خیز پایه پولی در سال ۱۴۰۱؟ + جدول و نمودار

حجم پایه پولی در خرداد امسال به ۶۱۱ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان رسیده و ۱.۳ درصد رشد پیدا کرد. در حالی که میزان نقدینگی در این مقطع افتی ۰.۲ واحد درصدی را نسبت به ماه قبل ثبت کرده بود. روند ناهمسان نقدینگی و پایه پولی در نهایت منجر به آن شد که ضریب فزاینده به کمتر از ۸ واحد تنزل پیدا کند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکو ایران، روند پایه پولی در ایران مسیری صعودی داشته و نسبت به ماه قبل در حدود ۱.۳ درصد رشد داشته است.

بانک مرکزی سرانجام پس از سه ماه وضعیت متغیر پایه پولی را در اولین ماه امسال مشخص کرده که افزایش سرعت سالانه این شاخص در اولین ماه سال ۱۴۰۱ بوده است.

پایه پولی

وضعیت پایه پولی در فروردین ۱۴۰۱

میزان پایه پولی در فروردین ماه امسال با ۱.۳ درصد رشد نسبت به ماه قبل خود برابر با ۶۱۱ هزار و ۷۸۰ میلیارد به ثبت رسید این افزایش به لحاظ مقداری معادل با ۷ هزار و ۸۱۰ میلیارد تومان بوده است.

این در حالی بود که وضعیت رشد ماهانه پایه پولی در اسفندماه سال گذشته برابر با ۴ درصد ثبت شده و به سنت هر ساله رکورد دار ۱۲ ماه منتهی به پایان سال شده بود.

بنابراین بررسی رشد ماهانه متغیر تورم ساز کشوری نشان می دهد نسبت به ماه قبل رشد ماهانه پایه پولی با ۲.۵ واحد درصد کاهش مواجه شده وکمترین میزان را در ۴ ماه منتهی به فروردین امسال داشته است. اتفاقی که تقریبا در شروع هر سال پس از رشد بالای اسفند ماه به وقوع می پیوندد. به این معنا که با رشد بالای پایه پولی در پایان هر سال در ماه آغازین سال بعد افزایش کمتری در متغیر پایه پولی به ثبت می رسد.

این در حالی است که البته هنوز رشد نقطه ای این شاخص در ابتدای امسال سطح بالایی را ثبت کرده است.

طبق داده های بانک مرکزی در نخستین مقطع سی روزه سال ۱۴۰۱، پایه پولی در کشور برابر با ۱۴۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نسبت به سال گذشته خود رشد داشته است.

این افزایش به لحاظ درصدی معادل با ۳۱.۵ درصد بوده که تقریبا با رشد نقطه ای اسفند ۱۴۰۰ برابر بوده است.

در ادامه رشد نقدینگی که تا ماه دوم سال جاری از سوی بانک مرکزی اعلام شده پس از افت ۰.۲ درصدی در اردیبهشت ماه امسال مسیری صعودی را اتخاذ کرده است.

پایه پولی

رشد ۲.۳ درصدی نقدینگی در اردیبهشت ۱۴۰۱

حجم شاخص نقدینگی در ابتدای امسال برابر با ۴ هزار و ۸۲۳ هزار میلیارد تومان بوده و نسبت به ماه قبل ۰.۲ واحد درصد کاهش پیدا کرده است.

حاصل تقسیم نقدینگی به متغیر پایه پولی معادل با ضریب فزاینده نام دارد که به نوعی قدرت خلق پول هر واحد پایه پولی را در هر مقطع محاسبه می کند. این رقم که در پایان سال گذشته به ۸ واحد رسیده بود با ۰.۲ واحددرصد کاهش واجه شده و به ۷.۸ تنزل پیدا کرد.

پس از کاهش نقدینگی در فروردین اما، در ماه بعد این رقم ۲.۳ درصد رشد پیدا کرده و به ۴ هزار و ۹۳۴ هزار میلیارد تومان رسید.

بررسی رشد نقطه ای این شاخص نشان می دهد میزان نقدینگی در ایران هزار و ۳۳۳ هزار میلیارد تومان نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده و رشدی ۳۷ درصدی را در این مدت به ثبت رسانده است.

درنهایت بررسی وضعیت رشد نقطه ای متغیرهای تورم ساز نشان می دهد حجم پایه پولی که نسبت به سال قبل در حال کاهش بوده اکنون از روند نزولی آن کاسته شده و تقریبا ثابت مانده است. این در حالی است که رشد نقطه ای نقدینگی همچنان مسیری نزولی داشته است. 

پایه پولی

۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۰
کد خبر: 30058

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha