داعش از نظر نظامی شکست خورد اما از نظر حضور و بروز نه/ داعش یک تفکر خبیثانه است/اگر سردار سلیمانی وارد عمل نمی شد بغداد را تصرف کرده بودند/خشکاندن ریشه یک جریان تکفیری یک اقدام استراتژیک است

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی گفت: اگر مبارزه سردار سلیمانی برای حفظ امنیت ملی و منافع ایران نبود قطعا باید در تهران با داعش می جنگیدیم پس نباید فکر کنیم هدف سردار سلیمانی در مبارزه با داعش فقط کمک به مردم عراق یا سوریه بوده، بلکه اصل مهم حفظ امنیت ایران عزیز بود.

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حسن بهشتی پور کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص موضوع داعش و انتخاب مبارزه قاطعانه با این گروه تروریستی از سوی جمهوری اسلامی ایران در خصوص این موضوع که آیا داعش ساخته دست آمریکاست و آمریکا از وجود داعش در منطقه چه منافعی کسب کرد گفت: در این موضوع که داعش ساخته دست آمریکا باشد همچنان اطلاعات و فکت های دقیقی مطرح نشده ضمن اینکه در حال حاضر نیز همچنان متاسفانه داعش به صورت کامل نابود نشده است بلکه در آن مقطع که سردار سلیمانی از پایان داعش سخن گفتند وی بحث شکست نظامی داعش را عنوان کردند چون داعش از نظر نظامی شکست خورد اما از نظر حضور و بروز نه، چرا که داعش یک تفکر خبیثانه است که همچنان در منطقه قربانی می گیرد مثل بمب گذاری های متعدد در افغانستان و برخی تحرک ها در سوریه و عراق.

وی در این باره توضیح داد: متاسفانه داعش همچنان ریشه کن نشده چون داعش یک ایده و تفکر خبیثانه است که در جای جای دنیا از شمال آفریقا تا شرق آسیا و خاورمیانه حضور دارد. اینکه سردار سلیمانی درآن مقطع زمانی به این موضوع اشاره کردند که داعش شکست خورده اشاره ایشان به بعد شکست نظامی داعش در عراق و سوریه بود چرا که داعش در طی سال های اخیر در افغانستان و آسیای مرکزی جنایت های متعددی مرتکب شد، در ایران نیز با حمله به مجلس شورای اسلامی و حرم حضرت احمد بن موسی دیدیم که تفکر داعش از بین نرفته است.

حسن بهشتی پور کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین الملل در این خصوص که آیا آمریکا خالق داعش است گفت: در این باره واقعیت باید گفته شود چون اینکه آمریکا داعش را ایجاد کرده با این موضوع که اتفاقا آمریکا از وجود داعش بهره مند شد مساله تفاوت دارد چون براساس فکت های واقعی باید گفت آمریکا خالق داعش است نه حدس و گمان؛ به این دلیل که داعش عراق متفاوت از سوریه است.

وی در این خصوص خاطر نشان کرد: داعش عراق مجموعه باقیمانده از نیروهای بعثی است که بعد از اضمحلال ارتش عراق توسط آقای صوره الدوری نفر دوم عراق سازماندهی شد بنابراین باید در این موضوع صادقانه سخن گفت چرا که آقای الدوری با آمریکایی ها همکاری نداشته است. صوره الدوری بعد از نابودی صدام و رژیم بعث در قطر، اردن و برخی کشورها با فعالیت های متمرکزی توانست مجموعه نیروهای داعش که بعدا دولت اسلامی عراق و شام نام گرفتند را پایه گذاری کند. در واقع داعشی که در عراق به وجود آمد از پس مانده های حزب بعث و جداشدگان از ارتش عراق بود اما در سوریه مجموعه نیروهای منسوب به اخوانی ها بودند که علیه حافظ اسد که سال ها پیش جنگیده و سرکوب شده بودند بار دیگر سازماندهی شدند و توانستد با داعش عراق هماهنگ و همراه شوند بنابراین در وهله اول هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه آمریکا خالق داعش بوده وجود ندارد اما اینکه آمریکا به نفع خود از عملکرد و مجموعه فعالیت های داعش بهره برداری کرده همچنان که انگلیس بهره برداری کرد بلکه حرف بسیار است.

وی در ادامه گفت: با اینکه گفته می شود خانم کلینتون در خاطرات خود بر ایجاد داعش توسط آمریکا تاکید کرده دروغ محض است چرا که حتی یک کلمه در این موضوع در ترجمه فارسی کتاب خانم کلینتون که انتشارات سروش آن را چاپ کرده نیست. لازم به ذکر است ایجاد داعش متفاوت از القاعده است چون در دورانی که اعراب افغان با شوروی سابق مبارزه می کردند آمریکایی ها اعراب افغان که بعضا از مصر آمده بودند مثل ایمان الظواهری مثل بن لادن و حسن بن هاج از سایر کشورهای عربی را ساماندهی کردند اینجا خود آمریکایی ها معترف هستند که آنها گروه القاعده را علیه شوروی ایجاد کردند اما چون تا کنون مدرکی دال بر این موضوع که آمریکا خالق داعش است در دست نیست صد درصد در این موضوع نمی توان سخن گفت.

حسن بهشتی پور کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی یادآور شد: آقای ترامپ در مناظره با جان کری می گوید ما باعث و بانی به وجود آمدن داعش شدیم چون از یک حکومت سکولار یعنی بشار اسد در مقابل یک تفکر تند تروریستی حمایت کردیم اینجا ترامپ نمی گوید ما داعش را سازماندهی کردیم بلکه می گوید عدم حمایت ما از دولت آقای بشار اسد منجر به روی کار آمدن داعش شد اما در این موضوع شکی نیست که وجود داعش عوایدی برای امریکا داشت و از آن بهره برداری کرد چرا که قدرتهای مسلط همیشه از این موارد به نفع خود بهره برداری می کنند همانطور که از صدام علیه ما بهره برداری کردند.

وی خاطر نشان کرد: واقعیت این است آمریکا و اسرائیل از عملکرد صدام در تجاوز به کشور همسایه ایران یا کویت خشنود شدند اما به این معنا نیست که صدام طرفدار امریکا یا نوکر امریکا بود. این موضوع را با چند مثال می توان ارزیابی کرد با توجه به اینکه سقوط صدام در عراق به نفع ایران بود آیا می توان گفت ایران در سرنگونی با صدام متحد آمریکا بوده است؟ خیر یا سقوط طالبان در افغانستان در سال ۲۰۰۱ که صد درصد به نفع ما بود آیا می توان گفت ایران در شکست طالبان همپیمان آمریکا بوده، پاسخ منفی است بنابراین صرف اینکه یک کشوری از موضوعی بهره برداری می کند دال بر اینکه حتما آن کشور پشت ماجراست، نیست بلکه می تواند یکی از قرائن باشد به شرطی که سایر شواهد هم در این موضوع لحاظ شود.

حسن بهشتی پور کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل معتقد است: صوره الدوری بازماندگان ارتش و حزب بعث عراق را علیه دولت قانونی عراق به کارگرفت علی رغم اینکه تا موصل پیشروی کردند حتی قصد اشغال عراق را داشتند که اگر سردار سلیمانی وارد عمل نمی شد بغداد را تصرف کرده بودند. از سوی دیگر آمریکا در سوریه از کردهایی که علیه بشار اسد بود رسما و علنا حمایت می کرد در حال حاضر نیز آمریکایی ها منابع نفت سوریه را غارت می کنند بنابراین اگر ایران در آن مقطع زمانی خاص و مهم برای برخورد با سوریه و عراق تصمیم استراتژیکی اتخاذ نمی کرد قطعا امروز وضعیت منطقه غیر قابل تصور بود چرا که در آن دوره داعش تا بیست کیلومتری مرزهای ما رسید پس تصمیم ما استراتژیک بود.

وی خاطر نشان کرد: اگر مبارزه سردار سلیمانی برای حفظ امنیت ملی و منافع ایران نبود قطعا باید در تهران با داعش می جنگیدیم پس نباید فکر کنیم هدف سردار سلیمانی در مبارزه با داعش فقط کمک به مردم عراق یا سوریه بوده، بلکه اصل مهم حفظ امنیت ایران عزیز بود.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در پاسخ به برخی شبهه ها در خصوص برخی تحرک های داعش گفت: برخی می گویند داعش همچنان حیات دارد و با حمله به حرم شاهچراغ نشان داد که بعضا عملیات هایی را صورت می دهد پس وجود ما در منطقه برای مبارزه با داعش چه فایده ای داشت؟ در پاسخ به این افراد باید گفت اگر علیه داعش مبارزه نمی کردیم داعش می توانست به صورت وسیعی نیرو جذب کند و ایران را ناامن کند یعنی دفعات حملات به کرات صورت می گرفت، بنابراین اینکه کشوری تصمیم بگیرد برای امنیت خود ریشه یک جریان تکفیری را در جای دیگری بیرون کشور بخشکاند یک اقدام استراتژیک و راهبردی به شمار می رود که بسیار حائز اهمیت است.

وی در این باره تصریح نمود: مطمئنا داعش در عملیات هایی مانند فاجعه تروریستی شاهچراغ از باگ های امنیتی برای ضربه زدن استفاده می کند اما اقدامات داعش وسیع نیست چرا که اگر اقدامات قهرمانانه سردارسلیمانی علیه داعش صورت نمی گرفت بارها و بارها شاهد تکرار فجایعی از سوی داعش در ایران بودیم.

۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵
کد خبر: 49311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha