سفید می‌رسد، مقامات از خود می‌پرسند که آیا این همان حمله‌ای است که نیاز به واکنش شدیدتر دارد و منجر به یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر می شود؟

موفق‌ترین حمله به آمریکایی‌ها در منطقه

به نوشته نیویورک‌تایمز، حمله شنبه شب به نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه هوایی عین الاسد در غرب عراق، از یک جهت موفق‌ترین حمله‌ای بود که از 7 اکتبر به پایگاه‌های آمریکایی شده است. تخمین زده می‌شود که 17 راکت و موشک بالستیک کوتاه برد شلیک شده به این پایگاه، از سامانه‌های پدافند هوایی عبور کرده است. تعداد نامشخصی از پرسنل نظامی آمریکایی مجروح شده‌اند، اما گفته می‌شود که هیچ یک کشته نشده‌اند.

اما این آخرین مورد از یک رشته منظم از حملات کم شدت بود که از زمان آغاز جنگ غزه در 7 اکتبر، به یک بخش از زندگی نیروهای آمریکایی در خاورمیانه تبدیل شده است. تا روز پنج‌شنبه، 140 حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه انجام شده بود که در آن نزدیک به 70 پرسنل آمریکایی زخمی‌شده‌ و برخی از آن‌ها متحمل آسیب‌های مغزی شده‌اند. به گفته پنتاگون، همه به جز تعداد کمی توانسته‌اند در مدت کوتاهی به پست‌های خود بازگردند.

کدام استراتژی مناسب؟

نیروهای آمریکایی در مواقعی دست به اقدامات تلافی جویانه زده‌اند، اما به شیوه‌ای محدود، که به ادعای آن‌ها برای جلوگیری از تحریک یک درگیری تمام عیار بوده است.

سوریه عراق

مقامات دولت بایدن به طور مرتب درباره استراتژی مناسب بحث کرده‌اند. آن‌ها نمی‌خواهند این حملات با واکنشی از سوی آمریکا مواجه نشود، اما از طرف دیگر نمی‌خواهند آن‌قدر پیش بروند – مثلاً با ضربه زدن مستقیم به ایران- که درگیری به یک جنگ تمام عیار تبدیل شود. اما آن‌ها به طور خصوصی می‌گویند که اگر سربازان آمریکایی کشته شوند، ممکن است چاره‌ای نداشته باشند.

آرون دیوید میلر، مذاکره کننده کهنه‌کار صلح خاورمیانه که اکنون در بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی مشغول به کار است، گفت: «دولت با مشکلی بدون یک راه حل کم ریسک مواجه است. آن‌ها نمی‌خواهند مستقیماً به ایران ضربه بزنند، زیرا این کار آزادی عمل گروه‌های منطقه‌ای برای حمله به نیروهای آمریکایی را بیش‌تر می‌کند. اما، اگر نیروهای آمریکایی کشته شوند، چاره‌ای جز پاسخ مستقیم وجود نخواهند داشت».

منتقدان بایدن معتقدند که بایدن نه تنها از 7 اکتبر، بلکه در کل دوران دولتش، با قاطعیت کمی عمل کرده است. کاخ سفید با اشاره به تحریم‌هایی که دولت او علیه 500 فرد، شرکت یا نهاد دولتی ایران اعمال کرده، این استدلال را رد کرده است که بایدن در قبال ایران نرم بوده است.

کاه و کبریت منطقه

آنقدر کاه و بازیگرانی با کبریت به دست منطقه وجود دارد که تصور اینکه این درگیری به چیزی مرگبارتر تبدیل شود، سخت نیست. اسرائیل همچنان غزه را بمباران می‌کند و در مرز لبنان به تبادل آتش با حزب‌الله ادامه می‌دهد، در حالی که نیروهای آمریکایی با انصارلله یمن و گروه‌های فعال در عراق و سوریه می‌جنگند. ایران اسرائیل را مسئول حمله هوایی روز شنبه به دمشق سوریه می‌داند که منجر به کشته شدن پنج تن از مستشاران نظامی ایرانی شد. ایران به نوبه خود موشک‌هایی به عراق، سوریه و پاکستان شلیک کرده و پاکستان دست به اقدام متقابل زده است.

حمله موشکی ایران کردستان عراق اربیل

تیم بایدن به زعم خود در حال تلاش برای مدیریت اوضاع بوده و در عین حال تلاش می‌کند راهی بیابد تا اسرائیل را تحت فشار قرار دهد تا جنگش علیه حماس را به یک عملیات محدودتر با تلفات غیرنظامی کم‌تر کاهش دهد. به گفته مقامات بهداشتی غزه تاکنون بیش از 25،000 نفر کشته شده‌اند که بیشترشان زن و کودک هستند.

یک مقام ارشد دولت بایدن روز یک‌شنبه عازم منطقه شد تا به دنبال توافقی جدید بین اسرائیل و حماس برای آزادی برخی یا همه 120 اسیر که گمان می‌رود همچنان در اسارت باشند، در ازای حداقل توقف در درگیری‌ها باشد.

این مقام، برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده خاورمیانه رئیس‌جمهور، قصد دارد برای دیدار با عباس کامل، رئیس سرویس اطلاعاتی عمومی مصر که دومین مقام قدرتمند کشور محسوب می‌شود، به قاهره سفر کند. مک‌گورک همچنین به دوحه قطر می‌رود تا با نخست وزیر این کشور، محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی دیدار کند.

هم‌زمان، مقامات دولتی بایدن مدعیند که نگران هستند که درگیری در منطقه بدتر شود، نه بهتر. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در جریان حضور در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، سوئیس گفت: «ما باید در برابر این احتمال که به جای حرکت به سمت تنش‌زدایی، در مسیر تشدید تنش باشیم مراقب باشیم و آن را مدیریت کنیم». او افزود: «این یک محور اصلی استراتژی ما است. این که سعی کنیم اطمینان حاصل کنیم که تشدید تنش در سراسر خاورمیانه را تا حد ممکن مدیریت می‌کنیم و هر اقدامی که ممکن است را در این زمینه انجام دهیم و در نهایت در مسیر دیپلماسی و کاهش تنش قرار بگیریم.»

۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 51540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha