فرمان تازه طالبان: مدل موی «کافرانه» کیم «گناه مُد» محسوب می‌شود!

به گزارش رسانه ها مردان افغان هنگام رفتن به آرایشگاه اگر نمی خواهند از سوی طالبان متهم به ارتکاب گناه شوند علاوه بر آن که نباید موی خود را به سبک غربی کوتاه کنند بلکه هم چنین نباید به شکل مدل و سبک موی "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی نیز کوتاه نمایند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، رادیو آزادی که از سوی کنگره امریکا تامین مالی می شود در گزارشی اشاره کرده که طالبان دستور داده اند هرگونه مدل مویی که افغان ها را شبیه یک "کافر" کند ممنوع است. در این گزارش آمده که مردان افغان حق ندارند ابروهای شان را کوتاه کنند و هرگونه تراشیدن صورت یا کوتاه کردن ریش بیش از میزان طولی که طالبان تعیین کرده ممنوع خواهد بود. بر اساس فهرست شش ماده ای جدید برای آرایشگران که از سوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طلبان صادر شده هر یک از این سبک ها "گناه مُد" محسوب می شوند. صدور این رهنمودها که در ابتدا از سوی آن وزارتخانه تکذیب شده بود در هفته جاری توسط یک مقام منطقه ای در ولایت هرات در غرب افغانستان مورد تایید قرار گرفت. "عزیزالرحمن مهاجر" در تاریخ ۲۳ ژانویه اعلام کرد که برخی از مدل های مو بسیار به مدل های موی "کافرانه در غرب و یا مدل موی مرسوم در کره شمالی" نزدیک هستند و ممنوع می شوند. به نظر می‌ رسد این دستورالعمل ‌اشاره به مدل‌ موهایی دارند که ممکن است شبیه مدل موی "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی باشند که موی سرش در طرفین و پشت بسیار کوتاه تر از سایر نقاط سرش می باشد و از این مدل مو پیروی می کند تا شبیه "کیم ایل سونگ" پدربزرگ اش به نظر برسد که مدل موی مشابهی داشت.

به گزارش فرارو، رادیو آزادی اشاره می کند که فرمان تازه طالبان یادآور فرامینی است که حکومت اول طالبان در فاصله سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی صادر کرده بود از جمله آن که "مدل موی خارجی" به ویژه مدل موی "لئوناردو دی کاپریو" در فیلم تایتانیک را ممنوع کرده بود. هم چنین، طالبان در آن زمان هرگونه مدل مویی که تداعی کننده اعضای گروه موسیقی بریتانیایی "بیتلز" در دهه ۱۹۶۰ میلادی بود را نیز ممنوع اعلام کرد.

در فرامین تازه طالبان تاکید زیادی بر روی ممنوعیت کوتاه کردن بیش از اندازه ریش و ممنوعیت کوتاه کردن ابروهای مردان شده است. هم چنین به آرایشگران گفته شد که در مغازه های خود موسیقی پخش نکنند یا تصاویری که ممکن است سبک های نامطلوب را تبلیغ کند در معرض نمایش قرار ندهند. مشخص نیست که قوانین جدید طالبان صرفا در هرات اعمال خواهد شد یا در سراسر افغانستان.

رادیو آزادی گزارش داده که آرایشگران افغان نسبت به قوانین اخیر ابراز ناباوری کرده اند و برخی از آنان این پرسش را مطرح کردند که چگونه یک سبک و مدل مو می تواند نقض قوانین اسلامی قلمداد شود! آنان گفته اند که این فرامین به کسب و کارشان آسیب می رسانند.

۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 51803
منبع: فرارو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha