اگر اقتصاد ایران رشد داشته چرا وضعیت معیشت و اقتصاد ضعیف است؟ / زمانی رشد اقتصادی قابل باور است که ملموس باشد/آمارهای بانک جهانی درباره اقتصاد ایران صرفا روی کاغذ می آید اما عملیاتی نیست

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه گفت: در داخل اما این سوال مطرح می شود که اگر اقتصاد ایران رشد داشته چرا وضعیت معیشت و اقتصاد ضعیف است؟ در پاسخ این پرسش باید گفته شود که آمارهای بانک جهانی درباره اقتصاد ایران صرفا روی کاغذ می آید اما عملیاتی نیست.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد فردین آقا بزرگی کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه در گفت وگو با رادار اقتصاد در خصوص پیش بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ گفت: به نظر می آید آمارهای اعلام شده از سوی بانک جهانی در خصوص رشد اقتصاد ایران درسال ۲۰۲۳ ناشی از بالا رفتن عرضه و فروش نفت است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه رفرنس سازمان های بین المللی مثل صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی از آمارهایی است که اصولا دولتهای ایرانی منتشر می کنند مثل افزایش فروش نفت و صادرات ۲ میلیون بشکه نفت در روز این آمارها بدین جهت اعلام شده است.

فردین آقا بزرگی کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه و فعال اقتصادی تصریح نمود: مساله حائز اهمیتی که رسانه های دولتی بدان نمی پردازند این موضوع است که آیا منابع ارزی حاصل از صادرات و فروش نفت به کشورهای مقصد مثل چین یا هند به سرعت به دست ما می رسد یا اینکه مشخص نیست در چه زمانی و طی چه فرآیندی ایران از آن بهره مند شود.

وی در این باره معتقد است: به دلیل تحریم های دلاری و بانکی و اقتصادی پذیرش آمارهای اعلام شده از رشد اقتصاد ایران درست نیست، یعنی نباید در دام اشتباهات آماری بیفتیم و گمان کنیم با آمار سازی رشد اقتصادی ایجاد می شود چون به صورت حقیقی این میزان رشد اقتصادی ایجاد نشده است.

وی یادآور شد:، یعنی مساله مهم این است که سرمایه در گردش ارزی کشور به این موضوع منتهی شود که منابع ارزی به سرعت در دسترس ایران قرار بگیرد.

فردین آقا بزرگی فعال اقتصادی یادآور شد: آمارهای بدون پول، آمارهایی از فروش نفت و صادرات به کشورهای مقصد مثل چین و هند که مشخص نیست منابع ارزی چه زمانی وصول می شود و اصلا مشخص نیست نفت و سایر محصولات صادراتی با چه نرخی فروخته می شود قابل تایید نیستند و موید رشد اقتصادی نمی باشند.

وی در این باره گفت: وقتی چندین درصد زیر قیمت بازارهای جهانی به چین نفت می فروشیم و تخفیف های بزرگی می دهیم و بیش از ۴۰ درصد به چین تخفیف می دهیم نمی توان گفت درآمد قابل توجهی کسب کرده ایم یا اینکه درآمد مورد اشاره به سرعت وصول و به تامین و توسعه زیر ساخت های مولد کشور تخصیص می یابد.
این فعال اقتصادی توضیح داد: به عنوان مثال بانک جهانی قیمت هر بشکه نفت برنت را ۹۰ دلار حساب می کند، لذا وقتی ایران عنوان می کند روزانه ۲ میلیون بشکه نفت صادر می کند فرض رشد اقتصادی درست است اما وضعیت درایران متفاوت است و کمتر کسی به این آمار باور دارد.

فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه افزود: در داخل اما این سوال مطرح می شود که اگر اقتصاد ایران رشد داشته چرا وضعیت معیشت و اقتصاد ضعیف است؟ در پاسخ این پرسش باید گفته شود که آمارهای بانک جهانی درباره اقتصاد ایران صرفا روی کاغذ می آید اما عملیاتی نیست.

آقا بزرگی در پایان گفت و گو تصریح نمود:عملیاتی بودن یعنی ضمن بستن قرار داد بلند مدت با چین و تخفیف کمی به سهولت بتوانیم ارز حاصل از فروش نفت را وارد کشور کنیم در حالی که وارد کردن ارز سهل و ساده نیست، همچنین بخشی از این مبالغ صرف واردات کالای مورد نیاز ایران می شود به این خاطر اثرات فروش نفت و آمارهای رشد اقتصادی که دولت ارائه می دهد از نظر اقتصادی و در بهبود معیشت جامعه ملموس و واقعی نیست.

۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 48262

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha