نرخ رشد نقدینگی به میانگین بلندمدت بازگشت/ دارایی‌های خارجی بانک مرکزی تقویت می‌شود

ابلاغ قانون جدید،کنترل انتظارات تورمی، کاهش تامین مالی دولت و دادن پول ۲۰ درصد از فروش نفت به دولت از عوامل ثبات نسبی نرخ ارز است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ایمان زنگنه، استاد اقتصاد و عضو انجمن اقتصاددانان ایران، در گفتگو با خبرنگار ایبنا گفت: در چند سال اخیر نرخ رشد نقدینگی از میانگین بلند مدت خودش خارج شده بود و اعداد جدیدی را تجربه می‌کرد، این در حالی است که در گذشته نرخ‌های رشد نقدینگی بالا به صورت مقطعی تجربه می‌شد.

این تحلیل گر اقتصادی بیان داشت: خوشبختانه بعداز سال‌ها ما امروز شاهد هستیم که نرخ رشد نقدینگی به میانگین بلند مدت خود بازگشته است.

زنگنه بیان داشت: بازگشت نرخ رشد نقدینگی از رقم‌های حدود ۴۰ درصدی به میانگین بلند مدت اقتصاد ایران، نوید بخش این است که بانک مرکزی در حوزه کنترل رشد نقدینگی توفیقات خوبی را به دست آورده است و در سال آینده با همکاری دستگاه‌های دیگر نرخ‌های پایین تری از رشد نقدینگی و نرخ تورم را مشاهده خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: درست است که کنترل تورم جزو وظایف بانک مرکزی است، اما باید توجه داشت که ارگان‌های دیگر هم می‌توانند برای کنترل نرخ تورم به بانک مرکزی کمک کنند و این دستگاه‌ها باید با بانک مرکزی هماهنگ باشند.

این تحلیل گر اقتصادی تاکید کرد: آقای فرزین از ابتدای ورودش به بانک مرکزی پیگیر کنترل ترازنامه بانک‌ها بوده و این موضوع را به جد پیگیری می‌کرد.

زنگنه عنوان کرد: شاید به نظر برسد که کنترل ترازنامه بانک‌ها به رکود منجر خواهد شد، اما باید توجه داشت که موضوع تورم در کشور ما بسیار مهم است و تورم یکشبه به وجود نیامده است تا یک شبه از بین بود.

وی اضافه کرد: چنانچه دلایل به وجود آمدن تورم را چه پیش از انقلاب و چه بعد از انقلاب بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که از بین بردن تورم در کشور به صورت یکشبه یا در مدت کوتاه غیر ممکن است، بنابراین کنترل نرخ تورم سلسله اقداماتی را می‌طلبد. بخشی از اقداماتی که به کنترل تورم منجر خواهد شد، امسال در بانک مرکزی پی گیری شده است.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: در سال جاری ۲۰ درصد از عواید فروش نفت به جای این که در صندوق توسعه ملی برود، در اختیار دولت قرار داده شده است، این موضوع می‌تواند به کنترل تراز نامه بانک مرکزی کمک کند، زیرا دارایی خارجی بانک مرکزی را تقویت خواهد کرد.

وی اضافه کرد: در دوره مدیریت جدید بانک مرکزی به موضوع کنترل انتظارات تورمی توجه ویژه‌ای شده است، چرا که کنترل انتظارات تورمی مسئله‌ای بسیار مهم است. حال که بانک مرکزی نرخ ارز را به ثبات نسبی رسانده، این امید به وجود آمده است که بانک مرکزی در زمینه تثبیت اقتصادی و پیش بینی پذیری اقتصادی موفق شود.

سیاست‌های بانک مرکزی منتج به کنترل تورم خواهد شد

این استاد دانشگاه بیان داشت: بانک مرکزی چند رویداد را پشت سر گذاشته است، مانند جنگ غزه، اقدام تروریستی کرمان و ...، اما این رویدادها نتوانست بازار ارز را به تلاطم بکشاند و نرخ ارز افزایش نیافت. این عوامل موجب شد تا بانک مرکزی این باور را در کارشناس اقتصادی به وجود بیاورد که این بانک در دست یابی به اهداف خود مصمم است و سیاست‌هایی که پیاده می‌کند، سیاست‌هایی است که متناسب با شرایط بوده و کارایی دارد و این کارایی منتج به کنترل تورم خواهد شد.

وی اضافه کرد: در نهایت بانک مرکزی موفق شده است تا ثبات بازار ارز را حفظ، متغیرهای پولی را بهبود و نرخ رشد نقدینگی را کنترل نماید، اما سوال این است که چرا با این آمارهای خوب، اما تورم همچنان در ارقام بالا مانده است؟ در پاسخ باید گفت که مسئله تورم یک معضل تاریخی است و برای این که از این معضل تاریخی خارج شویم باید اقدامات اساسی صورت گیرد، در این جا باید اشاره کنم که بانک مرکزی در کنترل تراز نامه بانک‌ها توفیقات خوبی را کسب کرده است.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته هر جا که دولت نیاز به پول داشت، بانک مرکزی نیازهای دولت را تامین می‌کرد، بنابراین بانک مرکزی مجبور بوده تا نیازهای پولی دولت را بر طرف کند، اما در دوره ریاست جدید بانک مرکزی امیدوار هستیم که درخواست‌ها و فشارهایی که برای تامین مالی دولت می‌شود را نپذیرد.

این استاد دانشگاه بیان داشت: البته با ابلاغ قانون جدید، بانک مرکزی توانایی‌هایی را به دست خواهد آورد تا در مقابل درخواست‌هایی که برای تامین مالی دولت می‌شود

ایستادگی کند. عملی شدن این موضوع به بهبود عملکرد بانک مرکزی کمک خواهد کرد. بدین ترتیب بخشی از ناترازی بانک‌ها که بدهی دولت به بانک‌ها است از بین خواهد رفت. در ادامه این موضوع می‌تواند ۲ تا ۳ درصد از کنترل مقداری ترازنامه و کنترل پایه پولی را بهبود ببخشد.

زنگنه در پایان تاکید کرد: آقای فرزین یک اقتصاددان است و به موضوعاتی همچون تورم آگاه است بنابراین در صورت همکاری سایر ارکان دولت، امید است که تورم در سال آینده نیز بیش‌از پیش کاهش یابد

۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 51058

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha