دولت و بانک مرکزی توفیقی در کاهش رشد نقدینگی نداشته اند/ مشکل اصلی ناترازی بانکهاست/این وضعیت مانع اثرگذاری افزایش نرخ بهره بر کاهش تورم شده است

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصای گفت: با وضعیت نرخ نقدینگی موجود می توان گفت نقدینگی ماهیانه نزدیک به ۳/۲ درصد افزایش یافته است. اگر این عدد، نرخ میانگین در نظر گرفته شود و هر ماه این میزان افزایش داشته باشیم انتظار می رود در پایان سال جاری نرخ نقدینگی کشور حدود ۲۸ درصد افزایش بیابد و رقم عجیبی را تجربه کند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد دکتر احسان قمری استاد و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص رشد نقدینگی و عوامل تاثیر گذار بر این روند براساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی گفت: برای بررسی هر چه بهتر دلایل رشد نقدینگی منتشر شده از سوی بانک مرکزی تا پایان آبان ماه سال جاری، آمار نقدینگی سال های گذشته را باید مورد بررسی کارشناسی قرار داد تا عوامل تاثیر گذار بر رشد نقدینگی قابلیت بررسی کارشناسانه را داشته باشند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: آمارهای منتشر شده و اعلامیه های بانک مرکزی در خصوص رشد نقدینگی حاکی از آن است که نقدینگی در سال ۱۳۹۷ برابر با ۱۸۸۲ همت، در سال ۹۸ با رشد ۳۱.۳ به ۲۴۷۲همت رسیده است و در سال ۹۹ با رشد ۴۰ درصدی به ۳۴۷۶ همت ثبت شده است. نکته بسیار جالب و اثرگذار این است که بخشی از نقدینگی که در سال ۱۴۰۰ دردولت دوازدهم و سیزدهم اتفاق افتاده روند کاهشی داشته اما این روند به گونه ای نیست که آنچنان قابل تامل باشد یا در اقتصاد کشور تاثیر چشمگیری به جا بگذارد.

احسان قمری در این باره توضیح داد: لازم به ذکر است که نقدینگی در سال ۱۴۰۰ به ۴۸۳۲ همت رسید یعنی نسبت به سال ۹۹ نزدیک به ۳۹ درصد رشد داشته است. آمارهای منتشر شده تا سال ۱۴۰۰ بیانگر این موضوع است که نقدینگی کشور در طول سال های گذشته همواره در هر سال بیشتر از ۳۰ درصد افزایش داشته، لذا با صراحت می توان گفت وعده رئیس کل سابق بانک مرکزی مبنی براین موضوع که رشد نقدینگی را به کمتر از ۳۰ درصد و یا ۲۰ درصد می رسانیم محقق نشده است.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: رشد نقدینگی سال ۱۴۰۱ موید این موضوع است که ماهانه رقم قابل توجهی بر نقدینگی کشور افزوده شده به طوری که با بررسی رشد نقطه به نقطه ماه های گذشته رقم های بسیار بالا بیانگر آن است نقدینگی در شهریور ماه به ۵۵۹۴همت رسیده است.

وی در این باره تصریح کرد: به این معنا که رشد نقدینگی در شهریور نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷.۵ درصد رشد داشته است اما این وضعیت درماه های قبل نیز بسان سابق برقرار بوده به طوری که در فروردین رشد نقطه به نقطه نقدینگی ۳۸.۲ بوده و در شهریور به ۳۷.۵ رسیده است

احسان قمری خاطر نشان شد: در آبان ماه نسبت به ماه قبل ۱.۲ واحد پایه پولی کاهش یافته اما نقدینگی کشور در آبان ماه نسبت به ماه قبل ۳/۲ درصد افزایش یافته است. به بیان بهتر با وضعیت نرخ نقدینگی موجود می توان گفت نقدینگی ماهیانه نزدیک به ۳/۲ درصد افزایش یافته است. اگر این عدد، نرخ میانگین در نظر گرفته شود و هر ماه این میزان افزایش داشته باشیم انتظار می رود در پایان سال جاری نرخ نقدینگی کشور حدود ۲۸ درصد افزایش بیابد و رقم عجیبی را تجربه کند.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی توضیح داد: براساس آمارهای منتشر شده و تحلیل های ارائه شده از سوی وزارت دارایی و بانک مرکزی دولت نمی توان گفت دولت و بانک مرکزی توفیقی در خصوص کاهش رشد نقدینگی داشته است، ضمن اینکه اعدادی که در وضعیت سیستم اقتصادی دیده می شود سهم واقعی پول در نقدینگی بیش از مقداری است که استنباط می کنیم.

دکتر احسان قمری بیان داشت: وقتی انتظارات تورمی در اقتصاد بالا می رود قطع به یقین مباحث پولی،نقدینگی، پایه پولی و تغییر متغیرهای پولی روی تورم تخلیه می شود، بنابراین وقتی به وضعیت واقعی اقتصاد و رشدهای حقیقی اقتصاد نگاه می کنیم درمی یابیم مهمترین مشکلی که در بحث نقدینگی وپایه پولی داریم که باعث ایجاد مشکلات تورمی می شود موضوع ناترازی بانکهاست.

تحلیلگر مسائل اقتصادی در این باره تصریح کرد: این وضعیت مانع از اثرگذاری سیاست افزایش نرخ بهره بانک مرکزی بر کاهش تورم شده است در نتیجه تا زمانی که بانکهای کشور ناترازی داشته باشند شاهد کنترل نرخ تورم و مهار قیمت ها نخواهیم بود. علی رغم های تلاش های صورت گرفته توسط دولتمردان و فعالان اقتصادی با صراحت می توان گفت مهمترین معضلی که باعث شده سیاست های بانک مرکزی به هدف مورد نظر اصابت نکند ناترازی بانکهاست، چرا که ناترازی بانکها باعث خلق پول و افزایش نقدینگی ایجاد می شود.

دکتر احسان قمری گفت: وقتی نرخ بهره بانکی افزایش می یابد اما نرخ بهره تکافوی جبران تورم موجود را نمی دهد با وجود افزایش نرخ بهره با توجه به ایجاد انتظارات تورمی چون میزان تورم بیشتر از نرخ بهره است همچنان نقدینگی رشد می کند لذا با وجود سیاست های اتخاذ شده، باز هم نسبت پول به شبه پول در اقتصاد ایران بالاست، روندی که بیانگر آن است سیاستهای دولت و بانک مرکزی در راستای کنترل تورم اجرایی وعملیاتی نمی شود.

۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۹
کد خبر: 39748

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha