خبر بد برای معامله گران ایرانی در کوکوین / احراز هویت اجباری شد حساب خودتان را خالی کنید

انجام احراز هویت در صرافی ارز دیجیتال کوکوین از ۲۴ تیرماه اجباری خواهد شد. از آنجایی که امکان احراز هویت با مدارک شناسایی ایرانی در کوکوین وجود ندارد، کاربران ناچارند گزینه دیگری را برای معاملات خود انتخاب کنند؛ اما چه گزینه‌هایی در حال حاضر موجود است و هرکدام چه ریسک‌هایی دارند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد و به نقل از ارزدیجیتال روز گذشته صرافی کوکوین که میزبان تعداد قابل‌توجهی معامله‌گر ایرانی است، به‌طور رسمی اعلام کرد که احراز هویت برای تمام کاربران این پلتفرم از تاریخ ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) الزامی خواهد شد؛ تجربه‌ای مشابه الزامی‌شدن احراز هویت در بایننس در سال ۲۰۲۱ که باعث مهاجرت دوباره معامله‌گران ایرانی به پلتفرم‌های بدون الزام احراز هویت می‌شود.

ایران در فهرست کشورهایی قرار دارد که کوکوین از ارائه خدمات به آنها خودداری می‌کند و مدارک شناسایی مرتبط با کشور ما در این صرافی پذیرفته نمی‌شود. استفاده از مدارک جعلی یا پاسپورت اجاره‌ای خارجی جهت انجام احراز هویت نیز ریسک‌های بسیار زیادی دارد و تحت هیچ شرایطی از سوی کارشناسان توصیه نمی‌شود.

طبق اعلام کوکوین، پس از ۲۴ تیرماه، کاربرانی که احراز هویت نکرده باشند، تنها می‌توانند دارایی‌های خود را در بازار اسپات فروخته و یا موقعیت‌های معاملاتی خود را در بازارهای فیوچرز و مارجین ببندند. بعد از این تاریخ امکان واریز به کوکوین برای کاربران احراز هویت‌نشده وجود نخواهد داشت، اما امکان برداشت همچنان وجود دارد.

با اینکه امکان برداشت بعد از ۲۴ تیرماه نیز وجود دارد، بهتر است جهت اطمینان تا پیش از این تاریخ موقعیت‌های معاملاتی خود را در کوکوین بسته و دارایی‌های خود را از این صرافی برداشت کنید. همچنین توجه داشته باشید که اگر مدارک معتبر غیرایرانی و شرایط احراز هویت در کوکوین را ندارید، نباید بعد از ۲۴ تیرماه واریزی به آدرس‌های خود در این پلتفرم داشته باشید.

گزینه‌های جایگزین کوکوین

فعالیت معامله‌گران ایرانی در پلتفرم‌های خارجی، همواره ریسک‌های خاص خود را داشته و متأسفانه در طول سال‌های گذشته به‌دلیل بیشترشدن سخت‌گیری‌های پلتفرم‌های بین‌المللی، دسترسی کاربران ایرانی به این صرافی‌ها رفته‌رفته محدودتر شده است.

چهار گزینه اصلی بین معامله‌گران ایرانی کوکوین به‌عنوان جایگزین‌های این پلتفرم مطرح هستند که در بین آنها نام بیتگِت (Bitget)، ام‌ای‌اِکس‌سی (MEXC)، کوینکس (Coinex) و بینگکس (BingX) دیده می‌شود. بیتگت و MEXC در حال حاضر الزامی برای انجام احراز هویت ندارند و می‌توان بدون ارائه مدارک هویتی در آنها فعالیت کرد. کوینکس و بینگکس اما، مشخصاً مدارک هویتی ایرانی را جهت احراز هویت از کاربران خود قبول می‌کنند و به همین خاطر قبل از اجباری‌شدن احراز هویت در کوکوین، بخشی از معامله‌گران ایرانی را به خود جذب کرده بودند.

احراز هویت در کوکوین اجباری شد؛ اقدامات لازم برای معامله‌گران ایرانی و معرفی گزینه‌های جایگزین

فعالیت در بیتگت و MEXC از نظر احراز هویت، شرایطی مشابه به کوکوین در گذشته دارد که در آن الزامی برای احراز هویت وجود نداشت، اما با انجام احراز هویت، برداشت دارایی با مبالغ بیشتر از حد معین‌شده برای ۲۴ ساعت، ممکن می‌شد.

همان طور که گفته شد، کوینکس و بینگکس مشخصاً مدارک ایرانی را جهت انجام احراز هویت از کاربران می‌پذیرند و این در حالی است که ایران در فهرست کشورهای تحریم‌شده دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی آمریکا (OFAC) و همین طور لیست سیاه FATF قرار دارد و ارائه خدمات به این کشور می‌تواند برای هر پتلفرم فعال در بازارهای بین‌المللی به‌نوعی چالش قانونی ایجاد کند.

برای مثال، بینگکس در بخش مقررات وب‌سایت خود کاملاً روشن گفته است که به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌کند. بنابراین، احراز هویت معامله‌گران ایرانی که در این پلتفرم صورت می‌گیرد نقض مقررات داخلی خودِ بینگکس بوده و کاملاً متناقض با چیزی است که از طرف تیم صرافی اعلام شده است.

احراز هویت در کوکوین اجباری شد؛ اقدامات لازم برای معامله‌گران ایرانی و معرفی گزینه‌های جایگزین

بخش مربوط به کشورهای منع‌شده از دریافت خدمات در صرافی بینگکس.

باتوجه به ریسک‌هایی که در مورد شکل فعالیت نامتعارف کوینکس و بینگکس وجود دارد، بخشی از کاربران ترجیح می‌دهند از گزینه‌هایی استفاده کنند که با دریافت مدارک هویتی ایرانی مقررات تحریمی را دور نمی‌زنند، اما در عین حال فعلاً الزامی برای انجام احراز هویت ندارند.

فعالیت در صرافی‌های بیتگت و MEXC که احراز هویت اجباری و همین طور شرایط نامتعارف کوینکس و بینگکس را در برخورد با کاربران ایرانی ندارند، همچنان و مانند شرایط کوکوین در گذشته با ریسک‌های خاص خود همراه است و اصلاً بعید نیست که این صرافی‌ها نیز پس از مدتی احراز هویت در پلتفرم خود را برای تمام کاربرها اجباری کنند. همچنین لازم است توجه داشته باشید که فعالیت در این دو صرافی نیز باید با استفاده از ابزارهای تغییر آی‌پی (IP) مثل وی‌پی‌ان (VPN) و با ملاحظات امنیتی انجام شود.

در مجموع می‌توان گفت کاربران ایرانی ناچارند مانند گذشته، بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنند و اساساً انتخاب خارجی مطمئنی برای یک تریدر ایرانی باقی نمانده است.

۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
کد خبر: 44394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha