فرصت تاریخی رمزارزها برای ایران

«رشد کاربران ایرانی دنیای رمزارزها در سال‌های اخیر، بیشتر از متوسط رشد جهانی است» این آماری است که معاون توسعه کسب‌وکار نوبیتکس در رویداد فیناپ ارائه داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد وحید شامخی رمزارزها را یک فرصت تاریخی برای ایران توصیف کرد و با استناد به آمارهای به دست آمده از نوبیتکس به عنوان پرچمدار بازار رمزارز در ایران، توضیح داد: «سهم زنان از کاربران رمزارز در ایران رو به افزایش است و در سالجاری میلادی به ۲۳ درصد رسیده است.»

به گفته وحید شامخی در حال حاضر از همه استان‌های کشور کاربر رمزارز وجود دارد و حتی سهم کاربران با نسبت جمعیتی هر استان در کشور تطابق نسبی دارد. به گفته او کاربران رمزارزها در ایران به چهارگروه کلی قابل دسته‌بندی هستند. گروه اول هولدرها هستند که با هدف حفظ ارزش پول و سرمایه‌گذاری وارد این حوزه شدند، بیشتر در بازه سنی ۳۱ تا ۴۰ سال هستند و به طور میانگین بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان در ماه برای زندگی‌شان هزینه می‌کنند. گروه دوم تریدرها هستند که با هدف بهره‌مندی از نوسانات بازار وارد این حوزه شدند. این گروه از کاربران شرایط مشابهی با گروه اول دارند. در بازه سنی ۳۱ تا ۴۰ هستند، به طور عمده مدرک کارشناسی دارند و به ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان هزینه زندگی‌شان است. گروه سوم با اهداف عملیاتی مثل پرداخت، خرید و جابه‌جایی پول، با این حوزه سرو کار دارند که در سطح بالاتری از هزینه‌های زندگی قرار دارند (بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان) و از دو گروه قبلی جوان‌تر هستند. دسته آخر را هم می‌توانیم گروهی بدانیم که صرفا از روی کنجکاوی یا سرگرمی در این حوزه دستی بر آتش دارند و به طور میانگین در دسته ۴۱ تا ۵۰ ساله‌ها جای می‌گیرند.

وحید شامخی در نوزدهمین رویداد فیناپ گریزی هم به وضعیت رمزارزها در مابقی کشورهای جهان زد. او با اشاره به تجربه ناخوشایند کاربران از نظام مالی متمرکز افزود: «جهان در حال تجربه تغییرات بنیادینی با ظهور پدیده بلاکچین، رمزارزها و وب ۳ است. اتفاقی که به طور معمول هر ۱۵ سال یکبار رخ می‌دهد.» معاون توسعه کسب‌وکار نوبیتکس گفت: «در حال حاضر تعداد کاربران رمزارز در جهان ۶۰۰ میلیون نفر است و پیش‌بینی می‌شود تا پنج سال آینده این تعداد به یک میلیارد نفر برسد.» شامخی با اشاره به محبوبیت رمزارزها در بین افراد تحصیلکرده توضیح داد: «۷۱ درصد کاربران این حوزه دارای مدرک بالاتر از کارشناسی هستند، به طور میانگین ۲۵ هزار دلار در سال درآمد دارند و ۳۷ درصد آن‌ها کمتر از ۳۴ سال سن دارند. همچنین ۶۳ درصد این افراد مرد هستند و ۳۷ درصد زن.»

وحید شامخی در بخش دیگری از ارائه خود با استناد به آمارهای بین‌المللی توضیح داد کشورهای مثل هند، نیجریه، ویتنام و آمریکا از نظر پذیرش رمزارز پیشتاز هستند و ایران هم در این آمارها در رتبه ۲۸ قرار گرفته است. او با ارائه آمارهایی از کشور ترکیه گفت از هر ۵ شهروند ترکیه‌ای، دو نفر رمزارز دارند و طی سه سال گذشته نرخ پذیرش رمزارز در این کشور از ۱۶ درصد به ۴۰ درصد رسیده است.

گفتنی است نوزدهمین رویداد فیناپ با موضوع رمزارز، پنجشنبه ۱۶ آذر ماه در تهران برگزار شد.

۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
کد خبر: 50008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha