دلار در جست‌وجوی ایستگاه ثبات/آیا عملیات روانی در بازار ارز در مرحله پایانی است؟

در ۴۸ ساعت گذشته همزمان با افزایش سطح ریسک‌ها در منطقه و صورت گرفتن عملیات تنبیهی سپاه پاسداران علیه اسرائیل، جو افزایشی شدیدی در بازار ارز به وجود آمد. بررسی‌ها نشان می‌دهد دلالان فردایی تلاش کردند تا با حداکثر سوءاستفاده از شرایط اقدام به رشد نرخ ارز کنند. اما پس از آغاز رسمی بازار در صبح روز یکشنبه این جنگ روانی در بازار با شکست مواجه شد و نرخ دلار آزاد حدود ۳ هزار تومان نسبت به قیمت بازگشایی بازار اف

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد پس از حمله موشکی جنگنده‌های اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق سناریوهای مختلفی از نحوه پاسخگویی ایران به این حمله مطرح شد. پس از تایید رسمی این پاسخ توسط مقامات کشور سناریوهای مذکور قوت بیشتری گرفت و در نتیجه ریسک‌های سیاسی در بازار افزایش یافت. رشد سطح ریسک‌های سیاسی و نظامی با تحت تاثیر قراردادن انتظارات تورمی فعالان بازار، حجم تقاضا را افزایش داد و موجب ایجاد روندهای افزایشی جدید در نرخ ارز و طلا شد. به عقیده تحلیلگران با وجود سرعت بالای این روندهای افزایشی، به‌دلیل کمبود حجم معاملات، این سطوح قیمتی از پشتوانه لازم برخوردار نبوده و همزمان با فروکش کردن جو روانی بازار نرخ‌ها نیز کاهش می‌یابند. در ساعات پایانی روز شنبه و همزمان با شروع عملیات تنبیه رژیم صهیونیستی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برخی فعالان سودجوی بازار با هدف کسب سود از شرایط اقدام به انتشار گمانه‌های منفی و همزمان نرخ‌دهی در سطوح قیمتی بسیار بالاتر از نرخ روز کردند. برخی از این دلالان از این نیز فراتر رفته و اقدام به خالی فروشی در فضای مجازی کردند. تاثیر این اقدامات در بازار صبح روز یکشنبه مشاهده شد و نرخ دلار در نزدیکی کانال ۷۰هزار تومانی فعالیت خود را آغاز کرد. اما پس از گذشت چند ساعت و صورت گرفتن معاملات حقیقی، بازار کم کم به سمت نرخ تعادلی خود حرکت کرد و بخش قابل توجهی از رشد نرخ صورت گرفته جبران شد. قیمت دلار آزاد در بازار عصر روز یکشنبه با کاهش ۳ هزار تومانی نسبت به نرخ ابتدایی بازار در مرز کانال‌های ۶۶ و ۶۷ هزار تومانی معامله شد. همچنین تحلیلگران معتقدند که بازار ارز پس از عبور از روزهای هیجانی خود اکنون به دنبال یافتن ایستگاه ثبات است.

پرده آخر عملیات روانی؟

براساس اظهارنظر مقامات مسوول عملیات بامداد یکشنبه رزمندگان سپاه، دفاع مشروع در برابر تجاوز اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران بوده و درصورتی که رژیم صهیونیستی اقدام متجاوزانه دیگری انجام ندهد، عملیات دفاع ایران پایان یافته است. از سوی دیگر بسیاری از تحلیلگران داخلی و خارجی نیز معتقدند که احتمال تداوم دادن به این‌ زنجیره واکنش از سوی اسرائیل کاهش یافته است. همچنین روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در این‌باره نوشت: «اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشت.» در نتیجه می‌توان گفت درصورتی که تا روزهای آتی رویداد مشابه جدیدی رخ ندهد معامله‌گران شاهد پرده آخر عملیات روانی در بازار ارز بوده و با فروکش کردن سطح ریسک‌های سیاسی در بازار قیمت ارز نیز به تعادل پیشین خود بازخواهد گشت. برخی از تحلیلگران ارزی مقصد دلار پس از فروکش کردن هیجانات را زیر سقف قیمت ۶۴ هزار تومانی می‌دانند.

نافرمانی سکه از هیجانات

برخلاف روند هیجانی بازار ارز، قیمت سکه در روز گذشته نسبت به روز شنبه کاهشی ثبت شد. در حالی که هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار روز شنبه حوالی رقم ۴۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله می‌شد، قیمت این کالای سرمایه‌ای در بازار روز گذشته با افتی ۵۰۰ هزار تومانی به رقم ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. همچنین نیم و ربع سکه نیز در بازار عصر روز گذشته با افت یکسان ۱۰۰ هزار تومانی به ترتیب در ارقام ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شدند. همچنین قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار نیز روز گذشته با ۳۶ هزار تومان کاهش در سطح قیمتی ۳میلیون و ۷۴۱ هزار تومانی به فروش رسید. تحلیلگران یکی از علل مهم حضور نرخ سکه در این سطوح قیمتی را روند هفته‌های اخیر طلای جهانی می‌دانند. بهای جهانی اونس طلا که از جمله عوامل اصلی تعیین قیمت سکه در بازار کشور است در هفته‌های اخیر روند افزایشی چشمگیری را تجربه کرده که به سبب آن نرخ سکه نیز دچار رشد قیمت و حضور در سطوح قیمتی حال حاضر شده است.

۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۶
کد خبر: 54394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha