عقبگرد دلار به کانال ۵۰ هزارتومانی/ خبرسازی‌های دروغ نتیجه نداد

با اخبار جدید آزادسازی منابع ارزی و آرام شدن جو بازار، دلار آزاد به روند کاهشی خود ادامه داد و وارد کانال ۵۰ هزار تومانی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد مشاهدات میدانی خبرنگار ایبنا نشان می‌دهد که دلار در کف بازار ارز و محدوده منوچهری و خیابان فردوسی تهران با قیمت ۵۰۵۰۰ تومان هم خریدار ندارد و معامله گران بیشتر تمایل به فروش دارند.

دلار در کانال‌های تلگرامی هم به کانال ۵۰ هزار تومانی سقوط کرده است و شاهد ادامه روند کاهشی نرخ دلار غیررسمی هستیم.

سقوط دلار آزاد به کانال ۵۰ هزارتومانی/ خبرسازی‌ها سوخت

تحلیل یکی از معامله‌گران که همیشه در یک جای مشخص به خرید و فروش غیررسمی دلار مشغول است، این بود که مال‌داران و سرمایه‌داران با شروع جنگ فلسطین و زلزله هرات و هیجانی که در چند روز اتفاق افتاد نوسان خوبی گرفتند و حسابی پول به جیب زدند! درحالی که به دلیل وضعیت سیاسی داخلی و خارجی و آزادسازی ۶ میلیارد کره و ۱۰ میلیارد عراق قدرت بانک مرکزی بیشتر می‌شود و در بازار ورود می‌کند که باعث ریزش قیمت خواهد شد.

بنظر می‌رسد موج کاهش قیمت‌ها، پس از نوسان‌گیری دلالان آغار شده است. دلالان بازار ارز که به دنبال اخبار منفی بازار ارز می‌گردند تا با القای هیجانات از نوسان نرخ ارز سودسازی کنند. حالا که جو بازار آرام شده عقب نشستند و شاهد کاهش نرخی دلارهایی هستند که در سقف قیمت فروخته‌اند.

در ۶ ماه اول سال نرخ ارز توسط سیاست تثبیت بانک مرکزی، ثبات نسبی داشت و بازار ارز پس از سال‌ها در آرامش به‌سر برد.

بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند با توجه به افزایش درآمدهای ارزی و آزادسازی منابع ارزی، دست بازارساز بیش‌از پیش پر شده و بهتر از قبل می‌تواند بازار ارز را مدیریت کند، بنابراین احتمال اینکه نرخ ارز تا پایان سال در کانال تثبیت شده قبلی (حدود ۴۸ هزار تومان) باقی بماند یا حتی با تداوم گشایش‌های ارزی به کانال‌های پایین‌تر عقب‌نشینی کند، دور از انتظار نیست.

خبرسازی برای بهم زدن بازار

واشنگتن پست اخیرا گزارشی متوهمانه در رابطه با مسدودسازی مجدد ۶ میلیارد دلار آزاد شده ایران در کره‌جنوبی منتشر کرد که آمریکا و قطر توافق کرده‌اند تا منابع ارزی آزادشده ایران در این کشور را دوباره مسدود کنند. بدنبال انتشار این گزارش سودجویان بازار ارز با انتشار گسترده این خبر و جوسازی قصد داشتتد اوضاع بازار ارز را متشنج کنند. این در حالیست که مطلعان نسبت به مسائل سیاسی و روابط بین‌الملل از همان ابتدا بیان کردند که چنین اقداماتی برای آمریکا با هزینه‌های بسیار سنگین همراه خواهد بود و مسدودسازی مجدد دارایی‌های ایران را رد کردند.

پس از انتشار این خبر، نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل ادعای روزنامه آمریکایی واشنگتن پست مبنی بر توافق امریکا با قطر را برای بلوکه کردن ۶ میلیارد دلار ایران رد کرد.

سپس گزارشی از نیویورک تایمز مانند آبی بر روی آتش کوچک جوسازی دلالان عمل کرد. نیویورک تایمز نوشت که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گزارش‌ها درباره توافق آمریکا و قطر برای انسداد مجدد ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در یک بانک قطری را تأیید نکرد.

شایعات مطرح شده شوخی رسانه‌ای است!

محمدرضا فرزین؛ رئیس کل بانک مرکزی ایران روز گذشته (۲۱ مهر ۱۴۰۲) در دیدار با همتای قطری خود در حاشیه اجلاس سالانه صندوق بین‌المللی پول در رابطه با منابع ۶ میلیارد دلاری ایران در قطر اظهارات مهمی را مطرح کرد.

به گفته فرزین؛ منابع ارزی آزاد شده ایران در قطر از طریق سوئیفت و با گشایش‌های LC قابل استفاده است. وی خبر داد که قطر به کلیه تعهدات خود با ایران پایبند است و بر اساس توافق قبلی شروع پرداخت در هفته آینده انجام می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی قطر هم در این دیدار تاکید کرد: شایعات مطرح شده درباره مسدودسازی مجدد ۶ میلیارد دلار ایران طی یکی دو روز گذشته ارزش واقعی ندارد و بیشتر یک شوخی و بازی رسانه‌ای بود.

استحاله بازار ارز با آزادسازی منابع ارزی

بانک مرکزی روز پنجشنبه از در دسترس قرار گرفتن ۱۰ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در عراق خبر داد. چندی قبل هم موانع قضایی برای دسترسی ایران به ۱.۷ میلیارد دلار در لوگزامبورگ برداشته شد و این منابع نیز در اخیتار بانک مرکزی قرار گرفت.

این منابع بعلاوه ۶ میلیارد دلاری که در قطر در دسترس قرار گرفته دست بانک مرکزی را برای مداخله در بازار ارز و تامین ارز مورد نیاز کشور به طور کامل باز می‌کند و فعالان اقتصادی کشور می‌توانند از آرامش بازار ارز تا پایان سال اطمینان خاطر داشته باشند.

تحلیل بسیاری از کاشناسان پولی و ارزی نیز دلالات بر دست برتر بانک مرکزی در بازار ارز دارد. آزادسازی منابع ارزی سد محکمی در برابر شوک‌های ارزی است که در سال‌های اخیر شوک تورمی را برای اقتصاد کشور به همراه داشته است.

با افزایش قدرت بانک مرکزی در بازار ارز، بازارساز می‌تواند به راحتی بر کنترل نرخ در بازار ارز مدیریت داشته باشد و دیگر شاهد افزایش به یکباره نرخ ارز نخواهیم بود. شاید اگر اقدامات بانک مرکزی نبود، خبرهایی که در ماه‌های اخیر به گوش رسید شرایط دیگری را برای بازار ارز رقم می‌زد، اما با اقدامات مثبت بانک مرکزی شاهد آن هستیم که شرایط کاملا تحت مدیریت و کنترل بانک مرکزی است و نرخ‌ها در حال بازگشت به سطح تعادلی هستند.

اجرای سیاست تثبیت اقتصادی و کنترل تورم در کنار اقدامات انجام شده برای مدیریت بازار ارز شرایطی را رقم زده که شاکله بازار ارز را کاملا متحول کرده و شاهد استحاله بازار ارز هستیم. این اقدامات بانک مرکزی را به پایگاه فرماندهی بازار تبدیل کرده است تا بتواند به راحتی با مدیریت بازار ارز پیش‌بینی پذیری اقتصاد را برای فعالان اقتصادی محقق کند.

اهتمام بانک مرکزی در آزادسازی منابع ارزی مسدود شده در کنار اتخاذ سیاست تثبیت اقتصادی شعار مهار تورم و رشد تولید را تحقق‌پذیر کرده است. این پیامی است که شاخص‌های بنیادی اقتصادی کشور از جمله آمار تورم و رشد اقتصادی ماه‌های اخیر بر آن تاکید دارد.

۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
کد خبر: 48053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha