دستور طالبان به رانندگان تاکسی جنجالی شد + فیلم

حکومت طالبان در افغانستان به تمام رانندگان تاکسی در کابل دستور داده است که رنگ خودروهای خود را به فیروزه‌ای تغییر دهند که خشم بسیاری از رانندگان را برانگیخته است. مقامات می‌گویند که رنگ جدید باعث کاهش آدم ربایی و سایر جنایات می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، در اقدامی که احتمالاً از قطر الهام گرفته شده است، طالبان دستور داده تا تمام تاکسی‌های افغانستان را فیروزه‌ای رنگ کنند.

رحمت از زمانی که طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفتند و باعث سقوط اقتصاد در این کشور شد، درآمدش به عنوان یک راننده تاکسی کاهش یافت. محدودیت‌های طالبان بر آزادی حرکت زنان، تعداد مشتریان او را بیشتر کاهش داد.

اکنون رحمت با ضربه مالی دیگری روبه‌رو است، زیرا طالبان به تمام رانندگان تاکسی دستور داد تا رنگ خودورهای خود را از زرد به فیروزه‌ای تغییر دهند.

رحمت که در کابل زندگی می‌کند، گفت: من نمی‌توانم مشتریان خود را با کرایه‌های بالاتر تحمیل کنم که نمی‌توانند پرداخت کنند.

حمیدالله، یکی دیگر از رانندگان تاکسی در پایتخت افغانستان، گفت که توانایی پرداخت هزینه رنگ آمیزی را ندارد که به گفته او حدود ۳۰۰ دلار هزینه دارد که برای بسیاری از افغان‌ها مبلغ زیادی است.

او گفت: چطور می‌توانم اینقدر پول بپردازم در حالی که نگران نحوه تغذیه خانواده ام هستم. اگر طالبان می‌خواهند که تاکسی‌هایمان را دوباره رنگ کنیم، باید هزینه آن را بپردازند.

مرکز رسانه‌ها و اطلاع رسانی طالبان عکس تاکسی‌های جدید فیروزه‌ای رنگ را منتشر کرده است. طالبان گفته است که هدف از این اقدام مبارزه با جنایت است که در سراسر افغانستان شایع است. وسایل نقلیه‌ای که خود را به عنوان تاکسی نشان می‌دهند در سال‌های اخیر در آدم ربایی و سرقت استفاده شده است.

محمدنبی عمری، معاون وزیر داخله طالبان به خبرنگاران در کابل گفت: اگر رنگ مشخصی برای همه تاکسی‌ها داشته باشیم، به حذف موارد آدم‌ربایی، جنایات دیگر و ناامنی کمک می‌کند.

به نظر می‌رسد تصمیم طالبان نیز تلاشی برای تنظیم صنعت تاکسی در افغانستان باشد. بسیاری از رانندگان تاکسی مجوز ندارند و از پرداخت مالیات اجتناب می‌کنند. برای کسب درآمد بیشتر، برخی از افغان‌ها از خودروهای شخصی خود به‌عنوان تاکسی استفاده می‌کنند.

عمری گفت: تمامی تاکسی‌ها باید معاینه فنی شوند و پس از آن مجوز فعالیت جدید برای مالکان صادر می‌شود.

افغان‌ها از طالبان انتقاد کرده‌اند که بر مسائل بی‌اهمیت تمرکز می‌کنند و در عین حال از مشکلات مبرم‌تر از جمله بیکاری بالا و گرسنگی شدید اجتناب می‌کنند.

افغانستان از یک بحران انسانی بزرگ رنج می‌برد که با تسلط طالبان در اوت ۲۰۲۱ تشدید شد. براساس گزارش صلیب سرخ بین‌المللی، از زمانی که طالبان قدرت را به دست گرفته است، حدود یک میلیون نفر شغل خود را از دست داده‌اند و نزدیک به ۹۰ درصد از افراد شاغل درآمدی کمتر از ۱.۹۰ دلار در روز دارند.

آرش، یک باشنده در کابل گفت: این خنده دار است، زیرا رنگ زرد به طور جهانی با تاکسی‌ها مرتبط است. این مورد نیاز نیست. مردم و رانندگان تاکسی توان پرداخت آن را ندارند. طالبان باید بر ارائه خدمات تمرکز کنند تا زندگی مردم بهبود یابد.

سامی یوسف‌زی، روزنامه نگار و مفسر کهنه کار افغان که طالبان را ردیابی می‌کند، گفت که این اقدام تفکر نشده و سورئال است.

انتخاب رنگ تاکسی‌ها از سوی طالبان احتمالا از قطر الهام گرفته شده است، جایی که تاکسی‌ها فیروزه‌ای هستند. این گروه شبه نظامی یک دفتر سیاسی در این کشور کوچک خاورمیانه دارد.

یوسف‌زی گفت: آن‌ها ظاهراً از قطر پیروی می‌کنند که یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است، در حالی که افغانستان تحت حاکمیت طالبان یکی از فقیرترین کشورهای جهان است.

مقام‌های طالبان نگفته‌اند که چه مجازاتی در انتظار رانندگان تاکسی که دستور جدید را نقض می‌کنند، خواهد بود. اما یوسف‌زی گفت که قوانین جدید احتمالاً یکی دیگر از منابع درآمدی برای طالبان خواهد بود، زیرا آن‌ها رانندگان تاکسی را دستگیر می‌کنند و وسایل نقلیه آن‌ها را توقیف می‌کنند.

طالبان چندین فرمان را صادر کرده اند که خشم و حیرت را برانگیخته است. در ماه آوریل، طالبان سالن‌های بازی‌های ویدیویی و مغازه‌های فروش فیلم‌های خارجی، برنامه‌های تلویزیونی و موسیقی را در شهر هرات در غرب افغانستان بستند. این گروه قبلاً کافه‌ها و رستوران‌هایی را که توسط زنان اداره می‌شد در شهر بسته بود.

(ویدئو)

(ویدئو)

(ویدئو)

۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 45903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha