چرا عواید رشد اقتصادی در سفره مردم احساس نمی شود؟/ صادرات غیر نفتی در طرف تولید در اقتصاد گشایشی ایجاد نمی کند/ظرفیت های اشتغال و تولید در بخش نفت ثابت است

استاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: صادرات غیر نفتی در طرف تولید در اقتصاد گشایشی ایجاد نمی کند که بتواند فشارهای تورمی ناشی از افزایش درآمد را بگیرد به این خاطر نمی توان انتظار داشت عواید رشد اقتصادی به صورت مطلوب در سفره و سبد معیشتی مردم بنشیند و آثاری از خود به جا بگذارد.رشد اقتصادی که حاصل فروش نفت باشد و بخش تولید غیر نفتی رشد نکرده باشد زمینه را برای افزایش حجم نقدینگی فراهم می کند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد محمد طاهر احمدی شادمهری دانشیار گروه اقتصاد دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص پیش بینی بانک جهانی در خصوص رشد اقتصاد ایران و عوامل تاثیر گذار بر رشد اقتصاد ایران بنا بر پیش بینی بانک جهانی گفت: با اینکه بانک جهانی پیش بینی مثبتی از اقتصاد ایران ارائه داده و در جدیدترین گزارش خود از وضعیت اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا رشد ۱.۹ درصدی را برای اقتصاد این منطقه در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرده و رشد ۴.۱ درصدی را برای اقتصاد ایران در سال جاری پیش‌بینی کرده که بیش از ۲ برابر متوسط منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به شمار می رود و اینکه در بخش دیگری از گزارش بانک جهانی درباره ایران آمده است که تراز حساب‌های جاری ایران در سال ۲۰۲۳ معادل ۴.۸ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود اما در وهله اول باید به این موضوع بپردازیم که رشد اقتصادی پیش‌بینی شده ناشی از رشد در کدام بخش های تاثیر گذار در اقتصاد بخصوص حوزه فعالیت های مولد است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: رشد اقتصاد ایران که بانک جهانی از آن سخن گفته و پرده برداشته به احتمال بسیار زیاد مرتبط با رشد کل اقتصاد است که البته با احتساب بخش نفت است چرا که آمارها موید افزایش صادرات نفت ایران است.

محمد طاهر احمدی کارشناس اقتصادی یادآور شد: آمارهای منتشر شده توسط دولت طی ماه های گذشته موید این موضوع است که فروش نفت ایران نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، یعنی جنگ روسیه و اوکراین منجر به افزایش صادرات نفت ایران شده به گونه ای که سه برابر بیشتر از قبل نفت صادر می شود.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: آمارها از این موضوع حکایت می کنند که در مقطع فعلی ایران روزانه بیش از ۲ میلیون بشکه نفت در روز صادرمی کند، بنابراین بخشی از رشد اقتصاد ایران و افزایش درآمد زایی ایران از جمله مهمترین دلایل رشد اقتصادی مورد نظر بانک جهانی در ایران به شمار می رود.

محمد طاهر احمدی کارشناس اقتصادی معتقد است: به غیر از رشد ناشی از میزان صادرات و تغییرات قیمت نفت اتفاق خاصی در عرصه سیاسی یا اقتصادی رخ نداده که بتوان رشد اقتصاد ایران را ناشی از آن دانست. در این موضوع تردیدی نیست که رشد اقتصاد ایران از افزایش صادرات غیر نفتی یا تولید غیر نفتی نیست، یعنی رشدی در بخش صنعت یا بخش کشاورزی نداشته ایم که از این موضوع خرسند باشیم که اقتصاد ایران به دلیل رشد بخش مولد رشدهای قابل توجهی را به خود دیده و ثبت کرده است.

محمد طاهر احمدی در این باره خاطر نشان کرد: به این دلیل رشد اقتصادی اعلام شده یا پیش بینی شده اثرات خود را در اقتصاد یا در حوزه رشد مشاغل نشان نداده چرا که ظرفیت های اشتغال و تولید در بخش نفت ثابت است بنابراین به افزایش رشد آمارهای اشتغالزایی و به تبع آن رفاه جامعه کمک شایان توجهی نمی کند.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در ادامه بحث تصریح نمود: رشد اقتصادی که حاصل فروش نفت باشد و بخش تولید غیر نفتی رشد نکرده باشد زمینه را برای افزایش حجم نقدینگی فراهم می کند چرا که با تزریق درآمدهای نفتی از سوی دولت به اقتصاد و به تبع آن بالا رفتن حجم نقدینگی تورم افزایش می یابد و معیشت مردم باز هم تحت فشار جدیدی قرار می گیرد.

محمد طاهر احمدی در پایان گفت وگو خاطر نشان کرد: متاسفانه صادرات غیر نفتی در طرف تولید در اقتصاد گشایشی ایجاد نمی کند که بتواند فشارهای تورمی ناشی از افزایش درآمد را بگیرد به این خاطر نمی توان انتظار داشت عواید رشد اقتصادی به صورت مطلوب در سفره و سبد معیشتی مردم بنشیند و آثاری از خود به جا بگذارد.

۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
کد خبر: 48082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha